شهر خبر

برخی معتقدند معتاد بیمار است اما قانون این را نمی‌گوید

برخی معتقدند معتاد بیمار است اما قانون این را نمی‌گوید

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا گفت: برخی معتقدند که معتاد بیمار است هرچند که قانون این را نمی‌گوید؛ اگر فرد معتادی خودش داوطلبانه اقدام به ترک نکند، در صورت بازداشت برای بار دوم و سوم توسط پلیس دیگر مجرم محسوب می‌شود.

سردار مجید کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سؤال که بعد از اعلام طالبان مبنی بر ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان، آیا بازار مصرف مواد مخدر در ایران تغییر پیدا کرد یا اینکه شوکی به بازار مصرف مواد مخدر در کشور، به وجود آمد، اظهار کرد: بازار مصرف همیشه راه خود را پیدا می‌کند یعنی مصرف‌کنندگان مواد مخدر ناچار و ناگزیر به پیدا کردن و مصرف مواد مخدر هستند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با تأکید بر اینکه قاچاقچیان مواد مخدر از تغییر روندها و فرآیندها به دنبال کسب سود بیشتری هستند، افزود: با اعلام موضوع مذکور (ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان)، قاچاقچیان مواد مخدر بعضاً در برخی از مناطق سعی کردند که قیمت مواد مخدر را بالا ببرند و مشکلاتی در وهله نخست ایجاد شد و این موضوع برای مصرف‌کننده‌ای که باید به هر نحوی مواد مخدر به دست بیاورد و خودش را به قول معروف با مصرف مواد مخدر ارضاء کند، تأثیرگذار بود.

وی بیان کرد: پلیس همیشه معتقد بوده که باید طبق قانون با معتادان متجاهر برخورد صورت گیرد و طبق قانون اگر معتاد متجاهر اقدام به ترک مواد مخدر نکند، مجرم محسوب می‌شود و باید فکری برای این افراد شود.

این مقام انتظامی عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته در پلیس مبارزه با مواد مخدر، هرموقع معتادان متجاهر از سطح جامعه جمع‌آوری، ساماندهی و به کمپ‌های ترک اعتیاد هدایت می‌شوند، آمار جرائم خرد، زورگیری‌ها و سرقت‌های خرد کاهش پیدا می‌کند.

کریمی ادامه داد: بخشی از معتادان متجاهر به دلیل عدم داشتن پول مصرف مواد مخدر، طردشدگی از خانواده و نداشتن محل درآمد، اقدام به سرقت‌ می‌کنند که این موجبات نگرانی و ناراحتی مردم را فراهم کرده و پلیس نیز از این شرایط رضایت ندارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با ابراز امیدواری از برخورد قانونی با این قبیل افراد مذکور، گفت: برخی معتقدند که معتاد بیمار است هرچند که قانون این را نمی‌گوید؛ اگر فرد معتادی خودش داوطلبانه اقدام به ترک نکند، در صورت بازداشت توسط پلیس، ساماندهی و هدایت به کمپ‌های ترک اعتیاد، بازگشت به جامعه و بازداشت برای بار دوم و سوم، دیگر مجرم محسوب می‌شود و باید با وی برخورد قانونی صورت گیرد.

وی، اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایجاد ظرفیت‌های جدید برای نگهداری و ساماندهی معتادان متجاهر را در طول یک سال خوب توصیف کرد و گفت: البته کمبودهایی در این رابطه وجود دارد که امیدواریم با همت دبیر کل محترم ستاد مبارزه با مواد مخدر و ابلاغیه وزیر محترم کشور، استانداران نیز با جدیت و همت والای موجود، به این قضیه ورود پیدا کنند زیرا بخشی از ایجاد ظرفیت در سراسر کشور توسط وزیر کشور به استانداران محول شده است.

این مقام انتظامی با ابراز امیدواری از افزایش ظرفیت برای نگهداری و ساماندهی معتادان متجاهر در سراسر کشور، متذکر شد: امیدواریم روزی شرایطی فراهم شود که تمام معتادان متجاهر در کمپ‌های درمانی تحت درمان قرار بگیرند.

کریمی با اشاره به صیانتی که باید بعد از خروج معتادان از کمپ‌های و مراکز بازپروری صورت گیرد، یادآور شد: در این مورد ضعف وجود دارد و برخی از دستگاه‌ها وظیفه‌شان مبنی بر ایجاد اشتغال یا نگهداری معتادان در شرایط سالم را به خوبی انجام ندادند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا گفت: در صورتی که که فرد معتاد بعد از درمان، ترک اعتیاد و بازگشت به جامعه، تحت نظر قرار نگیرد و به وی کمک نشود، مجدداً به پاتوق‌ها و محل‌های آلوده بازگشته و هزینه‌هایی که ما از بیت‌المال کردیم و در اصل از جیب مردم هزینه می‌شود، بی‌فایده خواهد بود، یعنی انگار ضربه اقتصادی به کشور وارد شده و مجدداً این چرخه ناقص ادامه پیدا می‌کند.

انتهای پیام/