شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#یارانه

دولت باید سامانه جامع پرداخت یارانه را کنترل کند

دولت باید سامانه جامع پرداخت یارانه را کنترل کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره میزان تاثیر ارز ترجیحی بر معیشت مردم در سال های گذشته گفت: واقعیت این است که تامین کالاهای اساسی با ارزترجیحی توانسته بود تا حدودی قیمت کالاها را کنترل کند اما شاهد قاچاق کالا در کشور بودیم.

فتح الله توسلی رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا خاطر نشان کرد: اما در مواردی که یارانه به این شکل به کالاها تخصیص پیدا می کند فساد و  رانت در اطراف آن شکل می گیرد زیرا بازارهای منطقه ای  و اقتصاد فرمول خودش را دارد و بر اساس عرضه تقاضا و قیمت باید شکل می گیرد. بازارهای منطقه ای ما مثل پاکستان، عراق و افغانستان و سایر کشورها احساس می کردند که در داخل ایران کالایی وجود دارد که به مراتب ارزان تر از کالای داخل کشور خودشان است. 

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: طبیعتا برخی از کالاهای اساسی که با این قیمت در کشور تولید می شدند مثل ماکارونی ؛ روغن و... به دلیل سود بسیار بالا از کشور قاچاق می شوند. 

رییس کمیته دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه به همین دلیل بود که تلاش شد یارانه به صورت مستقیم به مردم پرداخت شود ادامه داد: اما اقتصاد کشور ما متاثر از بحث های مختلفی  از جمله تحریم و تحولات سیاسی و امنیتی و اقتصادی منطقه مانند اوکراین است . اقتصاد داخلی هم متاثر از منطقه ؛وضعیت داخلی  و اقلیمی مانند میزان بارش؛ عملکرد وزارتخانه ها ؛بنگاهها و سایر دستگاه های اقتصادی مانند سازمان برنامه و بودجه؛ بورس؛ گمرک ؛بانک مرکزی و مقررات مربوطه است به همین دلیل با حذف ارز ترجیحی قیمت ها به شدت بالا رفت و از سوی دیگر دولت برنامه جامعی برای حذف ارز ترجیحی ارائه نکرد و تاثیراتش را روی خیلی از کالاهایی که اساسی نیستند و جزو کالاهای مشمول ارز ترجیحی نبوده و حتی در حلقه دوم اخذ ارز ترجیحی هم نبودند تاثیر گذار بود و قیمت ها افزایش پیدا کرد. 

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه یک مرحله گذر خیلی سخت را با حذف ارز ترجیحی در پیش رو داریم ادامه داد: دولت باید وضعیت را به نحوی مدیریت کند که تبعات حذف ارز ترجیحی به نحوی نباشد که کنترل قیمت ها از دست مسئولان بیرون رود و آسیب آن به مردم و سفره مردم برسد. 

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس گفت: از سوی دیگر شرکت هایی که در حال تولید کالاها هستند در بازار به دلیل افزایش قیمت روغن و مرغ و... و کاهش قدرت خرید مردم،  تولیدشان را کم کرده اند زیرا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم بازار نتوانسته در مواردی کالاهای تولیدی را به فروش برساند با کاهش قدرت خرید مردم چند اتفاق می افتد اولا سفره مردم مردم کوچک می شود ثانیا تولید شرکتها به نسبت کشش بازار کاهش می یابد با کاهش تولید منابع مالی شرکتها کمتر می شود و شرکتها به دلیل افزایش هزینه تولید از تعداد کارکنان کم می کنندواشتغال نیروی کار هم کاهش می یابد و مشکلات متعدد دیگری ایجاد می شود. اما یک اتفاق مثبت هم می افتد در مصرف صرفه جویی می شود؛ قاچاق هم تا حدودی کنترل می شود زیرا وقتی کالایی در بازار یک قیمت دارد و توسط دولت به قیمت دیگری عرضه می شود معمولا در این بین حلقه ای در حاشیه ایجاد می شود تا از فاصله یارانه پرداختی تا ارز بازار آزاد استفاده کند و شبکه ای از قاچاق  و فساد در کشور ایجاد شود که این مسئله در تمام دنیا هم بوده است.  

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: البته این موضوع  چند وجهی است زیرا هم کاهش ارز ترجیحی باعث می شود که قیمت ها بالا برود و هم تامین ارز به شکل گذشته امکان پذیر نبود زیرا در شرایط اقتصادی خاص و تحریم هستیم و همچنین به دلیل شرایط خاص کشور نیاز بود که این ارز به دارو و سایر اقلام ضروری دیگر پرداخت شود. اما دولت باید یک سامانه جامع و شبکه منظمی داشته باشد که پرداخت یارانه را کنترل کند طبیعتا هیچ کس در کشور راضی نیست که کالا از کشور قاچاق شود و در مقابل در داخل کمبود داشته باشیم و قیمت کالاها روز به روز بالا برود.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس گفت: اما تاکنون این سیاست ها علی رغم تلاش دولت موفق نبوده و مردم در سختی هستند. 

عضو مجمع نمایندگان استان همدان افزود: در اعطای یارانه به مردم بدون توجه به پرداخت نقدی و یا پرداخت کالا برگ باید به این مسئله توجه شود که عزت مردم حفظ شود. پرداخت یارانه نباید به شکلی باشد که مردم احساس کنند عزتشان برای گرفتن نان و یا کالاهای دیگر خدشه دار شده است‌ این مسئله ای مهم است که دولت باید به آن توجه کند.

انتهای پیام