شهر خبر

در گفتگو با گسترش نیوز مطرح شد:

صادرات ۹ میلیون دلار کالا از چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: امسال حدود ۸۷ میلیون دلار برای اهداف صادراتی استان در نظر گرفته شد و در فروردین‌ماه ۹ میلیون دلار کالا صادر شد.

صنعت و معدن صادرات ۹ میلیون دلار کالا از چهارمحال و بختیاری

سجاد رستمی رئیس سازمان  صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با گسترش نیوز افزود: «اقلام صادراتی استان بیشتر شامل شیر خشک، موکت، کیسه فریزر، دستکش، خوراک آبزیان، لوازم‌خانگی و ... است و به کشورهای همسایه ازجمله عراق و افغانستان صادر می‌شود».

وی ادامه داد: «برای افزایش صادرات محصولات تولیدشده در استان به تولیدکنندگان تسهیلات بازسازی و نوسازی خطوط تولید داده می‌شود تا کالای به‌روز و باکیفیت و بازارپسند تولید شود، همچنین تسهیلات در گردش برای افزایش تولید نیز پرداخت می‌شود؛ از سوی دیگر در بحث بازاریابی نیز به تولیدکنندگان کمک می‌شود تا بازار هدف در کشورهای همسایه را بیابند».

مدیرکل صمت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: «یکی از مهم‌ترین موانع صادرات قوانینی است که هرروز تغییر می‌کند، روزی برای صادرات یک کالا تشویقی می‌دهند و روز دیگر برای همان کالا می‌گویند صادرکننده باید ارز موردنظر را برگرداند».

سجاد-رستمی

رستمی با اشاره به این‌که رفع تعهدات ارزی برای واحدهای صادرات محور ایجاد اشکال کرده است، ادامه داد: «بخشی از صادرات ما به کشورهای دیگر ریالی است و واحد تولیدی از دریافت‌کننده کالا ریال دریافت می‌کنند و باید معادل آن رفع تعهد ارزی کند، پس باید ارز آزاد بخرد که این موضوع مشکل ایجاد کرده است».

وی تصریح کرد: «برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی استان، ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در شهرستان خان‌میرزا در حال پیگیری است که در صورت تحقق، کمک بسیاری به افزایش صادرات استان می‌کند».