شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#محور#مقاومت#محصول#انقلاب#اسلامی#است

محور مقاومت محصول انقلاب اسلامی ایران است

محور مقاومت محصول انقلاب اسلامی ایران است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به بیانات مقام رهبری در خصوص ورود واژه مقاومت به ادبیات سیاسی گفت: محور مقاومت محصول انقلاب اسلامی ایران است؛ فلسطین، لبنان و تشکیل حزب الله لبنان، در عراق یا در کشور یمن که ۳۵ سال بعد از تحقق انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاد و تشکیل دولت نجات ملی در صنعا در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد همه این‌ها مقاومت را تشکیل می‌دهد که به بیان بهتر محصول صدور انقلاب اسلامی است.

محمد پارسا نجفی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص سخنان رهبری و ورود واژه مقاومت در ادبیات سیاسی جهان گفت: تشکیل محور مقاومت محصول انقلاب اسلامی ایران است که در کشورهای فلسطین، لبنان، عراق و یمن دیده می شود. انقلاب اسلامی در یمن که ۳۵ سال بعد از تحقق انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاد به تشکیل دولت نجات ملی در صنعا در سال ۲۰۱۵ منجر شد که نمونه بارز تاثیر پذیرفتن معنوی از اندیشه های امام خمینی (قدس سره شریف) است. این برای اولین بار در تاریخ معاصر یمن است که مردم سالاری در آن کشور تحقق می‌یابد و  دولتی بر مبنای گرایش‌های مختلف سیاسی و مذهبی یمنی‌ها تشکیل می‌شود.

مقاومت اسلامی

وی با اشاره به سخن امام خمینی که فرمودند: "باید انقلاب اسلامی صادر شود" اظهار داشت: این سخن امام خمینی( ره) یعنی ملت ها باید بیدار شوند و با توجه به ارزش‌های برخاسته از اصول اسلام و رویکرد فطرت‌گرایانه تلاش کنند تا خود را از چنگ استکبار جهانی و استبداد داخلی نجات دهند مانند نمونه‌هایی که در یمن، لبنان و فلسطین اکنون مشاهده می‌کنیم.

نجفی با بیان اینکه مقاومت اسلامی حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۰ توانست با استفاده و عمل به اندیشه‌های امام خمینی سرزمین خود را از اشغال رژیم صهیونیستی آزاد کند، خاطرنشان کرد: این مقاومت با پیروزی در جنگ سال ۲۰۰۶ قدرت بازدارندگی برای لبنان ایجاد کرد و توانست آن کشور را از تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی محافظت کند. همچنین یکی از مصادیق صدور انقلاب اسلامی را در روز قدس می توان دید؛ هرجای دنیا که روز قدس را برگزار می‌کنند مانند کشمیر، اندونزی و نیجریه محصولی از تفکر انقلاب اسلامی است.

حصر رسانه‌ای یمن مظلومیت مردم این کشور را چندین برابر کرده است

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه غرب و دولت هایی مانند عربستان‌سعودی نمی‌خواهند دموکراسی در یمن باقی بماند تاکید کرد: آنها تلاش دارند تا انقلاب اسلامی و دولت مردمی یمن را نابود کنند.

نجفی با اشاره به تمدید دو ماهه آتش‌بس یمن افزود: در شرایطی آتش‌بس در یمن تمدید شد که هنوز مردم یمن در محاصره هستند و این یک آتش‌بس ظاهری و ناقص است چرا که ویژگی یک آتش‌بس واقعی این است که اول اشغالگری پایان پذیرد و نیروها به مرزهای بین المللی بازگردند، دوم غرامت ویرانی‌های یمن به دولت صنعا داده شود و سوم محاصره برداشته شود اما ملت یمن هنوز در محاصره آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و امارات به سر می‌برند.

وی اضافه کرد: اینکه چند کشتی سوخت برای یمن ارسال شده و چند پرواز هواپیمای مسافری میان فرودگاه صنعا با فرودگاه های مصر و اردن برقرار شود به معنای پایان محاصره نیست؛ بلکه یک جمعیت ۳۰ میلیونی نفری به مدت هفت سال است که در محاصره کامل و زیر بمباران جنگنده‌های ائتلاف سعودی و اماراتی قرار داشته پس مسلما با چند کشتی سوخت نمی‌توان مشکلات یمن را برطرف کرد.

نجفی با بیان اینکه مفاد  آتش‌بس به خوبی انجام نشده است، گفت: دولت قانونی صنعا یعنی دولت نجات ملی یمن به رهبری انصارالله دست به آزاد کردن اسرای عربستانی زد اما رژیم سعودی اسرای یمنی را آزاد نکرد.

