شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#رسانه ملی

ویس کرمی در گفتگو با مهر:

رسانه ملی باید نقش مهمتری در تبیین مکتب امام(ره) ایفا کند

رسانه ملی باید نقش مهمتری در تبیین مکتب امام(ره) ایفا کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: رسانه ملی باید نقش مهم‌تری در زمینه تبیین این مکتب ایفا کند.

مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه چه شاخصه‌ای در نگاه امام به ملت و مقابله با استکبار باعث استقامتی روزافزون در ایران و جهان شده است، گفت: تا قبل از انقلاب اسلامی و قبل از قیام امام، مردم جهان به دو دسته سلطه‌پذیر و سلطه‌جو تقسیم شده بود که سلطه‌جویان شامل بلوک شرق و غرب بود، به طوری که تمام جهانیان پذیرفته بودند که سلطه‌جویی حق بلوک شرق و غرب به رهبری آمریکا و شوروی است و بقیه باید در یکی از این دو زمین بازی کنند و سلطه‌پذیر باشند.

وی تصریح کرد: امام (ره) با الهام از دستورات دینی فرمودند ما نه اهل سلطه‌جویی و نه سلطه‌پذیری هستیم، از آنجا که در سال‌های متمادی عزت، اقتدار و استقلال ملت‌ها آسیب دیده بود، آن‌ها با جان و دل این رویه را پذیرفتند از جمله ملت ما که سال‌ها در دوران ستم‌شاهی تحقیر شده بود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: راز اثرگذاری امام در استقامت جهانیان و ایرانیان علیه استکبار جهانی این بود که نیاز به زمان بود و آمادگی روانی در دنیا وجود داشت، امام نیز با استفاده از دستورات دینی این پیام را مطرح کردند که ما نه سلطه‌جو و نه سلطه‌پذیر نیستیم و تابع شرق یا غرب نخواهیم بود.

ویس کرمی اضافه کرد: ایشان گفتمان جدیدی با نام «مردم‌سالاری دینی» را ارائه کردند که براساس این گفتمان، اسلام صرفاً مقوله‌ای میان انسان و خدا نیست، بلکه دینی برای تمام ابعاد زندگی بشر است و این برای ملت ما با توجه به ریشه تاریخی که دارد، مقبول‌تر افتاد، البته اسلام در سایر نقاط جهان براساس فطرت الهی و روحیه آزادگی جوامع گسترش پیدا کرد.

وی درباره ضرورت آشنایی مدیران جوان با مکتب امام خمینی (ره) تأکید کرد: کسانی که در دوران حیات امام (ره) زندگی کردند شناخت بیشتری از امام دارند و طبیعتاً سن آن‌ها بیش از ۵۰ سال است، از این جهت مدیران جوان آشنایی عملی با سیره امام ندارند؛ مگر آنکه اگر اهل مطالعه باشند و از طریق مطالعه شخصیت امام (ره) را تا حدی شناخته باشند، با این حال بهترین راهکار در این زمینه آن است که در بحث‌های مدیریتی، آشنایی با مبانی اصیل اسلامی و شناخت خط و سیره امام جزو ملاک‌های انتخاب قرار گیرند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اگر به میراث امام در جامعه آسیبی رسیده است، باید با آسیب‌شناسی، انحرافات آن بازبینی شود، گفت: نهادهای انقلابی همچون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و ارگان‌هایی که به فرمان امام تشکیل شده‌اند و از ابتکارات ایشان بوده، باید آسیب شناسی شوند؛ البته همین ارگان‌ها انقلاب را در ابتدا تضمین و حفظ کردند و باید چنانچه مدنظر امام بوده راه خود را ادامه دهند.

ویس‌کرمی با تأکید بر اینکه تفکر امام برخاسته از تعلیمات اسلام است، بیان کرد: ما در زمینه شناخت و شناساندن مکتب امام باید مبانی را به افراد آموزش دهیم؛ باید به جای آنکه برای آن‌ها ماهی بگیریم، ماهیگیری یاد بدهیم و این ماهیگیری آشنایی با مبانی اسلام و تشیع است.

وی ادامه داد: البته یک جوان باید مدتی را در یک جایگاه تجربه کسب کند و بعد از کسب تجربه و با یک بینش و برنامه بتواند در جایگاه مدیریتی قرار گیرد، هر چند که فرد روحیه جهادی داشته باشد، اما به صرف آشنایی ابتدایی با تئوری و نظریه‌ها، به دور از آسیب‌ها نخواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره ضرورت تبیین مکتب امام توسط رسانه‌ها و حوزه‌های مختلف مربوطه، اظهار کرد: متأسفانه در این زمینه آنچنان که باید کاری نکردیم و صرفاً ایام ارتحال امام دست به کار می‌شویم و به این موضوع می‌پردازیم؛ درحالی‌که مبانی تفکر امام باید در طول سال با برگزاری کرسی‌ها و جلسات آزاداندیشی و مباحثاتی در صدا و سیما و حوزه‌ها پیگیری شود، بهترین راه این است که با حضور اندیشمندان، اندیشه بلند و آرمان‌های امام تبیین و تدریس شود.

ویس کرمی ادامه داد: شاید در دانشگاه واحد درسی در نظر گرفته‌ایم، اما همه جامعه در دانشگاه خلاصه نمی‌شود؛ رسانه ملی باید نقش مهم‌تری در این زمینه ایفا کند و اقداماتش منحصر به زمان ارتحال حضرت امام نباشد. این تبیین باید به صورت مبنایی، حساب شده و با برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارائه شود و لازمه آن شناخت اسلام، تفکر ناب آن و اصل ولایت‌فقیه است.

وی با اشاره به اینکه در چارچوب ولایت‌فقیه، تشیع و اسلام می‌شود منظومه فکری امام را ترسیم کرد، گفت: محور، اصل و شالوده تفکری که امام مدافع آن بودند، ولایت مطلقه فقیه است که شاگردان ایشان آن را تبیین کردند؛ البته تبیین ولایت فقیه باید مداوم باشد و در عمل نیز پیاده شود.

ویس کرمی تصریح کرد: آنچه امروز به شدت به آن نیاز داریم، کارآمدی نظام است که می‌تواند در پذیرش افکار و آرمان‌های امام مؤثر باشد. دشمن روی کارآمدی نظام کار می‌کند و در این ناحیه به تخریب پرداخته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: در جبهه نظامی و دفاعی و امنیتی موفقیت‌های بالایی کسب کردیم. به لحاظ فرهنگی موفقیت‌های نسبی داشته‌ایم، البته آسیب‌هایی هم دیده‌ایم، اما عرصه اقتصادی پاشنه آشیل کشور شده که امید داریم در این مبارزه هم پیروز شویم و با اصلاحات اساسی آخرین سنگر را هم از دشمن بگیریم.