شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#ترکیه#ارتش

حملات توپخانه ترکیه به حومه حلب/ اعزام نیرو و تجهیزات ارتش سوریه به شمال رقه

حملات توپخانه ترکیه به حومه حلب/ اعزام نیرو و تجهیزات ارتش سوریه به شمال رقه

حملات توپخانه ترکیه به حومه حلب در حالی ادامه دارد که ارتش سوریه اعزام به تقویت نیروهای خود در شمال رقه کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نیروهای ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آنها مستقر در روستای «السکریه»، مناطق تحت کنترل شورای نظامی «منبج» را گلوله باران کردند.

این منابع اعلام کردند که این نیروها با توپخانه، روستای «الحمرا» در حومه منبج در شرق حلب را هدف قرار داده‌اند.

از سوی دیگر در حملات نیروهای ترکیه به روستای «ابو نیتوله» در حومه عین عیسی در شمال الرقه سه غیرنظامی زخمی شدند.

منابع سوری با اشاره به انتقال این زخمی شدگان به بیمارستان از ادامه حملات نیروهای ترکیه با سلاح سنگین به این روستا خبر دادند.

همزمان منابع سوری از اعزام ستونی از اعزام نظامیان ارتش سوریه و ارسال تجهیزات نظامی آنها به ناحیه «عین عیسی» در حومه شمالی الرقه خبر دادند.

این تجهیزات شامل تانک، توپخانه و سلاح سنگین است. همچنین ده‌ها نظامی ارتش سوریه به منطقه اعزام شده‌اند.

نیروهای ترکیه مستقر در پایگاه «ثلثانه» واقع در اطراف شهر «مارع» در حومه شمالی حلب، بیش از هشت گلوله به اطراف مرکز امنیتی روسیه واقع میان روستاهای «الوحشیه» و «ام القری» در حومه شمالی حلب شلیک کردند.

همچنین روستاهای «صوغانکه»، «ابین»، «المالکیه» و «مرعناز» در ناحیه «شیراوا» در حومه حلب آماج حملات راکتی و توپخانه ارتش ترکیه مستقر در پایگاهی واقع در اطراف شهر «اعزاز» در حومه شمالی حلب، قرار گرفتند.

درخواست از دولت سوریه برای به کارگیری سامانه پدافند هوایی علیه پهپادهای ترکیه

«مظلوم عبدی»، فرمانده نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) از دمشق خواست تا برای مقابله با جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه از سامانه پدافند هوایی استفاده کند.

وی از آمادگی کامل قسد برای همکاری به منظور مقابله با هر گونه حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه خبر داد.

 وی در عین حال تاکید کرد: نیازی به ارسال نیروهای بیشتر ارتش سوریه به این منطقه نیست. موضوع اساسی که ارتش سوریه می‌تواند برای دفاع از اراضی کشور انجام دهد، به کارگیری سامانه پدافند ضد هوایی علیه هواپیماهای ترکیه است.

عبدی تاکید کرد اولویت قسد دفاع از اراضی سوریه است و نباید کسی به دنبال سوء استفاده از این وضعیت برای تحقق منافع میدانی خود باشد.

فرمانده قسد در ادامه ضمن هشدار به هر گونه حمله ارتش ترکیه به مناطق تحت سیطره یگان‌های کُردی اظهار داشت: این حمله منجر به آوارگی یک میلیون نفر و گسترش دامنه درگیری‌ها و بازگشت پررنگ گروه تروریستی داعش خواهد شد و ما توان فعالیت در دو جبهه را نداریم.

عبدی ضمن ابراز امیدواری به نتیجه‌بخش بودن نشست قریب الوقوع وزرای خارجه روسیه و ترکیه برای کاهش تنش اظهار داشت: هرگونه حل و فصل و توافقی برای مذاکره باید شامل توقف حملات پهپادهای ترکیه در شمال سوریه باشد و این یکی از مطالبات اساسی ماست.

در همین رابطه، «یوسف حمود»، سخنگوی «ارتش ملی سوریه» (گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه) گفت: دولت سوریه به تنهایی قادر به اتخاذ این تصمیم و ورود به جنگ مستقیم با ترکیه نیست بلکه نیازمند حمایت روسیه و ایران برای چنین اقدامی است.

یادآور می شود که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه پیشتر تهدید خود علیه گروه‌های کُرد در شمال سوریه را تکرار کرد و گفت: ما در گامی دیگر اقدام به ایجاد منطقه حائل امنیتی با عمق 30 کیلومتر در طول مرز جنوبی خود با سوریه خواهیم نمود. تل رفعت و منبج را پاکسازی خواهیم کرد و گام به گام اقدامی مشابه را در دیگر مناطق به اجرا خواهیم گذاشت.

