شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست

محیط زیست مسئله‌ای فرابخشی و فراسرزمینی است

محیط زیست مسئله‌ای فرابخشی و فراسرزمینی است

رئیس سازمان محیط زیست گفت: مسئله محیط زیست موضوعی فرابخشی و فراسرزمینی است و نیاز به هم بستگی جهانی دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ بعد از ظهر امروز نشست دیپلماسی منطقه‌ای محیط زیست و مقابله با گرد و غبار در محل سال همایش‌های سازمان محیط زیست برگزار شد.

دکتر علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست در رابطه با این موضوع اظهار کرد: مسائلی که ما و سفیران کشورهای همسایه را گرد هم آورده کاهش شاخص‌های محیط زیستی است. کره زمین همواره توانایی بازسازی و حفظ تعادل خود را داشته است اما در نتیجه دخالت‌های انسان این توانایی تحت تأثیر قرار گرفته و تغییراتی را ایجاد کرده که در نتیجه آن نابودی کره زمین شتاب گرفته است.

وی ادامه داد: انسان به جای مکان‌یابی بر اساس منافع شخصی خود را در معرض خطر قرار داده است و تبعات این موضوع را این روزها به شکلی ملموس مشاهده می‌کند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه موضوع تغییر اقلیم حتمی و قطعی است، گفت: ما انسان‌ها آستانه تحمل زمین را کاهش دادیم، منابع آب و خاک حاصلخیز را از بین بریدیم و پوشش گیاهی را تخریب کردیم و در نتیجه این اقدامات در معرض خطر قرار گرفته‌ایم.

سلاجقه با اشاره به اینکه تغییر اقلیم منابع آبی را کاهش و شدت، زمان و مکان بارش‌ها را تغییر داده است؛ بیان کرد: مسائل محیط زیست مربوط به یک شهر یا کشور خاص نیست و تاثیرات آن در همه عناصر هستی قابل ملاحظه است.

وی با بیان اینکه نشست استکهلم سوئد نقطه عطفی برای برخورد نابخردانه با کره زمین بود، تصریح کرد: ما در ایران از هزاران سال قبل برای حفاظت از محیط زیست برنامه داشتیم و در دین و مذهب ما آب و خاک مطهر هستند. این شرایطی می‌طلبد که ما و تمام کشورهای همسایه که با یکدیگر نزدیکی فرهنگی و دینی داریم، همبستگی خود را برای مقابله با تهدیدات محیط زیست افزایش دهیم.

رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: هرچه قدر هم که یک کشور متمول باشد بازهم مسائل ناشی از تخریب محیط زیست مردم آن کشور را با مشکلات زیادی رو‌به‌رو خواهد کرد. مسئله محیط زیست موضوعی فرابخشی و فراسرزمینی است و نیاز به هم بستگی جهانی دارد.

سلاجقه با اشاره به لزوم همکاری منطقه ای در مقابله با گرد و غبار گفت: با توجه به اینکه ما بیشتر از هر کشوری از طوفان‌های گرد و غبار متضرر می‌شویم، نقشه‌ها، شدت و پهنه‌بندی کانون‌های گرد و غبار را انجام داده‌ایم و اکنون زمان این است که این داده‌ها را با کشورهای همسایه مطرح کنیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل نشست‌هایی با حضور همسایگان برگزار شد که در نتیجه آن کشورهایی که سبب ایجاد طوفان‌های گرد و غبار در کشور ما می‌شوند مشخص شد و داده‌های 15 ساله نشان می‌دهد که تاثیر کانون‌های گرد و غبار سایر کشورها بر کشور ما چگونه است.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: به دنبال این هستیم تا با یک رویکرد هم‌‌گرایانه در 22 جولای امسال نشستی با وزرا و سفرای کشور‌های همسایه داشته باشیم. از سفرای محترم می‌خواهم دعوت جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند و برای کاهش آسیب‌های ناشی از تخریب محیط زیست در جهان تلاش کنند.

سلاجقه خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری این نشست‌ها تنها موضوع ریزگردها نیست و تغییر اقیلم و آب نیز محورهای گفت‌و‌گو ما هستند.

انتهای پیام/