شهر خبر

گسترش نیوز در گفت و گو با رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان:

تعمیر مبل ۲۵ میلیون ناقابل! / دیگر خرید اولویت مردم نیست

رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان اظهار داشت: اقلامی مانند مبلمان سال‌ها است که از لیست خرید بسیاری از افراد جامعه حذف‌شده است.

اقتصاد تعمیر مبل ۲۵ میلیون ناقابل! / دیگر خرید اولویت مردم نیست

بعد از شیوع کرونا بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شد. صنعت مبلمان نیز از آن دسته بازارهایی بود که از رونق افتاد. حال با توجه به کاهش ابتلا به کرونا و از سری گیری مراسم‌های مختلف باید رونق به این بازار بازگردد.

اما شواهد حاکی از آن است که بازار مبلمان خریداری ندارد و افزایش نرخ شدید مواد اولیه بسیاری از کارگاه‌های تولیدی را به تعطیلی کشانده است.

گسترش نیوز در خصوص مشکلات صنعت مبلمان به گفت‌وگو با علیرضا عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان پرداخت.

عباسی-مبلمان

عباسی در ابتدا پیرامون وضعیت فعلی بازار مبلمان اظهارکرد: درحال‌حاضر وضعیت بازار مبلمان بسیار بد است و مردم قدرت خرید ندارند. تغییر نرخ مواد اولیه ساعتی شده است و ارتباط مستقیم با نرخ دلار دارد.

اولویت مردم تغییر کرده است

وی در خصوص افزایش نرخ مبلمان در امسال گفت: به علت افزایش نرخ مواد اولیه در سال ۱۴۰۱ افزایش نرخ داشته‌ایم و چاره‌ای جز این نبود.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان با تاکید به اینکه در شرایط فعلی خرید گوشت و نان اولویت مردم است، افزود: اقلامی مانند مبلمان سال‌ها است که از لیست خرید بسیاری از افراد جامعه حذف‌شده است. علت این موضوع این است که این اجناس نه‌تنها با افزایش نرخ روبه‌رو هستند بلکه مردم به دلیل تورم موجود و همچنین کاهش قدرت خرید، در کنار حقوق کم توان خرید آن را ندارند و بیشتر در تلاش برای تأمین ضروری‌ترین نیازهای خود هستند. مبلمان زمانی در سبد خانوار بود اما درحال‌حاضر اگر فرد در منزل مبل نداشته باشد مهم نیست.

تعمیر مبل ۲۵ میلیون ناقابل!

عباسی با بیان به اینکه مردم درحال‌حاضر بیشتر از خرید به تعمیرات مبل می‌پردازند، تصریح کرد: نرخ تعمیرات مبلمان به عوامل زیادی بستگی دارد. قیمت اسفنج، فوم و پارچه بسیار بالا است و در کنار آن دستمزدی نیز برای تعمیرات پرداخت می‌شود. برای مثال تعمیر یک مبل استیل را اگر بدون نرخ پارچه در نظر بگیریم، حدود ۲۵ میلیون تومان هزینه دارد.

وی در ادامه گفت: نرخ پارچه نیز لحظه‌ای است و تغییر می‌کند.

عباسی در خصوص تهیه پارچه بیان کرد: فروشندگان پارچه را در انبارهای خود نگه می‌دارند تا در هنگام گرانی به فروش آن اقدام کنند که این موضوع در پارچه‌های خارجی بیشتر است.

۳۵ متر فضا برای یک دست مبل

وی در خصوص آینده بازار مبلمان با توجه به شرایط موجود، گفت: با توجه به دستمزد‌های بالا، مالیات، مشخص نبودن وضعیت بازار و کاهش تقاضا ادامه بازار با شرایط فعلی بسیار سخت است. بسیاری از افراد تصمیم به تعطیلی کارگاه خود دارند و عده‌ای نیز تعطیل شدند. همچنین فضای نگهداری یک دست مبل حدود ۳۵ متر است و از سوی دیگر کاهش تقاضا موجب پر شدن ظرفیت انبارها شده است.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان در پایان به بیان چالش‌های پیش روی این صنعت پرداخت و اظهارکرد: چالش‌های بسیاری پیش روی صنعت مبلمان است اما افزایش قیمت‌ها در ساعت بسیار مشکل ساز است. هرچند که این موضوع تنها شامل صنف ما نمی‌شود.