شهرخبر

باج‌خواهی از سعودی‌ها به سبک بایدن

باج‌خواهی از سعودی‌ها به سبک بایدن: شاید به ریاض سفر کنم

رئیس جمهور آمریکا با وجود اعلام خبر سفر قطعی او به عربستان سعودی در ماه میلادی جاری از سوی رسانه‌های آمریکایی گفت که احتمال دارد به این کشور سفر کند و تلویحا از ریاض خواست نفت بیشتری تولید کند.

به گزارش مشرق، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طی اظهاراتی به کنایه از عربستان سعودی و امارات خواست اقدامات بیشتری اتخاذ کنند.

بایدن که جمعه درباره اشتغال در آمریکا سخنرانی می‌کرد، یک روز بعد از موافقت اوپک پلاس با افزایش تولید نفت به منظور کاهش قیمت جهانی آن، گفت که اعلام افزایش تولید نفت از سوی اوپک پلاس «گامی مثبت است ولی من مطمئن نیستم که این گام مفید خواهد بود یا نه».

اوپک پلاس دیروز پنجشنبه با افزایش تولید نفت موافقت کرد که قرار است عمده این افزایش از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی باشد؛ دو کشوری که در ابتدای جنگ روسیه علیه اوکراین و افزایش شدید قیمت جهانی نفت، حاضر به افزایش تولید نفت نشده بودند و تماس‌های بایدن را پاسخ نمی‌دادند.

نیویورک تایمز دیروز نوشت که بایدن اواخر ژوئن قرار است به عربستان سعودی سفر کند. پیشتر منابع سعودی آگاه نوشته بودند بایدن و ولی‌عهد سعودی بر سر برخی مسائل به توافق رسیده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه احتمال دارد در سفر خود به غرب آسیا، به عربستان سعودی سفر کند و با شاه و ولی‌عهد او دیدار کند، در توجیه چرایی این سفرش گفت: «موضعم‌ در ارتباط با مسئله حقوق بشر در عربستان سعودی را تغییر نداده‌ام ولی جایگاه و منصبم‌ می‌طلبد که برای حمایت از صلح در خاورمیانه تحرکاتی داشته باشم!»

بایدن در حالی سفر خود به عربستان سعودی را توجیه می‌کند که پیشتر قبل از تصدی ریاست جمهوری و حتی بعد از پیروزی در انتخابات یکی از شعاریش رسیدگی به مسئله حقوق بشر در عربستان سعودی و عدم مماشات با اقدامات خودسرانه مقامات سعودی در حذف مخالفانی مانند جمال خاشقچی است.

رئیس جمهور آمریکا که این روزها به دلیل جنگ اوکراین و به تبع آن افزایش قیمت حامل ‌های انرژی در آمریکا و اروپا مورد انتقاد است، گفت که جنگ روسیه علیه اوکراین باعث افزایش قیمت غذا و اقلام خوراکی در جهان شده است.

او گفت که اوکراین ۲۰ میلیون تن گندم ذخیره دارد ولی به دلیل جنگ این مقدار گندم در انبارها مانده است. بایدن با بیان اینکه برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت و حامل های انرژی در آمریکا مجبور شده است، ذخایر نفتی خود را آزاد کند، بدون اشاره به همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین، او را «دیکتاتور» خواند و گفت: «دیگر خانواده‌های آمریکایی زیر بار هوی و هوس یک دیکتاتور و سیطره او بر انرژی نیستند.»

جنگ روسیه علیه اوکراین سبب تحریم‌های انرژی علیه مسکو از سوی آمریکا و اروپا و متحدان آن شده است و همین مسئله به افزایش قیمت آن در دنیا منجر شده و قیمت بنزین در آمریکا طی ۴۰ سال گذشته افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.

منبع: تسنیم