شهر خبر

سخنگوی اردوغان؛

پذیرش سوئد و فنلاند در ناتو در گرو تامین خواسته های ترکیه است

 پذیرش سوئد و فنلاند در ناتو در گرو تامین خواسته های ترکیه است

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه بار دیگر پیش شرط سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو را یادآور شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سخنگوی رئیس جمهور ترکیه روز شنبه گفت که نشست پایان ژوئن سران ناتو در مادرید ضرب الاجل تصمیم گیری در خصوص عضویت سوئد و فنلاند در ناتو نیست.

«ابراهیم کالین» سخنگوی و مشاور ارشد سیاست خارجی اردوغان در جریان سفر به مادرید، اعلام کرد پیشرفت در (پذیرش) درخواست عضویت سوئد و فنلاند، به نحوه پاسخ گویی این کشورها به خواست‌های ترکیه بستگی دارد.

سخنگوی اردوغان افزود موضوع حائز اهمیت این است که سوئد و فنلاند به طور آشکار، واضح و ملموس مشخص کنند که چه نوع اقداماتی را در این زمینه مبارزه با تروریسم انجام خواهند داد.

پیشتر نیز اردوغان در گفتگو با دبیر کل ناتو بر ضرورت توقف حمایت سوئد و فنلاند از تروریسم، لغو تحریم‌های اعمال‌شده این دو کشور علیه ترکیه و ابراز آشکار و شفاف تمایل آنها برای نشان دادن همبستگی در چارچوب ائتلاف ناتو تاکید کرد.

ترکیه که بیش از 70 سال است به عضویت ناتو درآمده، با پیوستن سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی مخالفت می کند. آنکارا می گوید تنها در صورتی در تصمیم خود تجدید نظر می کند که این دو کشور گام‌های مشخصی را در جهت رفع نگرانی‌های ترکیه در خصوص گروههای تروریستی بردارند.

هر گونه تلاش برای پیوستن به ناتو مستلزم همراهی هر یک از 30 عضو آن است.