به گزارش اکوایران، در شرایطی که وزارت خارجه ایالات متحده حمایت خود را از پیش نویس ارائه شده به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با مدیرکل آژانس ادعا کرده برای حل مناقشه اتمی با ایران راه حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد.

حمایت از پیش نویس قطعنامه آژانس

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته آینده، گفت:‌ «ما می‌توانیم تایید کنیم که به همراه بریتانیا، فرانسه و آلمان به دنبال تصویب قطعنامه‌ای هستیم که بر ضرورت همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید می‌کند». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد آخرین گزارش آژانس «نگرانی‌های بسیار جدی» ایجاد کرده که ایران نتوانسته است به سؤالات این نهاد پاسخ دهد.

پرایس به خبرنگاران گفت: «ضروری است که ایران به طور کامل به تعهدات الزام‌آور قانونی خود تحت معاهده منع گسترش سلاح های هسته‌ای پایبند باشد».  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرده بود که ایران درباره سئوالات باقی‌مانده بر سر حل و فصل کشف مواد هسته‌ای در سایت‌های اعلام نشده مریوان، ورامین و تورقوزآباد توضیحی نداده و هنوز سئوالاتی باقی مانده‌اند که روشن نشده‌اند. در مقابل، جمهوری اسلامی نسبت به »اقدامات غیرسازنده» در آژانس هشدار و گفته که «قاطعانه و مناسب» پاسخ خواهد داد.

دیدار مالی با فرمانده سنتکام با موضوع ایران

همچنین رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران از دیدار خود با مایکل کوریلا، فرمانده جدید سنتکام خبر داد. کوریلا چندی پیش ایران را متهم به ایجاد «بی‌ثباتی در خاورمیانه» کرده بود. رابرت مالی در پیامی توییتری نوشته  با فرمانده سنتکام ملاقات و «در باره تلاش‌های دیپلماتیک» ایالات متحده گفت‌وگو کرده است.

دیدار مالی با فرمانده سنتکام به این جهت اهمیت دارد که ایران قبلا بارها به بستن تنگه هرمز تهدید کرده بود و در عین حال آمریکا همواره اعلام کرده است که بسته شدن تنگه هرمز را »خطوط قرمز» خود خوانده است.

اسرائیل راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد!

از سوی دیگر، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرده برای حل مناقشه اتمی با ایران راه حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد. او در عین حال ادعا کرد اسرائیل حق دفاع از خود را نیز محفوظ نگه می‌دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، بنت به گروسی گفته اسرائیل راه حل دیپلماتیک برای خروج از بن بست مذاکرات هسته‌ای ایران را بیشتر ترجیح می‌دهد، اما می‌تواند به تنهایی نیز «اقدام مستقلی» انجام دهد.  در بیانیه دفتر بنت آمده نخست وزیر اسرائیل در ملاقات با گروسی بر اهمیت ارسال پیام روشن و صریح شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران تاکید کرد. در این بیانیه جزییات بیشتری درباره مذاکرات بنت و گروسی بیان نشده است.