شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام

صدور قطعنامه علیه ایران در شورای‌حکام؛ حکم تیرخلاص بر پیکر نیمه‌جان برجام است

صدور قطعنامه علیه ایران در شورای‌حکام؛ حکم تیرخلاص بر پیکر نیمه‌جان برجام است

حسین کنعانی مقدم گفت: قطعا این اقدام تیر خلاصی بر پیکر نیمه‌جان برجام خواهد بود و این نشان‌دهنده آن است که منطق تئوریکای اروپایی و آمریکا دقیقا همان منطق زور ، فشار، تهدید و تحریم است.

«حسین کنعانی مقدم»، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در ارتباط با اقدام برخی کشورهای اروپایی همراه با آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، گفت: قطعا این اقدام تیر خلاصی بر پیکر نیمه‌جان برجام خواهد بود و این نشان‌دهنده آن است که منطق تئوریکای اروپایی و آمریکا دقیقا همان منطق زور ، فشار، تهدید و تحریم است. جمهوری اسلامی ایران هم برای حفظ منافع ملی و امنیت ملی خود از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد. آن‌ها به‌ دنبال این هستند که با مجوز شورای حکام قطعنامه ۲۲۳۱ را ملغی کنند و تحریم‌ها را برگردانند. می‌خواهند ایران را مجبور به پذیرش برخی شروط غیرقابل‌ قبول و ظالمانه خودشان کنند. قطعا اگر آمریکا به برجام برگردد، این رفتار را ادامه خواهد داد و در صورت برگشت؛ اولین اقدام آمریکا فعال کردن مکانیزم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. همین مسئله دست آمریکا و تئوریکای اروپایی هم‌پیمان او را رو کرده‌ است.

وی در همین راستا ادامه داد: به‌ نظر می‌رسد که باید فاتحه برجام را خواند. قطعا صهیونیست‌ها جشن پایان برجام را خواهند گرفت. این راهی که آمریکا و کشورهای اروپایی طی می‌کنند می‌تواند منشأ ماجراجویی‌های جدیدی از سوی رژیم صهیونیستی باشد و آن‌ها به‌ دنبال نقشه دیگری هستند. هدف مشترکشان با رژیم صهیونیستی، حمله به مناطق اتمی کشور ما است. قطعا چنین اقدامی یعنی آغاز جنگ جهانی سوم. ایران هم نشان داده که در مقابل چنین تهدیداتی قدرت مقابله دو صد چندان دارد و به‌ هرحال جهان باید آمادگی مواجهه با عکس‌العمل ایران را داشته باشد.

کنعانی مقدم در رابطه با امکان وتوی قطعنامه علیه ایران در شورای حکام توسط روسیه و چین خاطرنشان کرد: به‌ نظر می‌رسد که چین و روسیه در رابطه با امکان وتوی چنین قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام قدرتی ندارند. چرا که وتوی آن‌ها فقط در شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. پس ما باید پس‌ از ثبت این قطعنامه در شورای حکام و صدور آن منتظر تصمیم‌گیری شورای امنیت سازمان ملل باشیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ارتباط با گزارش رویترز از عدم پاسخگویی ایران به آژانس گفت: منابع خبری رویتر صهیونیست‌ها و منافقین هستند که در ابتدا هم با ارائه اسناد و مدارک جعلی این اقدامات را انجام دادند. قطعا ایران بر اساس گزارشات بازرسان ان‌پی‌تی(NPT) و آژانس بین‌المللی هسته‌ای رفتار خواهد کرد و چنین گزارشاتی قطعا نمی‌تواند منبع تصمیم‌گیری جهانی در این خصوص باشد. این‌ موضوع بیشتر جنگ روانی است که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند. تا ایران را در گوشه رینگ شورای حکام قرار دهند و بتوانند امتیاز بیشتری بگیرند. اما ایران نشان داده است که به‌ هیچ‌ عنوان امتیازی به آن‌ها نخواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند اقدام متقابل ایران چه خواهد بود افزود: اگر چنین اقدامی انجام شود ایران دیگر هیچ‌گونه تعهدی نه به ان‌پی‌تی و نه به ۵+۱ نخواهد داشت. ایران راه خود را ادامه خواهد داد. همان‌ طور که تا کنون هم ادامه داده است. کشور ما این فناوری را دارد و در خصوص انرژی هسته‌ای حرف اول و آخر را با استفاده از اورانیوم غنی‌سازی شده و در سطح مسیر صلح‌آمیز خواهد زد. ایران تحت تاثیر فشارهای روانی برای این‌که آمریکایی‌ها بخواهند ۱۱ سپتامبر دیگری را برای اقدامی نظامی علیه ایران  کنند نیست. مسئولین ما هوشیار‌اند و بهانه‌ای به آن‌ها نخواهد داد.

انتهای پیام