شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استرالیا#ارتش#کانادا#منابع#چین

رویارویی خطرناک جنگنده‌های چینی با هواپیماهای جاسوسی کانادا و استرالیا

یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸

منابع و تحلیلگران چینی امروز یکشنبه اعلام کردند جنگنده‌های ارتش این کشور اخیرا با فعالیت‌های شناسایی و تحریک‌آمیز هواپیماهای تجسسی کانادا و استرالیا بر فراز دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی برخورد کرده‌اند.

جنگنده چینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه چینی گلوبال‌تایمز، به گفته کارشناسان، یک منبع چینی آگاه گفت، گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند هواپیماهای نظامی چینی، هواپیماهای نظامی کانادا را تهدید کرده‌اند با حقیقت سازگار نیست.

نیروهای مسلح کانادا ادعا کردند که در برخی موارد، هواپیماهای جنگی چین به قدری نزدیک شده‌اند که هواپیمای گشتی نیروی هوایی سلطنتی کانادا از نوع CP-140 مجبور شد مسیر خود را برای جلوگیری از برخورد تغییر دهد.

این منبع چینی گفت که حقیقت این است که این هواپیماهای جنگی کانادایی بودند که تمام مسیر را تا دریای چین شرقی طی کرده و از نزدیک شناسایی و اقدامات تحریک‌آمیز علیه چین انجام دادند.

این منبع گفت: «هواپیماهای چینی با کانادایی‌ها کاملا مشروع و در چارچوب حقوق آنها برخورد کردند.»

در یک رویداد جداگانه، وزارت دفاع استرالیا در یک بیانیه مطبوعاتی در روز یکشنبه (امروز) اعلام کرد که یک فروند هواپیمای جاسوسی دریایی P-8 نیروی هوایی سلطنتی استرالیا توسط یک هواپیمای جنگنده J-16 چینی در جریان یک فعالیت نظارتی معمول دریایی در دریای چین جنوبی رهگیری شده است. آنها مدعی شدند که این هواپیمای جاسوسی در حریم هوایی بین‌المللی در حال پرواز بوده است.

در بیانیه مطبوعاتی استرالیا آمده است که این رهگیری منجر به مانور خطرناکی شد که تهدیدی ایمنی برای هواپیمای P-8 و خدمه آن بود.