شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کره شمالی#وزیر دفاع#آزمایش موشکی

بزرگ‌ترین آزمایش موشکی منفرد کره شمالی | وزیر دفاع ژاپن: قابل تحمل نیست

یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹

کره شمالی امروز (یکشنبه) ۸ فروند موشک بالستیک کوتاه‌برد را به سمت دریا در سواحل شرقی شلیک کرد که احتمالا بزرگ‌ترین آزمایش منفرد این کشور است.

کره شمالی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، این موضوع یک روز پس از پایان مانور نظامی مشترک کره جنوبی و ایالات متحده انجام گرفت. در این رزمایش دوجانبه برای اولین بار در بیش از چهار سال گذشته یک ناو هواپیمابر آمریکایی نیز شرکت کرد.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که دست‌کم ۸ فروند موشک از منطقه سونان در پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی شلیک شده است.

نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن نیز گفت که کره شمالی چندین موشک پرتاب کرده است و این اقدام قابل تحمل نیست. او در یک جلسه توجیهی گفت که حداقل یک موشک دارای مسیر متغیر است که نشان می‌دهد می‌تواند برای فرار از دفاع موشکی مانور دهد.

فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پرتاب‌های موشک‌های بالستیک متعدد کره شمالی تأثیر بی‌ثبات‌کننده برنامه تسلیحات غیرقانونی این کشور را برجسته کرده است، اما این رویداد تهدیدی فوری ایجاد نمی‌کند.

مایکل دویتزمن، از مرکز مطالعات منع گسترش تسلیحات هسته ای جیمز مارتین (CNS) مستقر در ایالات متحده، گفت که به نظر می‌رسد این بزرگ‌ترین آزمایش منفرد کره شمالی باشد. تعداد زیادی از موشک‌ها به جای آزمایش فناوری جدید، نشان‌دهنده تمرین نظامی یا نمایش قدرت است.

این پرتاب همچنین پس از بازدید سونگ کیم، نماینده ویژه ایالات متحده در امور کره شمالی، از سئول انجام شد.

او روز جمعه با همتایان کره جنوبی و ژاپنی خود، کیم گان و تاکهیرو فوناکوشی، ملاقات کرد تا برای همه موارد احتمالی در میان نشانه‌هایی که کره شمالی در حال آماده شدن برای انجام آزمایش هسته‌ای برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ است، آماده شود.

کیم در این دیدار گفت که واشنگتن مستقیماً به پیونگ یانگ گفته است که درها برای دیپلماسی باز است و مایل است در مورد موارد مورد علاقه پیونگ یانگ مانند رفع تحریم‌ها گفت‌وگو کند.

هفته گذشته، ایالات متحده خواستار تحریم‌های بیشتر سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل پرتاب موشک‌های بالستیک این کشور شد، اما چین و روسیه این پیشنهاد را وتو کرده و برای اولین بار از زمان آغاز مجازات این کشور در سال ۲۰۰۶، علنا شورای امنیت سازمان ملل را در مورد کره شمالی تقسیم کردند.

در هفته‌های اخیر، کره شمالی طیف وسیعی از موشک‌ها از جمله بزرگ‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) را آزمایش کرده است.

رئیس ستاد مشترک کره جنوبی گفت: «روز شنبه، کشتی‌های کره جنوبی و آمریکایی به تمرینات سه روزه در آب‌های بین‌المللی نزدیک جزیره اوکیناوا ژاپن، شامل عملیات‌های دفاع هوایی، ضد کشتی، ضد زیردریایی و توقف دریایی پایان دادند.»

این رزمایش شامل ناو هواپیمابر ۱۰۰ هزار تنی یواس‌اس رونالد ریگان، یک ناو هواپیمابر هسته‌ای و دیگر ناوهای بزرگ بود.

یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی که در ۱۰ مه روی کار آمده است، با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برای افزایش رزمایش‌های نظامی دوجانبه برای بازدارندگی کره شمالی به توافق رسیده است.

کره شمالی از مانورهای مشترک قبلی به عنوان نمونه‌ای از ادامه سیاست‌های خصمانه واشنگتن در قبال پیونگ یانگ، علیرغم صحبت‌هایش از دیپلماسی یاد و انتقاد کرده است.