شهر خبر

جلوگیری از مشکلات برق صنایع/ برنامه مدیریت مصرف با هماهنگی کامل اجرا می‌شود

 جلوگیری از مشکلات برق صنایع/ برنامه مدیریت مصرف با هماهنگی کامل اجرا می‌شود

تهران-ایرنا- تغییر ریل سیاست‌گذاری در حوزه انرژی سبب شد تا بر خلاف سال گذشته مدیریت مصرف صنایع با هماهنگی و برنامه‌ریزی کامل در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش روز سه شنبه  ایرنا، سال گذشته بود که صنایع با توجه به قطعی برق پی در پی و بدون اعلام قبلی با مشکلات گسترده مواجه شده‌اند. همین مسئله سبب شد تا با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر ریل سیاست‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی رویکرد متفاوتی در مواجه با صنایع کشور در پیش گرفته شود.
در همین راستا بر خلاف سال گذشته که شاهد قطعی برق صنایع از اواسط فروردین‌ماه بودیم. مدیریت صحیح تامین انرژی سبب شده تا نیمه خرداد ماه سال ۱۴۰۱ هیچ قطعی برقی به هیچ یک از صنایع کشور تحمیل نشود.  
رشد ۱۰ درصدی انرژی تامین شده برای صنایع
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در مصاحبه‌ای ضمن بیان تعامل  با صنعت برق به منظور تامین برق پایدار و هماهنگی با سیاست‌های مدیریت مصرف برق، گفته بود: «انرژی مورد نیاز فولاد مبارکه به طور کامل تامین شده و برنامه‌های مدیریت مصرف برق ضمن هماهنگی با مقامات استانی و ستادی مرکز در ادامه اعمال خواهد شد.»
این مسئله در شرایطی رقم می‌خورد که نه‌تنها محدودیت برقی برای صنایع در نظر گرفته نشده بود بلکه در ۷۵ روز ابتدایی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته برق صنایع به طور متوسط با رشد ۱۰ درصدی تامین شده بود.
در چنین شرایط با وجود تلاش وزارت نیرو به منظور استفاده از همه ظرفیت‌های تولید برق از جمله ارتقای واحدهای نیروگاهی موجود، ساخت واحدهای تولید برق جدید و تکمیل تعمیرات نیروگاهی ناترازی به جامانده از دولت قبل سبب شد تا سیاست‌های مدیریت مصرف به کار گرفته شود.
طراحی مدیریت دقیق مصرف برق برای شهرک‌های صنعتی 
بر این مبنا شکل به‌کارگیری سیاست مدیریت مصرف در بخش صنایع با اتفاقات سال‌های گذشته بسیار متفاوت بوده و این مسئله در سال جاری با هماهنگی کامل نسبت به صنایع کشور رقم خورده است. به استناد تفاهم مدیریت مصرف برق شهرک‌های صنعتی و شرکت توانیر، هر شهرک صنعتی یک روز در هفته از ساعت ۱۱ تا ۲۳ با محدودیت برقی مواجه خواهد شد.
مسئله مدیریت مصرف برق شهرک‌های صنعتی در شرایطی به صورت یک‌روزه اعمال می‌شود که صنایع حاضر این شهرک‌ها امکان انتقال تعطیلات هفتگی خود از روز جمعه به روز محدودیت مصرف برق را داشته باشند.
برای مثال شهرکی که تفاهم مدیریت مصرف خود را به روز دوشنبه انتقال داده باشد، می‌تواند با انتقال شیفت از روز جمعه به روز دوشنبه آثار ناشی از محدودیت تامین انرژی را به حداقل برساند.
گفتنی است، بر خلاف سال گذشته که قطعی‌های نامشخص و خارج از برنامه زمینه خسارت هنگفت به صنایع شهرک‌های صنعتی را مهیا کرد، در سال جاری با تفاهم کلان میان وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، آثار ناشی از ناترازی برق به حداقل خواهد رسید.
آثار مدیریت مصرف صنایع بزرگ به صفر می‌رسد
علاوه بر صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی، برنامه مدیریت مصرف صنایع بزرگ نیز با هماهنگی کامل وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور به صفر رساندن آثار مدیریت مصرف در دستور کار قرار گرفته است.  
برای مثال منطبق کردن زمان تعمیرات اساسی با زمان مدیریت مصرف از جمله برنامه‌های تعبیه شده به منظور جلوگیری از تشدید آثار اقتصادی مدیریت مصرف است.  
در این راستا، معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزیر صمت در نشست خبری خود تاکید کرد: «امسال برای آنکه اتفاقات سال گذشته تکرار نشود، براساس مصوبه هیئت وزیران و هماهنگی بین وزارت صمت و نیرو، تلاش می‌شود که محدودیت‌های برقی منطبق با تعطیلات تابستانی صنایع باشد.»
هماهنگی وزارت نیرو، وزارت صمت و بخش خصوص در اجرای مدیریت مصرف صنایع
با توجه به جهت‌گیری دولت مدیریت مصرف صنایع در سال جاری با هماهنگی کامل فی ما بین بخش خصوصی، وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی و پیش از اجرا به تمامی صنایع کشور منتقل شده است.
در این راستا امید می‌رود علاوه بر اقدامات موجود در صنعت برق، حرکت صنایع به سمت بهینه‌سازی مصرف برق در نهایت به جبران ناترازی تولید و مصرف برق منتهی شود.