شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کارگردان#هنرمندان

کارگردان «موتوری»: همه باید باج بدهند

کارگردان «موتوری»: همه باید باج بدهند

کارگردان نمایش «موتوری» که این روزها در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود، معتقد است مخاطب تئاتری به محتوای فست‌فودی عادت کرده است و انگار باید آن‌چه را که می‌خواهیم بگوییم، لقمه کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایش «موتوری» با نویسندگی و کارگردانی فرشاد جعفری و بازی و طراحی مهدی شاهدی، تا فردا شب (جمعه ۱۳ خرداد) در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه است.

جعفری درباره کارگردانی این نمایش گفت: «به‌طور کلی این اثر درباره بازیگری است. در واقع ما سعی کردیم متنی باشد که بتواند بازیگر را تا سرحد امکان به چالش بکشاند. اساسأ وقتی متن را می‌نوشتم، سعی می‌کردم به گونه‌ای باشد که هیچ بازیگری نتواند آن را بازی کند و اگر بازیگری موفق به این کار شد یک کار فوق‌العاده انجام داده باشد و بتواند قسمت‌های مختلف آن را اجرا کند. به طور کلی هم در «موتوری» اشاره‌ای به فضای سلبریتی‌زده و گیشه‌محور تئاتر و سینما داشته‌ایم، به این فضا این نقد را داشته‌ایم که آدم‌هایی با قابلیت‌های بالا تا وقتی باج ندهند و روح‌شان را نفروشند به جایی نمی‌رسند و به تنهایی و با توانایی‌های خود نمی‌توانند جایی مطرح شوند.»

او افزود: «در ابتدا این متن به پیشنهاد دوستی نوشته شد که می‌خواست آن را با حضور چهره‌ای به صحنه ببرد، من برای این‌که فرآیند بازیگری آن چهره را به چالش بکشم این متن را به این شکل نوشتم البته خدا را شکر این اتفاق رخ نداد و هیچ بازیگر چهره‌ای در «موتوری» حضور پیدا نکرد. در واقع من اجرای عمومی این اثر را منوط به این کردم که ابتدا با مهدی شاهدی کار کنم. بر همین اساس سال ۹۳ با آقای شاهدی این متن را با همین فرم کارگردانی، اجرا کردیم و چون تک اجرا بود در یکی از جشنواره‌ها به صحنه رفت.»

جعفری ادامه داد: «از وقتی سالن‌های خصوصی مثل قارچ در شهر رشد و افزایش پیدا کرده‌اند، فضای تئاتر و سینما نه تنها در بازیگری که در کارگردانی، نویسندگی و... دچار تغییر شده است، به این نحو که سلبریتی‌ها به تئاتر رو آورده‌اند و دیده‌اند تئاتر برای‌شان مانند عابربانک است، به این صورت که می‌توانند هر روز یک ساعت، یک جا بایستند و میلیاردی پول دربیاورند اما این فضا، برای من و امثال من جذاب و خوشایند نیست چون ما پشتیبانی‌های بزرگی نداشتیم و تنها به تئاتر علاقه داشتیم‌. بنابراین، این موضوعات نه تنها فضا را برای ما تنگ می‌کرد که منزجرکننده هم بود.»

این کارگردان افزود: «برخی از مخاطبان که به جزییات نمایش توجه می‌کنند، متوجه قصه آن می‌شوند البته ما هم به صورت خیلی برجسته در «موتوری» عنوان نکرده‌ایم که فلان سلبریتی بد است یا فضای سلبریتی‌ها مشکل دارد، بلکه بعد از دیدن بازی‌هاست که مخاطب متوجه این ماجرا می‌شود.»

جعفری در پایان صحبت‌های خود گفت: «باید عنوان کنم مهدی شاهدی در این اثر بسیار زحمت می‌کشد؛ به طوری که بعد از ۵۰ دقیقه خیس عرق می‌شود و به سختی نفس می‌کشد. با این حال به نظرم متاسفانه مخاطب تئاتری هم به محتوای فست‌فودی عادت کرده است. انگار باید آنچه را که متن می‌خواهد بگوید، لقمه کنیم، آن را آرایش و بعد به میل تماشاگر برسانیم. مخاطبان تئاتری هم که با گروه و کارها و با این سبک و سیاق آشنا نبودند، از نظر کارگردانی و نویسندگی بازخورد خوبی به ما ندادند. از نظر بازیگری البته نظرها مثبت بوده، با این حال روی نویسندگی و کارگردانی نقدهای زیادی بوده است که من باز هم این موضوع را به فضای سلبریتی‌زده و فست‌فودی ارجاع می‌دهم.»

57245