شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#داعش#بغداد

14 تروریست داعش در بغداد دستگیر شدند

کدخبر: 499757
سرویس اطلاعات عراق خبر داد که موفق شده است، چهارده تروریست از جمله چند سرکرده ارشد را بازداشت کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سرویس اطلاعات عراق امروز یکشنبه از یک عملیات گسترده در بغداد علیه گروه تروریستی داعش خبر داد.

این نهاد عراقی با انتشار بیانیه‌ای خبر داد، در راستای دستاوردهای سرویس اطلاعات و تحقیقات فدرال در وزارت کشور عراق در خصوص مبارزه با داعش و تعقیب عناصر داعش، نیروهای اطلاعاتی، در بغداد عملیاتی انجام دادند.

پایگاه خبری المعلومه ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، در جریان این عملیات، ۱۴ تروریست از جمله چند سرکرده ارشد بازداشت شدند.

به گفته سرویس اطلاعات عراق، در بین افراد بازداشتی باید به سرکرده‌های ارشدی مانند«ابو سفانة»، «ابو عمر» و «ابو مصعب» اشاره کرد. این افراد در جریان چند کمین بازداشت شدند.

در همین راستا، «عدی عبد الهادی» از رهبران ائتلاف پارلمانی الفتح عراق درباره نقش مهم سازمان الحشد الشعبی در مبارزه با گروه تروریستی داعش  تأکید کرد، نقش الحشد اللشعبی در عرصه امنیتی عراق، مهم و بسیار کارآمد است؛ به ویژه در مناطق آزاد شده‌ای که در مبارزه با تروریسم، با مشکلات بزرگتری روبروست.

وی همچنین خبر داد، پس از آزادسازی شهرهای عراق از دست داعش، طرفهای حامی این گروه تروریستی، به ویژه نهادهای اطلاعاتی خارجی، قصد داشتند نسل سوم داعش را در عراق به وجود آورند.

این مسئول عراقی خاطر نشان کرد، هدف این کشورها، ادامه عملیاتهای مجرمانه داعش و بر هم زدن ثبات داخلی عراق بود، ولی الحشد الشعبی این توطئه را ناکام گذاشت.

عبدالهادی در پایان تصریح کرد، الحشد الشعبی کاری کرد که ۱۰ بخش مهم در استان دیالی که محل اصلی فعالیت داعش بود، به مناطقی بدل شود که از نظر امنیتی دارای ثبات است و صدها خانواده را نیز به محل زندگیشان بازگرداند.

در همین ارتباط، نیروهای الحشد الشعبی چندی پیش عملیات امنیتی گسترده‌ای را در منطقه «جرف النصر» در شمال استان بابل و کوه‌های «حمرین» در استان صلاح‌الدین آغاز کردند.

در استان بابل، نیروهای تیپ ۴۷ الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی اقدام به پاکسازی و گشت و تفتیش در مناطق مختلف کردند. این عملیات از منطقه «البهبان» آغاز شد و نیروهای عراقی تا منطقه «مقبرة الرویعیه» پیش رفتند.

نیروهای الحشد همزمان عملیات دیگری را در مناطق کوهستانی در شمال شرق استان صلاح‌الدین آغاز کردند. در این عملیات تیپ ۲۲ الحشدالشعبی به همراه نیروهای ارتش حضور داشتند.الحشد، این عملیات را در ادامه عملیات «اراده سخت» و با هدف پاکسازی نهایی تروریست‌های داعش و ممانعت از سازماندهی دوباره آن‌ها اعلام کرد.

این عملیات‌ها در شرایطی است که منابع امنیتی عراق در خصوص بازگشت دوباره داعش هشدار می‌دهند. در این راستا وبگاه اوراسیا، روز سه شنبه در گزارشی نوشت که با گذشت نزدیک به پنج سال از پایان خلافت ادعایی داعش در عراق، اما همچنان تروریست‌ها در قالب هسته‌های کوچک در مناطق بیابانی و کوهستانی و صعب العبور فعالیت دارند.

به گفته منابع عراقی، تروریست‌های داعش از سال ۲۰۲۱ بر میزان فعالیت‌های خود افزوده‌اند و تخمین زده می‌شود که هم‌اکنون بالغ بر ۸۰۰۰ تروریست داعشی در عراق حضور دارند که چهار هزار نفرشان فعالیت دارند و مابقی نیز در قالب هسته‌های خاموش درون جوامع سنی‌نشین منتطر فرصتی برای ورود به عرصه میدانی هستند.

بازداشت 14 تروریست داعش در بغداد