شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عتبات#دولت

دیدار وزرای کشور ایران و عراق| روزانه ۲۰۰۰ زائر بدون روادید به عتبات خواهند رفت

دیدار وزرای کشور ایران و عراق| روزانه 2000 زائر بدون روادید به عتبات خواهند رفت

وزیر کشور گفت: دیروز دولت عراق اعلام کرد که با ورود روزانه ۲۰۰۰ زائر بدون روادید از گذرگاه‌های زمینی به عراق موافقت می‌کند و از هفته آینده نیز مکانیزم لازم برای این کار انجام خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، احمد وحیدی وزیر کشور پس از دیدار با عثمان الغانمی همتای عراقی خود که پیش از ظهر امروز در محل وزارت کشور صورت گرفت، طی سخنانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما امروز میزبان وزیر محترم کشور عراق بودیم و در جلسه، درباره موضوعات متنوع از جمله درباره مسائل مرزی، تجارت، بازارچه‌های مرزی، توسعه روابط استان‌های مرزی و موضوعات مربوط به زوار دو کشور صحبت شد. 

وی افزود: ما امروز دو تفاهم‌نامه درباره موضوعات امنیتی و در موضوع زوار و اربعین امضا کردیم و ان‌شاءالله با نظراتی خوبی که در جلسه مطرح شد بتوانیم نتایج خوبی را در مسائل تجارت و امنیت مرزی داشته باشیم و تعاملات‌مان در این حوزه افزایش یابد. 

وزیر کشور عنوان کرد: اراده طرفین بر تسهیل سفر به عتبات عالیات است و طرف عراقی قول همکاری در این زمینه را داده و ما هم برای سفر عراقی‌ها به ایران قول مساعد دادیم و همکاری خواهیم کرد.

عثمان الغانمی وزیر کشور عراق نیز طی سخنانی گفت: در جلسه امروز بحث امنیت مرزهای مشترک و بسیاری از پرونده‌های دیگر بررسی شد؛ عبور غیرقانونی از مرزها، قاچاق کالا و مواد مخدر از طریق گذرگاه‌های غیررسمی، قاچاق انسان و غیره مورد بحث قرار گرفت. همه‌گیری کرونا تاثیر منفی بر سفر میان دو کشور داشت و اکنون شاهدیم که گذرگاه‌های هوایی به روی مسافران باز شده و از این طریق، بدون روادید به عراق سفر می‌کنند. 

وی افزود: دیروز دولت عراق اعلام کرد که با ورود روزانه 2000 زائر بدون روادید از گذرگاه‌های زمینی به عراق موافقت می‌کند و از هفته آینده نیز مکانیزم لازم برای این کار انجام خواهد گرفت. به‌صورت تدریجی شاهد افزایش این تعداد نیز خواهیم بود. 

وزیر کشور عراق بیان کرد: ما می‌دانیم که سفرهای هوایی هزینه‌بردار است و عمده مسافران دو کشور مایل هستند به صورت زمینی به عتبات بروند و از هیچ کوششی برای تحقق آرزوی این زوار دریغ نمی‌کنیم. 

الغانمی گفت: یادداشت تفاهمی بین دو کشور وجود داشت و در این جلسه درباره امنیت مرزی بحث و بررسی داشتیم و بنده مکلف هستم که آن را به امضا برسانم. هم‌چنین به بحث قاچاق مواد غذایی و مواد مخدر اشاره کردیم و قرار شد دو کمیته از سوی دو کشور تشکیل شود که مفاد این یادداشت تفاهم را دنبال کنند. 

وی ادامه داد: سال‌های اخیر سابقا یادداشتی درباره سفر اربعین وجود داشت و نکات کلی در آن آمده بود اما به خاطر بحث کرونا که جهان را فراگرفت، اجرای آن تعلیق شده بود اما با پایان یافتن کرونا مجددا این یادداشت تفاهم اجرا می‌شود. 

انتهای پیام/