شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه

آیا یارانه ۳۰۰ هزار تومانی جوابگوی اصلاح قیمت‌هاست؟

کدخبر: 500149
اقتصادنیوز: بنابر گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان غلات کشور، تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی‌ از دلایل اصلی قاچاق، رانت و فساد، هدر رفت و افزایش مصرف به شمار می رود که با اصلاح نظام یارانه دیگر‌ انگیزه ای برای قاچاق وجود ندارد.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس انجمن تولیدکنندگان غلات گفت: سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا تخصیص داده می شد که با اصلاح نظام یارانه، رانت و فساد به پایان می رسد.

آقای کاوه زرگران گفت: اصلاح نظام یارانه یکی از اقدامات مهم دولت است که خیلی زودتر در زمانی که اختلاف ارز ترجیحی با آزاد کم بود، باید انجام می شد.

به گفته او، بنابر آمار سال ۹۶ رقمی بالغ بر ۷.۵ میلیون تن ذرت و یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن روغن خام وارد شد که سال قبل میزان واردات ذرت به ۱۰ میلیون تن و روغن خام یک میلیون و ۹۸۰ هزار تن رسید که این امر‌ نشان می دهد که یارانه به درستی در اختیار مردم قرار نگرفته است.

آقای زرگران می گوید، تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی‌ از دلایل اصلی قاچاق، رانت و فساد، هدر رفت و افزایش مصرف به شمار می رود که با اصلاح نظام یارانه دیگر‌ انگیزه ای برای قاچاق وجود ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان غلات کشور گفت: سالانه دولت ۱۲ میلیارد ارز ۴۲۰۰ تومانی رقمی بالغ بر ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان در اختیار شبکه وارد کننده قرار می داد که با احتساب ۸۰ میلیون نفر جمعیت، سرانه رقمی‌ معادل ۳۰۰ هزار تومان یارانه پرداختی است.

با پرداخت این یارانه، دیگر همانند گذشته شاهد قاچاق و رانت و فساد ارز ترجیحی نخواهیم بود.