شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت

کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش بررسی کرد؛

دولت به حساب های اجاره ای تیر خلاص زد

گلمرادی؛ کارشناس اقتصادی گفت: تفکیک انواع حساب‌ها می‌تواند به کاهش استفاده نادرست از حساب‌های شخصی افراد دیگر که اصطلاحاً حساب‌های اجاره‌ای گویند نیز بیانجامد.

اقتصاد دولت به حساب های اجاره ای تیر خلاص زد

در روزهای گذشته محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی شروع شده است. بر این اساس مؤدیان مالیاتی در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی باید شماره شبای حساب مرتبط به فعالیت تجاری خود را اعلام کنند. این طرح در کشورهای دیگر نیز اجرا شده است. به طور مثال در نظام اقتصادی کانادا هزینه حساب‌های تجاری بسیار کمتر از هزینه حساب‌های جاری اشخاص است. در نتیجه افراد شاغل ترجیح ‌دادند کسب‌وکار خود را با گرفتن مجوزهای لازم به‌صورت تجاری انجام دهند. حسن گلمرادی؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: تفکیک حساب‌ها تجاری و شخصی جدای از بحث مالیات و غیره می‌تواند به شفافیت هر چه بیشتر اقتصاد کمک کند. جداسازی فعالیت‌های معمولی افراد از فعالیت‌های تجاری البته به توسعه پایه مالیاتی می‌تواند کمک کند.

گلمرادی

گلمرادی اظهار کرد: معمولاً بانک‌ها در زمان افتتاح حساب به دنبال تفکیک این گونه حساب‌ها نیستند و افراد حقیقی چه فعالیت تجاری داشته باشند و چه نداشته باشند می‌توانند انواع حساب‌های جاری و پس‌انداز باز نمایند. بانک‌ها سؤالی در خصوص هدف و مقصود حساب‌ها مطرح نمی‌کنند؛ بنابراین صرف افتتاح حساب، ماهیت تجاری داشتن یا نداشتن را مشخص نمی‌سازد.

اقتصاد غیررسمی چالش اصلی بانک‌ها

وی افزود: چنانچه مشاغل ما همگی شفاف باشند و شکل غیررسمی نداشته باشند، شناسایی انواع حساب‌های تجاری و شخصی کار چندان مشکلی نیست اما با توجه به سهم بالای اقتصاد غیررسمی در اقتصاد کشور، تفکیک نوع تجاری و غیرتجاری حساب‌ها برای بانک‌ها مشکل است.

این کارشناس اقتصادی گفت: تفکیک حساب‌ها البته لازمه شفافیت اقتصادی است و در امورات دیگر نظیر مالیات، اعتبارسنجی، رصد جریانات نقدینگی، شناسایی دقیق‌تر دهک‌های درآمدی، مبارزه با پول‌شویی و غیره می‌تواند کاربرد داشته باشد.

گلمرادی در پایان گفت: تفکیک انواع حساب‌ها می‌تواند به کاهش استفاده نادرست از حساب‌های شخصی افراد دیگر که اصطلاحاً حساب‌های اجاره‌ای گویند نیز بیانجامد.

جزئیاتی از تصمیم تازه دولت

در نهایت لازم به ذکر است که منظور از حساب شخصی آن دسته از حساب‌هایی است که افراد برای انجام امور روزمره خود از آن استفاده می‌کنند و به فعالیت شغلی یا تجاری افراد مربوط نمی‌شود. حساب تجاری نیز حسابی است که برای انجام امور اقتصادی و شغلی استفاده می‌شود. از حساب‌های تجاری می‌توان برای انجام کسب‌وکار استفاده کرد و حساب‌های شخصی با محدودیت در تعداد و مبلغ تراکنش‌ها مواجه خواهند بود. همه حساب‌های اشخاص غیر از حساب‌هایی که به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند، حساب‌های شخصی هستند و انجام تراکنش‌های مرتبط با فعالیت‌های شغلی در این حساب‌ها مصداق تخلف بوده و مشمول جریمه خواهد بود.