شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام#اروپایی

بیانیه ۳ کشور اروپایی برجام علیه ایران در شورای حکام | نگرانی بزرگ داریم؛ بازگشت به برجام دشوارتر می‌شود

سه کشور اروپایی عضو برجام روز سه‌شنبه پس از ارائه قطعنامه ضد ایرانی به شورای حکام، در بیانیه‌ای مشترک ادعاها علیه برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرده و بدون اشاره به بدعهدی خود در برجام مدعی شدند که گام‌های ایران خطر تضعیف نظام جهانی منع اشاعه را به همراه دارد.

مذاكرات

به گزارش همشهری آنلاین، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد به گزارش تحریک‌آمیز، یکسویه و شتابزده اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده و نوشته است: انباشت نگران کننده مواد غنی شده، به ویژه اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد و اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد، دلیلی برای نگرانی بزرگ است. این امر باعث کاهش بیشتر زمان ایران برای دستیابی به اولین سلاح هسته‌ای می‌شود و باعث بی‌اعتمادی نسبت به اهداف ایران می‌شود.

آن‌ها که در اجرای تعهدات خود ذیل توافق سال ۹۴ بدعهدی کردند مدعی شدند که گام‌های متقابل ایران برای کاهش تعهدات برجامی، «بازگشت به این توافق را پیچیده تر می کند و هیچ یک از این گام‌ها توجیه غیرنظامی معتبری در ایران ندارند.»

ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) به توافقی جامع دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد و چند ماه بعد شورای امنیت با تصویب قطعنامه اجماعی ۲۲۳۱ (۲۰۱۵ ) برجام را تایید کرد.

پس از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در  ۸ مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت۱۳۹۷) فرمانی را امضا کرد که براساس آن واشنگتن از توافق بین المللی و چندجانبه برجام بطور یکجانبه  خارج و تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی بازگشت.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد.

گفتنی است که کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

این درحالیست که در بیانیه مشترک سه کشور اروپایی ادعا شده است: پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نه تنها خطرناک و غیرقانونی هستند، بلکه خطر از هم پاشیدن توافقی را دارند که ما با دقت آن را برای بازگرداندن برجام تنظیم کرده‌ایم.

این بیانیه با اشاره به اینکه ادامه تحقیق و توسعه و استفاده گسترده از سانتریفیوژهای پیشرفته به طور دائمی توان غنی سازی ایران را بهبود می بخشد می‌افزاید: ایران اکنون با بیش از ۲۰۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته، غنی‌سازی می‌کند که می‌توانند چندین برابر سریع‌تر از مدل مجاز در برجام غنی‌سازی کنند.

سه کشور اروپایی بدون اشاره به کارشکنی‌های ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در ازسرگیری اجرای برجام ادعا کردند: هر چه ایران بیشتر در حال پیشرفت و انباشت دانش با پیامدهای غیرقابل برگشت باشد، بازگشت به برجام دشوارتر می شود.