شهر خبر

علی‌اکبر ثقفی: سینمای ورزشی می‌تواند بازدارنده ناهنجاری‌های بسیاری باشد

علی‌اکبر ثقفی: سینمای ورزشی می‌تواند بازدارنده ناهنجاری‌های بسیاری باشد

علی‌اکبر ثقفی با اشاره به اینکه سینمای ورزشی از سینمای اجتماعی هم می‌تواند تأثیرات اجتماعی مثبت بیشتری بگذارد تأکید کرد که این سینما می‌تواند بازدارنده ناهنجاری‌های بسیاری در جامعه باشد.

علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: کنار هم قرار گرفتن دو واژه ورزش و هنر در کنار هم بسیار با ارزش است چرا که وجود این دو پدیده در جامعه می‌تواند اثربخش، مفید و ارزشمند باشد و زمانی که هر دو در کنار هم قرار بگیرند می‌تواند جذابیت آن دو چندان شده و افراد زیادی در جامعه به آن توجه کنند.

ثقفی تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما توجه چندانی به در کنار هم قرار گرفتن این دو پدیده نمی‌شود و در سینما و تلویزیون اثر ورزشی قابل توجهی تا امروز ساخته نشده است و فکر می‌کنم هیچ یک از مسئولان ما شناختی درباره سینمای ورزشی ندارد. پیش از انقلاب سینمای ورزشی در کشور ما جدی‌تر دنبال می‌شد ولی کم‌کم به مرور زمان این سینما به فراموشی سپرده شد و حالا می‌بینیم که هر سال اثر قابل توجه چندانی در ژانر ورزشی ساخته نمی‌شود.

وی افزود: فیلم ورزشی قطعاً تأثیرات مثبتی در جامعه دارد و به نظر من فیلم ورزشی خوب از یک فیلم اجتماعی می‌تواند کارکرد مثبت بیشتری برای جامعه‌اش داشته باشد.

این کارگردان در ادامه تأکید کرد: متأسفانه یکی از اتفاقات تلخی که در این حوزه رخ داده عدم موفقیت فیلم‌های ورزشی در گیشه است. یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی چند سال اخیر کشورمان فیلم «تختی» است که اثر خوش‌ساخت و بامحتوایی بود اما نتوانست در جلب نظر مخاطب چندان موفق عمل کند. فیلم «تختی» یکی از فیلم‌های ورزشی خوب است که اگر امروز نوجوانان بخواهند یک فیلم ورزشی خوب ببینند می‌توانند جهان پهلوان تختی را در این فیلم الگوی خود قرار دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «فوتبالیست‌ها» تأکید کرد: یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های فیلم ورزشی می‌تواند الگوسازی باشد. یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی دنیا «راکی» است که به خوبی الگوسازی می‌کند و می‌تواند افراد زیادی را به این ورزش علاقه‌مند کند. فیلم‌های ورزشی گاه آنقدر پر مخاطب هستند که مدت‌ها بر پرده سینماها قرار می‌گیرند و مخاطب خود را از دست نمی‌دهد. فیلم سینمایی «اژدها وارد می‌شود» یکی از این نمونه‌ها است که در کشور ما هم بیشتر از یک سال در چند سینما اکران شد و همیشه مخاطب داشت. ما با وجود اسطوره‌های ورزشی فراوانی که داریم در تاریخ سینمایمان نمونه‌های ورزشی چندان موفقی نداریم.

وی افزود: فیلم ورزشی همانند ورزش که کمک می‌کند جوانان از معضلات و آسیب‌های فراوانی فاصله بگیرند، نسبت به ناهنجاری‌های بسیاری چون اعتیاد نیز بازدارنده است. اگر فیلمی ورزشی بتواند جوانان را به ورزش کردن تشویق کند این افراد از موارد آسیب‌زایی چون اعتیاد نیز فاصله می‌گیرند. متأسفانه فیلم‌های ورزشی در ایران مهجور واقع شده‌اند و این وضعیت در تلویزیون نیز وجود دارد. ما حتماً نباید چشم امیدمان به سینما باشد و تلویزیون هم می‌تواند در این زمینه اقدامات مناسبی داشته باشد اما متأسفانه رسانه ملی هم نسبت به آن بی تفاوت بوده است.

این تهیه‌کننده در ادامه تأکید کرد: از نظر من برای ساخت فیلم ورزشی قطعاً کارگردان و نویسنده باید آن ورزش مدنظر را به خوبی بشناسند. یکی از معضلات ما در حوزه سینمای ورزشی با اندک فیلم‌هایی که ساخته شده‌اند، همین عدم شناخت فیلمساز نسبت به ورزش مورد نظر است. یکی دیگر از نکات درباره سینمای ورزشی این است که ماهیت ورزش‌های تک نفره با سینما که قهرمان‌محور است همخوانی بیشتری دارد و معمولاً فیلم‌های ورزشی با محوریت قرار دادن ورزش‌های گروهی مثل فوتبال محکوم به شکست هستند. 

ثقفی خاطرنشان کرد: نکته دیگر از نظر من به باز بودن دست فیلمنامه‌نویس در پرداختن به قصه‌اش مربوط است. معمولاً شخصیت‌های خیالی می‌توانند این امکان را بهتر از شخصیت‌های واقعی ایجاد کنند و به عنوان مثال فیلم سینمایی «راکی» که قصه یک شخصیت خیالی را روایت می‌کند نسبت به فیلم «علی» که قصه محمدعلی کلی را روایت می‌کند اثر موفق‌تری است.

وی در پایان گفت: روح ورزش جوانمردی است و من فکر می‌کنم اگر یک فیلم بتواند به این نکته توجه داشته باشد قطعاً اثر جالب توجه و با کیفیتی خواهد بود. من به شخصه علاقه زیادی به سینمای ورزشی دارم و چند اثر ورزشی نیز ساخته‌ام. امیدوارم یک روز بتوانم فیلمی با محوریت زندگی رسول خادم بسازم چرا که او هم در ورزش و هم در زندگی شخصی‌اش فردی نمونه است و نسل جوان باید او را بشناسد.

انتهای پیام