شهرخبر

با ارز متعلق به مردم غذای سگ وارد کردند!

نماینده مردم خنداب، کمیجان و اراک درباره تخصیص ارز ترجیحی در دولت قبل گفت: هدف از تعریف و تخصیص ارز ترجیحی در دولت گذشته این بود که در بازار یک ثبات اقتصادی ایجاد شود و بخشی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از خارج از کشور با این ارز وارد شود و با همان قیمت ارز ۴۲۰۰ به صورت ریالی در اختیار آنها قرار بگیرد.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون شوراهای مجلس عنوان کرد: اینکه چرا اهدافی که برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ مدنظر بود، محقق نشد چند دلیل اساسی دارد.اولین دلیل رانت اقتصادی موجود در کشور است، افرادی این ارز را گرفتند که هیچ جایگاهی در تولید کشور نداشتند و به اسم مردم ارز گرفته و در نهایت به جای تامین نیازهای مردم خوراک سگ و گربه یا لوازم آرایش یا لوازم لوکس وارد کردند.

وی همچنین در ادامه بیان کرد: گروه دومی که این ارز را گرفتند کسانی بودند که کالاهای اساسی و سایر موارد مورد نیازی که پیشتر گفته شد را با ارز ترجیحی وارد کردند اما با ارز نیمایی یا آزاد به مردم در داخل فروخته و سبب تورم افسارگسیخته شدند. به طور کلی دولت قیبل هیچ نظارتی بر پرداخت و بازگشت این ارز نداشت و بخش زیادی از این ارز به کشور بازنگشت. یعنی برخی با امضاهای طلایی این ارز را دادند اما مردم از ان بی نصیب ماندند.

آصفری در ادامه این گفت و گو ضمن تایید تاثیر مثبت حذف ارز ترجیحی از اقتصاد نیز اظهار داشت: حذف این ارز از اقتصاد کشور درست و ضروری بود اما باید زیرساخت‌های لازم برای جایگزین کردن نیز طراحی می‌شد. دولت سیزدهم گام بلندی در این خصوص برداشت اما باید قبل از این راهی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها نیز طراحی می‌کرد.

وی تصریح کرد:  هدف دولت از حذف این ارز این بود که در اختیار مردم قرار بگیرد یعنی به جای واردکننده در اختیار مردم باشد اما هنوز بخش عمده‌ای از مردم در این دو ماه که دولت در حال پرداخت است هنوز از دریافت آن محروم هستند. این تناقض با مصوبه مجلس همخوانی ندارد و باید قطعا هر چه زودتر برطرف شود.ما در مجلس شروط حذف ارز ترجیحی را اول جلوگیری از افزایش قیمت ها یعنی تورم می‌دانیم و دوم اینکه این ارز شامل همه هموطنان شود که هنوز مورد دوم به خصوص محقق نشده است.

نماینده اراک همچنین تاکید کرد: البته هنوز برای اظهار نظر درباره اجرای این طرح زود است اما در حال حاضر مهمترین دغدغه مجلس افزایش قیمت ها و محروم بودن بخشی از مردم که این شامل حال انها می شد، است. ما در مجلس همه چیز را رصد می کنیم و قطعا اگر قرار باشد راه دیگری غیر از آنچه مجلس در خصوص این ارز مصوب کرده ایجاد شود، مقابل آن می ایستیم.

وی در پایان متذکر شد: دولت موظف است تا این ارز را در اختیار همگان قرار دهد. اکنون دوماه از پرداخت یارانه حاصل از حذف این ارز می گذرد اما برخی از افراد که این یارانه شامل حالشان می‌شده از دریافت آن محرومند. به عنوان مثال یک فرد بازنشسته و یا راننده تاکسی به این بهانه که فرزندش درآمد دارد از دریافت این یارانه محروم شده که قرار ما با دولت این نبود و باید این مساله هر چه سریعتر برطرف شود.