کودک یمنی

این کارشناس خاورمیانه گفت: در سالهای گذشته ارتش یمن عقب‌نشینی می‌کرد اما در دو سال اخیر شرایط به نفع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تغییر کرده است و آنها پیشروی داشتند و حتی توانستند در عملیات‌های تلافی‌جویانه به اهداف نظامی و اقتصادی در عمق خاک سعودی و امارات حمله کنند و باعث افزایش جهانی قیمت نفت شدند که برای اقتصاد امریکا خطرناک است.

نجفی ادامه داد: بزرگترین ضربه تلافی جویانه مقاومت یمن در ۵ فروردین ۱۴۰۱ علیه اشغالگران سعودی اتفاق افتاد که دولت سعودی مجبور شد برای اولین بار به آتش‌بس تن دهد. همین پذیرفتن آتش بس ناقص هم خود نشانه ضعف عربستان سعودی است که در هفت سال گذشته هرگز این را نمی‌پذیرفت. همچنین این امر اثبات می‌کند که شرایط ادامه جنگ علیه مردم یمن برای عربستان سعودی روز به روز بدتر می‌شود، پس به نفع عربستان سعودی است که به محاصره و اشغال یمن پایان دهد.

وی تاکید کرد: یمن علاوه بر محاصره فیزیکی در محاصره رسانه‌ای امریکا، عربستان، انگلیس و امارات قرار دارد و مردم جهان از شرایط سختی که یمنی ها بابت دموکراسی و استقلال خود تحمل می‌کنند مطلع نیستند.

احتمال حمله اسرائیل به یکی از کانون‌های مقاومت برای جلوگیری از فروپاشی خود وجود دارد

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه این گفت‌وگو درباره حمله صهیونیست ها به مسجد الاقصی موسوم به (راهپیمایی پرچم ها) تصریح کرد: با توجه به افول قدرت جهانی آمریکا و نیز قوی شدن مقاومت اسلامی در فلسطین و یمن شاهد هستیم که به صورت همزمان امریکا و دو متحدش در منطقه یعنی رژیم‌های صهیونیستی و سعودی زیر فشار فزاینده قرار دارند؛ بنابراین، هر سه حکومت در موقعیت بحرانی به سر می‌بردند و البته وضعیت اشغالگران قدس وخیم‌تر است.

وی با اشاره به ابعاد بحران در فلسطین اشغالی ادامه داد: مشکلاتی که در داخل رژیم صهیونیستی وجود دارد موجب شده است که تل آویو به فکر ایجاد یک ماجراجویی نظامی باشد. صهیونیست‌ها برای گریز از بحران تلاش کرده‌اند با راهپیمایی پرچم به مسجد الاقصی تعرض کنند و مسلمان‌ها را در مسجد الاقصی مورد آزار و اذیت قرار دارند که حرکتی تحریک آمیز است؛ و بعد بر حجم تهدیدهای تو خالی علیه ایران افزودند در حالی که می‌دانند توان جنگ مستقیم همه‌جانبه با ایران را ندارند. و به عنوان قدم بعدی دست به برگزاری رزمایش در قبرس زدند تا خود را آماده حمله به محور مقاومت نشان دهند.

راهپیمایی پرچم

نجفی افزود: رزمایشی که صهیونیست‌ها در قبرس در حجم وسیع انجام دادند به این منظور انجام شد که نشان دهند رژیم صهیونیستی برای حمله به یکی از کانون‌های مقاومت اسلامی آماده می‌شود تا از این طریق محور مقاومت را مشغول کنند و تحولات را در آینده به نحو دیگری شکل دهند و در عین حال فشار از روی عربستان سعودی هم برداشته شود.

وی با بیان اینکه محور مقاومت به مانند یک پیکر واحد است و آمریکا و متحدانش سعی دارند تا تمرکز این محور را از اهداف دقیق به یک درگیری حاشیه ای منحرف کنند تا همزمان رژیم های ریاض و تل آویو از فشار ناشی از مقاومت یمن و فلسطین رها شوند تاکید کرد: علیرغم اینکه رژیم صهیونیستی می‌داند در صورت حمله نظامی به محور مقاومت باید هزینه‌ سنگینی پرداخت کند اما برای جلوگیری از فروپاشی، خود را مجبور به این ماجراجویی می بیند. بنابراین هوشیاری محور مقاومت لازم است تا توطئه صهیونیست‌ها خنثی شود.

انتهای پیام