شهر خبر

یک آنکولوژیست کودکان عنوان کرد؛

تحمیل هزینه ۲۰ هزار یورویی بابت تهیه سلول های بنیادی از خارج کشور

تحمیل هزینه ۲۰ هزار یورویی بابت تهیه سلول های بنیادی از خارج کشور

یک آنکولوژیست کودکان، گفت: کمبود و نبود سلول‌های بنیادی در ایران باعث می‌شود تا جهت دریافت این سلول ها در خارج از کشور، هزینه ۲۰ یورویی به محک تحمیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پوریا سلاجقه، یکی از پزشکانی است که پس از طی مراحل علمی و اخذ مدرک فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان (آنکولوژی) در زادگاه خود، شهر کرمان، مانده است و در بیمارستان افضلی‌پور کرمان، به درمان کودکان مبتلا به سرطان می‌پردازد.

یکی از آرزوهای وی، راه‌اندازی بخش پیوند در کرمان است تا کودکان آن محدوده جغرافیایی، نیازی به پیمودن راه طولانی شهرشان تا تهران یا دیگر شهرهای دارای امکان پیوند نداشته باشند.

سلاجقه با عنوان این مطلب که بیمارستان افضلی‌پور یکی از مراکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی است، گفت: سلول‌های بنیادی اهدا شده توسط نیکوکاران در این بخش نگهداری می‌شود تا در صورت نیاز بیمار به پیوند و تطبیق شرایط ژنتیک او با سلولی که در بانک نگهداری می‌شود، از این سلول جهت پیوند استفاده شود.

وی افزود: کمبود و نبود سلول‌های بنیادی در ایران باعث می‌شود تا جهت دریافت این سلول‌ها از بانک‌های خارج از ایران, هزینه‌ای ۲۰ هزار یورو به محک تحمیل شود. فرض کنید که در میان پیوند نیاز به چند سلول دیگر از همان فرد اهداکننده داشته باشیم. وقتی اهدا کننده خارج از ایران باشد در عمل ما هیچ دسترسی به او نداریم، در صورتی که اگر اهدا کننده داخل ایران باشد، به سادگی می‌شود با او تماس گرفت و نمونه دیگری از او دریافت کرد.

سلاجقه گفت: اگر بانک‌های سلول بنیادی در ایران، چهار تا پنج میلیون عضو داشته باشند، با احتمالی نزدیک به هفتاد تا هشتاد درصد تمامی بیماران نیازمند به پیوند در ایران، سلول مناسب را پیدا خواهند کرد. متأسفانه در حال حاضر تعداد اهداکنندگان ثبت شده در بانک‌های ایرانی، عددی کمتر از صد هزار نفر است.

تا کنون ۳۵۱ کودک بیمار در استان کرمان به مرحله قطع درمان رسیده و به آغوش گرم خانواده بازگشته‌اند.