شهرخبر

دسترسی به بازارهای جهانی از مزایای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین است

دسترسی به بازارهای جهانی از مزایای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین است

قصرشیرین- ایرنا- نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: دسترسی مناسب به بازارهای بکر جهانی شامل عراق، سوریه و دریای مدیترانه از مزایای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین است که هیچ یک از مناطق آزاد تجاری در سایر مناطق چنین مزایا و قابلیتی ندارند.

به گزارش‌ خبرنگار ایرنا، «شهریار حیدری» روز جمعه در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین و بررسی مشکلات سرمایه گذاران منطقه افزود: منطقه ویژه از سال ۹۵ مصوب شد و امروز شاهد پیشرفت فیزیکی مناسبی در این منطقه هستیم که از مجموع یک هزار و ۳۳۵ هکتار زمین منطقه ویژه، ۷۵هزار هکتار توسط هیات مدیره منطقه ویژه در قالب طرح‌های مختلف قابل توجیه واگذار شده که بخشی از این طرح‌ها به سرانجام رسیده و فعال و بخشی نیز نیمه فعال است.

وی ادامه داد: با تصویب منطقه آزاد قصرشیرین منطقه ویژه در دل منطقه آزاد تعریف می‌شود بنابراین تلاش کردیم هم منطقه آزاد ایجاد شود و هم منطقه ویژه حفظ شود برای شهرستان قصرشیرین که به عنوان یک امتیاز ویژه و منحصر به فرد در این منطقه جا دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب گفت: به زودی با حضور «سعید محمد» عملیات اجرایی منطقه آزاد شروع می شود که علاوه بر زمین های منطقه ویژه، هفت هزار هکتار دیگر از زمین های منطقه عمومی به این مجموعه تحت عنوان منطقه آزاد تعریف می شود  و آنچه در تعریف منطقه آزاد است در این منطقه اجرایی و عملیاتی می‌شود.

وی بر ضرورت  تسریع در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های لازم الاجرا توسط سرمایه گذاران منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین تاکید کرد.

                                     دسترسی به بازارهای جهانی از مزایای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین است

 حیدری  گفت: منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین نقش مهم و تاثیرگذاری در توسعه تجارت مرزی دارد و  رسیدگی به مشکلات این منطقه و تسریع در اجرای پروژه‌های آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

 وی در ادامه افزود: ساز و کار و امتیاز این منطقه به نفع مردم شهرستان‌های نوار مرزی استان باید حفظ شود و انتظار می‌رود که تحقق این مساله در ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم منطقه تاثیر مستقیم داشته باشد.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان کرمانشاه نیز با قدردانی از حمایت‌ها و تلاش‌های نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب در تصویب منطقه آزاد قصرشیرین اظهار داشت: مساله جذب سرمایه‌گذار و ایجاد و تقویت زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین ۲ اولویت مهم و اصلی در برنامه‌های تدوین شده سازمان همیاری است و به همین منظور واحد سرمایه‌گذاری این سازمان فعالیت خود را برای جذب و نیز رفع مشکلات سرمایه‌گذاران آغاز نموده است.

«صادق خدادادی» با بیان برخی پروژه های در دست اجرا و مشکلات پیش رو، ابراز امیدواری کرد که با حمایت مجمع نمایندگان استان کرمانشاه روند اجرای این طرح ها شتاب گیرد.

فرماندار قصرشیرین نیز گفت: از سرمایه گذارانی که در منطقه اقدام به سرمایه گذاری می کنند حمایت می کنیم و در صورت نیاز به اعطای تسهیلات به آنان کمک خواهیم کرد.

«مراد علی تاتار» در ادامه با اشاره به شروع فعالیت اجرایی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین افزود: یک مکان در مرز برای دفتر منطقه‌ آزاد جانمایی شده و به زودی با حضور رییس مناطق آزاد تجاری کشور شاهد آغاز عملیات اجرایی این مهم که به‌ طور قطع تحول و پیشرفت منطقه را به دنبال دارد باشیم.

فرماندار قصرشیرین گفت: منطقه آزاد تجاری قصرشیرین ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات و رونق اقتصادی و کمک به توسعه هرچه بیشتر شهرستان مرزی قصرشیرین است که می تواند منجر به ایجاد اشتغال پایدار شود.

با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، قصرشیرین ۱۵ اردیبهشت  پارسال جاری به صورت رسمی منطقه آزاد تجاری شد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.