شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#مقامات#نخست وزیر#بیروت

تازه‌ترین اقدام مقامات لبنانی برای مقابله با تجاوزات صهیونیست‌ها در منطقه مورد مناقشه

تازه‌ترین اقدام مقامات لبنانی برای مقابله با تجاوزات صهیونیست‌ها در منطقه مورد مناقشه

رئیس جمهور و نخست وزیر لبنان توافق کردند جهت مقابله با تلاش‌های رژیم صهیونیستی در تجاوز به منطقه دریایی مورد مناقشه، از میانجی آمریکایی برای سفر به بیروت دعوت کنند تا تکلیف پرونده ترسیم مرزها روشن گردد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در پی تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی در منطقه دریایی مورد مناقشه میان لبنان و فلسطین اشغالی، «میشل عون» رئیس جمهور لبنان و «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور این کشور توافق کردند که از میانجی آمریکایی دعوت کنند برای تکمیل مذاکرات غیر مستقیم میان تل‌آویو و بیروت جهت ترسیم مرزهای دریایی و روشن کردن سرنوشت این پرونده و جلوگیری از تشدید تنش‌ها، به لبنان بیاید.

به نوشته النشره، دفتر رسانه‌ای نجیب میقاتی در این زمینه اعلام کرد، برای دعوت از میانجی آمریکایی با  رئیس جمهور توافق کردیم. هرگونه عملیات اکتشاف و حفاری و یا استخراج که توسط اسرائیل در منطقه مورد مناقشه انجام گیرد اقدامی تجاوزکارانه هست. همچنین مقرر شد برای روشن کردن موضع لبنان و تایید پایبندی کشورمان به حقوق خود تماس‌های دیپلماتیک با کشورهای بزرگ و سازمان ملل انجام شود.

در ادامه بیانیه دفتر نخست وزیری لبنان آمده است، در چارچوب پیگیری تحرکات دریایی کشتی واحد تولید گاز طبیعی اسرائیل در نزدیکی منطقه مورد مناقشه در جنوب لبنان، نجیب میقاتی در کاخ ریاست جمهوری با میشل عون دیدار کرده و اقدامات لازم جهت مقابله با تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ایجاد تنش در مرزهای جنوبی را مورد بررسی قرار داد.

در این بیانیه تاکید شده که میشل عون و نجیب میقاتی توافق کردند تا از «آموس هوکستاین» میانجی آمریکایی دعوت کنند جهت پایان دادن به تنش‌ها و تکمیل مذاکرات درباره ترسیم مرزهای دریایی به بیروت بیاید. هرگونه اقدام اسرائیل به اکتشاف و حفاری در منطقه مورد مناقشه یک اقدام تحریک آمیز و متجاوزانه محسوب می‌گردد که صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند و مانع تکمیل مذاکرات درباره ترسیم مرزها می‌شود.

روزنامه النهار لبنان صبح یکشنبه اعلام کرد که کشتی تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع «ENERGEAN POWER» که برای رژیم صهیونیستی کار می‌کند برای استخراج گاز وارد میدان کاریش در منطقه مورد مناقشه  شده و از خط 29 گذشته است و در 5کیلومتری خط 23 در منطقه مورد مناقشه است.

اخیرا شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در منطقه مورد مناقشه لبنان و رژیم صهیونیستی را از تل‌آویو گرفته است. در همین راستا اسرائیل از ورود یک کشتی حفاری به این میدان جهت آماده سازی برای شروع اکتشاف اولین چاه گاز در آن خبر داد.  گزارش‌ها حاکی است که صهیونیست‌ها با حمایت آمریکا همچنان قبل از مشخص شدن تکلیف پرونده ترسیم مرزهای دریایی با لبنان قصد حفاری در منطقه مورد مناقشه را دارند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که هدف اصلی واشنگتن و تل‌آویو از مطرح کردن مذاکرات برای ترسیم مرز دریایی لبنان و فلسطین اشغالی بعد از چند سال، کشاندن لبنان به مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است، در واقع رژیم صهیونیستی طی 10 سال گذشته بهره‌برداری‌های زیادی از منطقه مورد مناقشه با لبنان انجام داده است و به‌اندازه لبنان نیازی به تعیین دقیق مرز دریایی ندارد و چه‌بسا اهداف دیگری را از این مذاکرات دنبال می‌کند.

انتهای پیام/