تل رفعت و منبج دو شهر عمدتا کُرد‌نشین در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه هستند.

تصرف این دو شهر این اجازه را به اردوغان خواهد داد تا آنچه وی آن را «خط حائل امنیتی» می‌خواند ایجاد کند و پناهندگان سوری مقیم ترکیه را در شمال سوریه و در مناطق مورد نظر آنکارا اسکان دهد.

واشنگتن هفته گذشته به ترکیه هشدار داد که از عملیات نظامی در شمال سوریه بپرهیزد چرا که چنین اقدامی باعث بی‌ثباتی منطقه شده و نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه را به خطر می‌اندازد.

اوضاع فاجعه بار مناطق تحت کنترل ترکیه در شمال سوریه

العربی الجدید در گزارشی آورده است: پس از کشته شدن یک تظاهرات‌کننده و زخمی شدن چند نفر دیگر در منطقه عفرین در حومه شمال غربی حلب سوریه در شامگاه جمعه که تحت کنترل نیروهای مخالف دمشق و همسو با ترکیه قرار دارد، وضعیت تنش و التهاب بر این منطقه حکمفرماست؛ منطقه‌ای که اکثرا آوارگان و مهاجران مناطق مختلف سوریه در آنجا ساکن هستند و به سوء خدمات، انباشت مشکلات و بحران‌های مختلف اعتراض دارند.

شامگاه جمعه صدها معترض در مناطق «عفرین»، «جندیرس»، «الباب»، «صوران» و «مارع» در حومه شمالی حلب دست به تظاهرات زدند که به شدت با برخورد پلیس محلی و با به کارگیری گلوله جنگی رو برو شد. تظاهرات‌کنندگان نسبت به بحران‌های متعدد از جمله افزایش نرخ برق و قطعی‌های مکرر آن معترض هستند.

در همین رابطه، «ابو طارق» از آوارگان حومه دمشق به منطقه عفرین با بیان اینکه باید آمران و عاملان تیراندازی به معترضان محاکمه شوند، گفت: وضعیت نابسامان برق‌رسانی شراره اولیه اعتراضات بود اما این منطقه مملوء از مشکلات ریز و درشت است که باید از طریق مجالس محلی و منتخب حل و فصل شود اما در شمال سوریه رهبران گروه‌های مسلح اراده خود را با سلاح بر مردم غیر نظامی تحمیل می‌کنند.

ابوطارق در ادامه پیش‌بینی کرد در صورت عدم تعامل جدی با بحران‌ها و بازخواست گروه‌های قانون‌شکن و تامین خدمات حداقلی برای آوارگان و مهاجران، تظاهرات و اعتراضات ادامه خواهد داشت و تظاهرات روز جمعه پیامی روشن بود که اهالی این منطقه بعد از این درقبال پایمال شدن حقوق‌شان توسط هر گروهی ساکت نخواهند ماند.

وضعیت نابسامان برق واخاذی ترکیه از سوری‌ها

ترکیه از طریق شرکت‌های خصوصی به مناطق شمال سوریه برق رسانی می‌کند؛ شرکت‌هایی که علیرغم وضعیت معیشتی وخیم این منطقه، مبالغ زیادی بابت هزینه برق از شهروندان اخذ می‌کنند.

در همین رابطه، یکی از اهالی عفرین گفت: زمان قطعی برق در این منطقه به 8 ساعت در روز می‌رسد و در منطقه مارع به 7 ساعت در روز همچنین قیمت هر کیلووات برق در ساعت 5 لیره ترکیه است.

«عبدالعزیز» از مهاجران حومه حمص در عفرین در این باره می گوید: نرخ برق بسیار بالاست و بسیاری از خانواده‌ها در سایه اوضاع وخیم اقتصادی قادر به پرداخت این مبالغ نیستند و شرکت‌ها نیز به درخواست مردم برای کاهش قیمت برق گوش نمی‌دهند.

این برای نخستین بار است که این تعداد معترض علیه مقامات و گروه‌های مسلح شمال سوریه دست به تظاهرات می‌زنند.

«معتز ناصر»، وبلاگ‌نویس و فعال مدنی در شهر الباب در حومه شمال شرقی حلب می‌گوید: شوراهای محلی در درجه نخست مسئول وضع موجود برق هستند؛ شوراهایی که غیر منتخب‌اند و قراردادهای سری با شرکت‌های برقی منعقد کرده‌اند.این شرکت‌ها به دنبال سود و ثروت اندوزی هستند و تامین برق برایشان مهم نیست. قیمت ها سرسام آور است و برق نیمی از شهر الباب تامین نمی‌شود. نوسانات برق خسارات زیادی به مردم زده است و شرکت ها پاسخگو نیستند.

انتهای پیام/