شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جایگزین

نمایشگاه، بی‌بدیل و غیر قابل جایگزین در بهبود اقتصاد

حسنعلی موبدی - کارشناس صنعت نمایشگاهی

از دسامبر سال ۲۰۱۹، همزمان با شیوع ویروس کرونا، خسارات غیر منتظره و سنگینی به این صنعت که سالانه ۲۹۰ میلیارد یورو به تولید ناخالص داخلی جهان کمک می‌کند و برای بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در عرصه بین‌المللی شغل ایجاد کرده، وارد شده است. اگر در نظر بگیریم که هر سال بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر از نمایشگاه‌ها در اقصی نقاط جهان دیدن می‌کنند و با آخرین دستاوردهای بشر در زمینه تکنولوژی و فرآورده‌های جدید تجاری و صنعتی آشنا می‌شوند به‌خوبی می‌توانیم به نقش نمایشگاه‌ها در گسترش روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها و ایجاد تفاهم میان ملت‌ها پی ببریم.

به اعتقاد کارشناسان کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته؛ توسعه و بهبود اقتصاد در کشورهای جهان با صنعت نمایشگاهی عجین شده و نمایشگاه را به‌عنوان یکی از بهترین ابزارها برای توسعه صادرات و تجارت می‌دانند. اتفاقی که در نمایشگاه‌های جهانی (اکسپوها) هم رقم می‌خورد که دولت‌ها بیشترین نقش را ایفا می‌کنند و شعار روز جهانی نمایشگاه‌ها (۲۰۲۲) هم حاکی از این موضوع مهم است.

حسن‌-علی-موبدی

انجمن جهانی نمایشگاه‌ها به خوبی جایگاه صنعت نمایشگاهی را در توسعه اقتصادی دنیای امروز تبیین کرده و نمایشگاه همچنین محل خلاقیت و ارائه توانمندی‌هاست. چرا که نقش بی‌بدیل این صنعت در رونق فضای کسب‌وکار، افزایش سهم توریسم تجاری، رشد صادرات غیرنفتی و توسعه روابط و تجارت بین‌الملل، زنجیره ارزش، رونق و ابزاری جهت توسعه شهرها بر اهالی فن و خبرگان اقتصاد پوشیده نیست.

روز جهانی نمایشگاه‌ها، روز قدرشناسی از خدمات، زحمات و فعالیت‌های ثمربخش همه کسانی است که از طریق مدیریت نمایشگاه‌ها، مشارکت در نمایشگاه‌ها، تأمین نیازها یا ارائه خدمات مرتبط با نمایشگاه‌ها و رسانه‌ها موجب می‌شوند که این ابزار مهم بازاریابی، بتواند نقش مؤثر خود را در توسعه تجارت بین‌المللی، انتقال فناوری‌های پیشرفته به کشورها، جذب سرمایه‌گذاری‌ها، گسترش صنعت گردشگری، افزایش فرصت‌های شغلی و تحقق ده‌ها هدف دیگر به خوبی ایفا کند. بدون شک اگر تلاش‌ها و خدمات شایان سپاسگزاری این عزیزان نبود، صنعت نمایشگاهی ما هرگز نمی‌توانست به یکی از مطرح‌ترین و موفق‌ترین صنایع نمایشگاهی در خاورمیانه و آفریقا تبدیل شود.

 افتخار نام‌گذاری این روز جهانی توسط استاد شاهرخ مدرس افتخار و میراث گران‌بهایی است بر همگان، خاصه اهالی صنعت نمایشگاهی؛ امید داریم که روزی فرا رسد که در وهله اول این صنعت، صاحب متولی شود و از این بی‌مهری نجات یابد و ردای صنعتی شدن را بر تن نماید و تا آن روز، اهالی این صنعت اتحاد و همدلی را سرلوحه خود قرار دهند و در یک جزیره گرد هم باشیم.

نویسنده: حسنعلی موبدی