شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

قرائت بیانیه ایران در زمینه اقلیم فضا و روش‌های استفاده صلح آمیز از آن

قرائت بیانیه ایران در زمینه اقلیم فضا و روش‌های استفاده صلح آمیز از آن

تهران- ایرنا- ایران در شصت و پنجمین اجلاس کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل، بیانیه خود را با موضوع دستورکارهای اقلیم فضا، فضا و آب، راه‌ها و روش‌های حفظ استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو با تاکید بر گزارش برنامه‌ها و اقدامات ملی صورت‌گرفته، قرائت کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برگزاری شصت و پنجمین اجلاس کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل کوپوس (COPUOS) به‌صورت مجازی و حضوری به میزبانی دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (UNOOSA) در شهر وین کشور اتریش در حال برگزاری است.

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو این سازمان و بر اساس برنامه هر ساله، برای تاکید بر مواضع اصولی خود و نیز حفظ منافع کشور در این اجلاس حضور دارد.

هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، بر اساس دستورکارهای اقلیم فضا، فضا و آب، راه‌ها و روش‌های حفظ استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو با تاکید بر گزارش برنامه‌ها و اقدامات ملی صورت گرفته، اقدام به قرائت بیانیه کرد.

در بیانیه اصلی جمهوری اسلامی ایران بر استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو، دسترسی آزاد به فضا و جلوگیری از شکل‌گیری مسابقه تسلیحاتی در فضا تاکید و به بهره‌برداری عادلانه از مدار ژئو، مخالفت با هرگونه تصمیم‌گیری خارج از چارچوب کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو (کوپوس) برای بهره‌برداری از منابع فضایی اشاره شده است.

مهم‌ترین دستور کارهای این اجلاس، توسعه پایدار فعالیت‌های فضایی، کاربردهای فناوری فضایی در تغییرات اقلیمی، فضا و آب و تصویب گزارش اخیر زیرکمیته‌های علمی، فنی و حقوقی است.

در این اجلاس ۲ موضوع فنی با عناوین «سهم فناوری فضایی در توسعه پایدار ایران» و «مسابقه کن ست ایران» به ترتیب توسط سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه هوافضا ارائه می‌شود.

بر اساس همین گزارش، کوپوس دارای دو زیر کمیته به نام‌های زیرکمیته علمی، فنی و زیر کمیته حقوقی است.

گفتنی است، اعضای کوپوس را دولت‌ها تشکیل می‌دهند که تعداد اعضای آن از سال ۱۹۵۹ به طور مداوم افزایش یافته و در حال حاضر به ۱۰۰ دولت رسیده و کوپوس را به یکی از بزرگ‌ترین کمیته‌های سازمان ملل متحد تبدیل کرده است. همچنین علاوه بر دولت‌ها، تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی دولتی و غیردولتی، به‌عنوان ناظر در کوپوس و زیرکمیته‌های آن حضور دارند.