شهر خبر

گزارش هاآرتص از شکاف نژادی در رژیم صهیونیستی؛

روابط صهیونیست ها و عرب ها در سرزمین های اشغالی در مرز انفجار است

روابط صهیونیست ها و عرب ها در سرزمین های اشغالی در مرز انفجار است

حدود ۶۰ درصد از یهودیان اسرائیلی بر این باورند که بهترین گزینه برای یهودیان این است که جدا از عرب‌ها زندگی کنند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شکاف نژادی در رژیم صهیونیستی، میان یهودیان و عرب‌هاست؛ این عرب‌ها، اخلاف همان فلسطینیانی هستند که در جنگ اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸، در مواجهه با تاراج سرزمین خود، در وطن خویش باقی ماندند و تبدیل به اقلیت گشتند و در نهایت به آن‌ها شهروندی رژیم صهیونیستی داده شد. شکاف میان عرب- اسرائیلی‌ها و یهودیان، موضوع تحقیقات و نظرسنجی‌های مختلف مؤسسات و رسانه‌های رژیم صهیونیستی است. این بار، «اور کاشتی»، روزنامه‌نگار روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مطلبی تحت عنوان «۶۰ درصد از یهودیان اسرائیلی خواهان تفکیک محل زندگی خود از عرب‌ها هستند» با استناد به نظرسنجی مؤسسه دموکراسی اسرائیل، به افزایش شکاف‌های نژادی در رژیم صهیونیستی پرداخته است:

بر اساس جدیدترین نظرسنجی مؤسسه موسوم به دموکراسی اسرائیل، حدود ۶۰ درصد از یهودیان اسرائیلی بر این باورند که بهترین گزینه برای یهودیان این است که جدا از عرب‌ها زندگی کنند. این میزان در مقایسه با نظرسنجی سال گذشته و پیش از دور آخر درگیری رژیم صهیونیستی با غزه و نیز اعتراضات و ناآرامی‌ها در شهرهای عرب و یهودی‌نشین رژیم صهیونیستی، ۱۵ درصد رشد داشته است. این حمایت از جداسازی، در میان راست‌گرایان صهیونیستی بیشتر است؛ ۷۰ درصد افرادی که خود را راست‌گرا معرفی می‌کنند، حامی این جداسازی هستند در حالی که کمتر از نیمی از میانه‌روها و حدود یک‌سوم از چپ‌گرایان، طرفدار چنین ایده‌ای هستند. این میزان حمایت از تفکیک نژادی در میان یهودیان در حالی صورت می‌گیرد که تنها ۲۰ درصد از عرب‌های اسرائیل خواستار جدا شدن محل زندگی خود از محل زندگی یهودیان هستند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد دیدگاه تبعیض‌آمیز یهودیان نسبت به اسرائیلی‌ها در مسائل امنیتی، به مراتب بیشتر است. بر اساس این نظرسنجی، ۸۰ درصد از یهودیان با این گزاره موافق‌اند که «تصمیمات مربوط به صلح و امنیت باید توسط اکثریت یهودی اتخاذ شود». به علاوه، ۳۷ درصد از یهودیان بر این باورند که شهروندان عرب باید به خرید زمین تنها در شهرهای عرب نشین محدود شوند. تبعیض‌آمیزترین نگرشی که این نظرسنجی موفق به کشف آن شد این بود که ۱۸ درصد از یهودیان معتقدند که عرب‌ها نباید اجازه خرید زمین در هیچ نقطه‌ای از این سرزمین را داشته باشند.

در زمینه روابط میان یهودیان و عرب‌ها، این نظرسنجی نشان داد که بیش از ۶۵ درصد از یهودیان می‌کوشند که از ورود به شهرهای عرب نشین اجتناب کنند و حدود ۵۵ درصد از آن‌ها، زندگی با عرب‌ها در یک آپارتمان مشترک را غیر قابل قبول می‌دانند. این در حالی است که تنها ۱۳ درصد از عرب‌ها ترجیح می‌دهند وارد شهرهای یهودی‌نشین نشوند و ۳۶ درصد از آن‌ها زندگی با یهودیان در یک آپارتمان مشترک را غیر قابل قبول می‌دانند.

در این مطالعه همچنین از شرکت‌کنندگان سوال شد که «آیا یک فرد عرب -اسرائیلی که احساس می‌کند بخشی از ملت فلسطین است، می‌تواند شهروندی وفادار برای اسرائیل باشد؟». تنها ۲۸ درصد از یهودیان به این سوال پاسخ مثبت دادند. نرخ موافقت با این سوال در هر دو گروه عرب و یهودی، نسبت به نظرسنجی پیشین، کاهش یافته است.