شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کاخ سفید

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

فشار حداکثری کاخ سفید بر محمد بن سلمان؛ هزینه پادشاهی ولیعهد سعودی چقدر است؟

چند روزی است که فعالان مخالف محمد بن سلمان در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از سخنگوی کاخ سفید منتشر می‌کنند که سخنان جو بایدن را در رابطه با اینکه عربستان بهای اقدامات خود را خواهد پرداخت تایید کرده است.

اعتمادآنلاین|

سیدعماد حسینی- چند روزی است که فعالان مخالف محمد بن سلمان در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از سخنگوی کاخ سفید منتشر می‌کنند که سخنان جو بایدن را در رابطه با اینکه عربستان بهای اقدامات خود را خواهد پرداخت، تایید کرده است.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به این پرسش که «بر اساس ارزیابی‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، عامل قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی است و رئیس‌جمهور بایدن گفته است که عربستان یک ساختار منزوی است و تقاص این کار را خواهد داد، این گزارش چگونه با قصد رئیس‌جمهور آمریکا برای سفر به عربستان و ملاقات با ولیعهد این کشور همخوانی دارد؟» می‌گوید: ابتدا اجازه بدهید که بگویم سخنان بایدن همچنان به قوت خود باقی است، اما من در حال حاضر اطلاعاتی در رابطه با سفر رئیس‌جمهور آمریکا ندارم که بخواهم در اختیار شما قرار بدهم.

خبرنگار سپس از هزینه‌ای که عربستان برای سفر بایدن به این کشور پرداخته یا خواهد پرداخت هم پرسید که سخنگو پاسخ صریحی به آن نداد.

منابع آگاه در ایالات متحده هم که خواستند نامشان فاش نشود به یورونیوز خبر دادند، هنوز تصمیم قطعی برای انجام این سفر گرفته نشده، اما در صورت انجام این سفر در ماه جاری میلادی بایدن با متحدین واشینگتن در شورای همکاری خلیج‌فارس از جمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

این تناقض در رابطه با انجام یا عدم انجام سفر مذکور گرچه برای سفر بایدن به تمام خاورمیانه است، اما در سایه وضعیت جسمانی پادشاه عربستان، به قدرت رسیدن متحد و در عین حال رقیب منطقه‌ای محمد بن سلمان یعنی محمد بن زاید در امارات متحده عربی و شرایط داخلی و منطقه‌ای عربستان سعودی باعث شده تا این رخداد برای ولیعهد عربستان از بُعد شخصی بسیار حائز اهمیت باشد، امری که برخی تحلیلگران را بر آن داشت تا این رویکرد ابهام‌آمیز در انجام یا عدم انجام سفر توسط کاخ سفید را هم به گروکشی برای بالا بردن سقف هزینه‌ای که شاهزاده سعودی باید برای تحقق این امر بپردازد، مرتبط بدانند. این هزینه‌ای است که ظاهراً محمد بن سلمان به خاطر آن سفر خود را به آنکارا به تعویق انداخت.

به هر شکل برای بایدن قابل تحمل نخواهد بود که هزینه نقل و انتقال قدرت را سلفش ترامپ در قالب هدایای گرانبها دریافت کند و او مشروعیت تخت پادشاهی بن سلمان را به رایگان به او بدهد!