شهر خبر

بیتا منصوری: پیش از بررسی جشنواره کودک لازم است که سینمای کودک را نجات دهیم

بیتا منصوری: پیش از بررسی جشنواره کودک لازم است که سینمای کودک را نجات دهیم

بیتا منصوری با انتقاد از عملکرد بنیاد سینمایی فارابی در حمایت از سینمای کودک تأکید کرد که پیش از بررسی و آسیب‌شناسی جشنواره فیلم کودک و نوجوان بهتر است از این گونه سینمایی حمایت شود تا تولیدات با کیفیتی داشته باشیم و بعد به برگزاری جشنواره بپردازیم

بیتا منصوری تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: تشکیل کارگروه‌هایی برای تحلیل و بررسی جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌تواند اتفاق مثبتی باشد اما باید هدف‌گذاری‌ها را بدانیم و مشخص باشد که این کارگروه‌ها به چه منظوری تشکیل می‌شوند. بنیاد سینمایی فارابی پیش‌تر کارگروهی برای بررسی و حمایت از فیلمنامه‌های کودک و نوجوان داشت اما هیچ‌کس نمی‌داند که عملکرد این کارگروه چه حاصلی داشته و اصلاً چرا برگزار شد.

منصوری خاطرنشان کرد: هر جشنواره می‌تواند بهانه‌ای باشد برای شکل‌گیری محفلی در جهت ایجاد ارتباط و تعامل سینماگران و به همین منظور علاوه بر سینماگرانی که در جشنواره اثری دارند معمولاً هر سال جمعی از مهمانان نیز حضور دارند که این خود از جذابیت‌های یک جشنواره به حساب می‌آید اما متأسفانه چند سالی است در جشنواره فیلم کودک و نوجوان شاهد حضور افراد بی‌ربط به حوزه سینمای کودک و نوجوان هستیم و نمی‌دانم این افراد چرا باید در جشنواره حضور داشته باشند و جشنواره از سینماگران کارکشته در این حوزه تهی باشد.

وی افزود: پیش از برگزاری و تشکیل هر کارگروهی باید به این نکته توجه کنیم که اساساً این جشنواره به چه منظوری و با کدام فیلم‌های کودک و نوجوان برگزار می‌شود. من هم در چند دوره از این جشنواره فیلم داشتم و حتی فیلم من به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد اما هیچ حمایتی از آن برای اکران صورت نگرفت، وقتی فیلم برگزیده جشنواره شرایط اکران ندارد و هیچ حمایتی از آن صورت نمی‌گیرد و در واقع جشنواره اتفاق خوبی برای این اثر رقم نمی‌زدن برگزاری آن چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد؟

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پاستاریونی» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: همان سال که فیلم من به عنوان اثر برگزیده جشنواره انتخاب شد فیلمی را در شرایط ویژه اکران کردند که مشخصاً متعلق به شخص خاصی بود و با فیلم من برخوردی شد که اصلاً ترجیح دادم دیگر در این حوزه کار نکنم.

این تهیه‌کننده در ادامه تأکید کرد: سینمای کودک و نوجوان در همه جای دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ولی در کشور ما این گونه سینمایی مهم را فقط به روزهای برگزاری جشنواره کودک و نوجوان محدود کرده‌ایم و پس از برگزاری جشنواره آن را کنار می‌گذاریم و در طول سال هیچ حمایت و برنامه‌ریزی برایش نداریم. کسی در طول سال به این موضوع رسیدگی نمی‌کند که فیلم‌های کودک در چه شرایطی اکران می‌شوند.

وی افزود: من فیلم «پاستاریونی» را با چنگ و دندان اکران کردم و در جریان هستم که بنیاد سینمایی فارابی در قراردادی به یک نهاد که اکران‌های دانش‌آموزی در آن صورت می‌گیرد فیلم را بارها اکران کرده اما با اینکه بارها به آقای ایل‌بیگی هم این موضوع را گفته‌ام و پیگیری کرده‌ام، هیچ پولی برای این اکران‌ها به ما داده نشده است. این اقدام به جای حمایت از سینمای کودک نوعی فیلمسوزی است، در واقع نه تنها حمایتی از این گونه سینمایی وجود ندارد که چنین اقداماتی وضعیت را بدتر هم می‌کند.

منصوری در ادامه تصریح کرد: ما سینمای کودک نداریم و در این شرایط برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم لزومی ندارد. بنیاد سینمایی فارابی هم بیش از اینکه واقعاً از سینمای کودک حمایت کند بیشتر اقداماتش نمایشی است. فارابی باید شفاف‌سازی کند که در این سال‌ها، آثاری که تولید شده چقدر بازگشت سرمایه داشته‌اند. برای ساخت «پاستاریونی» قرار بود این نهاد با ما همکاری کند اما هر بار وعده‌ای به ما دادند که عملی نشد و در نهایت از همکاری با آن‌ها منصرف شدم و فیلم را با سرمایه شخصی ساختم اما زمانی که فیلم در جشنواره کودک مورد توجه قرار گرفت آقای تابش از من پرسید که چرا بنیاد سینمایی فارابی نقشی در ساخت این فیلم ندارد و من به ایشان گفتم که بهتر است از شوراهایشان بپرسند، به نظر می‌رسد که شوراها اقداماتی انجام می‌دهند که حتی رئیس فارابی هم در جریان نیست.

وی در پایان گفت: متأسفانه در حمایت‌هایی که بنیاد سینمایی فارابی دارد هیچ توجه و تدبیری وجود ندارد. معمولاً از سینماگرانی در این بنیاد حمایت می‌شود که قصد دارند از تولید به سود برسند و فارابی هم کارشناسی ندارد که بر تولیدات نظارت داشته باشد تا کم‌فروشی صورت نگیرد به همین دلیل دغدغه‌ای هم برای اکران وجود ندارد و اصلاً اکران نشدن به نفع سازندگان آثار است. این روند نه تنها سرمایه‌های بسیاری را از بین می‌برد بلکه به سینمای کودک هم آسیبی جدی وارد می‌کند.

انتهای پیام