شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#کاخ سفید#تحریم#مسکو

سرمشق گیری مسکو از دیکته تهران برای دور زدن تحریم ها/ پاسخ کرملین به کاخ سفید

سرمشق گیری مسکو از دیکته تهران برای دور زدن تحریم ها/ پاسخ کرملین به کاخ سفید

مسکو ممکن است با پیدا کردن خریداران دیگر برای نفت خود یا کاهش تولید برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها، به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت این کشور واکنش نشان دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، بحران روسیه و اوکراین، عواقب زیادی برای روسیه داشت از مهمترین این عواقب این تحریم ها، تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت این کشور است.

مسکو ممکن است با پیدا کردن خریداران دیگر برای نفت خود یا کاهش تولید برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها، به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت این کشور واکنش نشان دهد.

اقدامات این کشور تاثیر اقتصادی جهانی خواهد داشت مگر این که اوپک مداخله کند.

سران اتحادیه اروپا اخیرا با ممنوعیت ۹۰ درصد از واردات نفت از روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ در راستای ششمین بسته تحریم‌های این بلوک علیه روسیه در واکنش به جنگ در اوکراین، موافقت کردند.

هلیما کرافت، مدیر استراتژی کالای جهانی شرکت "آر بی سی کپیتال" در یادداشتی نوشت: واکنش روسیه مسلما باید به دقت دنبال شود.

طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان پس از آمریکا و عربستان سعودی و دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان پس از عربستان سعودی است.

حسین عسکری، استاد دانشگاه جورج واشنگتن در این باره گفت: آنچه اکنون در شرف وقوع است، تجارت نفت و گاز طبیعی را در آینده تغییر خواهد داد. قیمت‌های نفت به این زودی نزول نخواهد کرد و پیامد تحریم‌های روسیه تا چند سال آینده ملموس خواهند بود. آمریکا باید از تحریم‌های بازدارنده علیه روسیه استفاده می‌کرد و موضع سخت گیرانه‌تری در قبال اوپک برای افزایش تولید نفت اتخاذ می‌کرد.

در جست و جوی خریداران دیگر

این که روسیه موفق شود نفت تحریم شده خود را به فروش رساند یا این که چه میزان از آن را بفروشد، در هر صورت، روی قیمت‌های جهانی نفت تاثیر خواهد گذاشت. حدود ۳۶ درصد از واردات نفت اتحادیه اروپا از روسیه بوده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمانهای بین‌المللی در وین می‌گوید کشورش به دنبال خریداران دیگری برای نفت خود خواهد بود.

اولیانوف، در توییتر با اشاره به اظهارات اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، نوشت: وی دیروز به درستی گفت. روسیه واردکنندگان دیگری پیدا خواهد کرد.

به گفته هلیما کرافت، این که نفت روسیه در هند، چین و ترکیه خریدار پیدا کند، به تصمیم اتحادیه اروپا برای هدف قرار دادن خدمات کشتیرانی و بیمه و تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های ثانویه مشابه تحریم‌های تصویب شده علیه ایران، بستگی خواهد داشت.

مسکو در حال حاضر دو خریدار برای نفت خود دارد که شامل چین و هند هستند. این کشورها نفت روسیه را با تخفیف چشمگیر خریداری می‌کنند و ناظران صنعت می‌گویند این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

در حالی که هند معمولا نفت کمی از روسیه خریداری می‌کرد که به حدود دو تا پنج درصد در سال می رسید، خریدش از این کشور در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. طبق آمار شرکت کپلر، هند ۱۱ میلیون بشکه نفت در مارس خریداری کرد و این رقم در آوریل به ۲۷ میلیون بشکه و در مه به ۲۱ میلیون بشکه افزایش یافت. این واردات تفاوت چشمگیری با واردات ۱۲ میلیون بشکه نفت از روسیه برای کل سال ۲۰۲۱ دارد.

چین پیش از این هم بزرگترین خریدار نفت روسیه بود اما اکنون خریدش افزایش پیدا کرده و از مارس تا مه، ۱۴.۵ میلیون بشکه نفت از روسیه خرید که افزایش سه برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت.

کاهش تولید نفت روسیه

روسیه ممکن است تولید و صادراتش را برای جلوگیری از آسیب دیدن وضعیت فاینانس این کشور، کاهش دهد. لئونید فیدان، نایب رئیس شرکت لوک اویل روز یکشنبه گفت: کشورش باید تولید نفت را به میزان ۳۰ درصد کاهش دهد تا قیمت‌ها را بالاتر ببرد و از فروش نفت با تخفیف، اجتناب کند.

کرافت گفت: مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند که مسکو ممکن است صادرات نفت را در طول تابستان کاهش دهد تا فشار اقتصادی حداکثری به اروپا تحمیل کند و عزم گروهی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای دفاع از اوکراین را محک بزند. با توجه به کاهش هشداردهنده ذخایر و کمبود ظرفیت پالایش، این اقدام روسیه تاثیر اقتصادی مخربی در تابستان خواهد داشت.

ادوارد گاردنر، اقتصاددان کالا در موسسه کپیتال اکونومیکس در یادداشتی نوشت: تصور می‌رود حجم کمتر صادرات نفت در سال جاری، برای روسیه با قیمت‌های بالاتر جبران خواهد شد. تولید و صادرات نفت روسیه تا پایان سال ممکن است حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

در حالی که نفت اورال که گرید نفتی صادراتی اصلی روسیه است، در حال حاضر ۹۵ دلار در هر بشکه قیمت دارد که ارزانتر از قیمت پایه بازار جهانی است، اما همچنان بالاتر از یک سال پیش است.

اما اگر تولید روسیه کاهش پیدا کند، ممکن است بازیگران دیگر برای کمک به مهار افزایش قیمت‌ها، وارد عمل شوند. فایننشیال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود عربستان سعودی آماده است در صورت کاهش قابل توجه تولید روسیه به دلیل تحریم‌های غربی، تولید نفت خود را افزایش دهد.

شگردهایی برای حمل نفت

طبق اطلاعات شرکت ویندوارد، از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، ۱۸۰ مورد تغییر مالکیت کشتی‌ها از نهادهای روسی به نهادهای غیرروسی وجود داشته است.

این تغییرات در مدت تنها سه ماه ثبت شدند و معادل بیش از نیمی از تغییر مالکیتهای ثبت شده برای کشتی‌های روسی در کل سال ۲۰۲۱ بودند.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، بسیاری از کشتی‌های روسیه به شرکتهایی فروخته شدند که در سنگاپور، ترکیه، امارات متحده عربی و نروژ مستقر هستند.

انتهای پیام