شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#اروپا

«گامبی تاکتیکی» آمریکا و اروپا برای ترغیب ایران به «توافق بد»/ وقتی «بنت» به اسناد سوخته پناه می‌برد

«گامبی تاکتیکی» آمریکا و اروپا برای ترغیب ایران به «توافق بد»/ وقتی «بنت» به اسناد سوخته پناه می‌برد

آمریکا و اروپا، با یک «گامبی تاکتیکی» تعامل چندین ماهه آژانس با ایران را که یکی از امیدبخش ترین بخش پرونده هسته ای بود، قربانی می کنند تا با ارجاع دوباره پرونده ایران به شورای حکام و به موازات آن تلاش برای تصویب قطعنامه ای جدید، مقامات ایرانی را برای انجام یک «توافق بد» برای ایران ترغیب کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، بازی اینگونه است که هروقت به جای سفتی برخورده اند اول، نخست وزیر صهیونیست ها جلوی دوربین ظاهر شده و چند سند رو می کند و بعد باقی داستان. مثل همین نمایشنامه اخیر نفتالی بنت.

سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ بنت ادعا کرد به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می دهد «جمهوری اسلامی ایران اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌دزدیده تا با استفاده از آنها "از جواب به سوالات آژانس شانه خالی کند.»

نفتالی بنت

هفته پیش روزنامه روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارشی مبنی بر این منتشر کرده بود که «مقام‌های جمهوری اسلامی بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ میلادی به اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافتند و سپس این اسناد را در اختیار مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی ایران قرار دادند تا بتوانند از آنها برای «سناریوسازی» و سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های مشکوک به ساخت تسلیحات اتمی استفاده کنند.»

ماجرای اسناد بنت چیست؟

سال2011 یوکیو آمانو دبیرکل پیشین آژانس بیانیه مفصلی درمورد کلیات برنامه هسته ای ایران و اقدامات نظارتی در این باره خطاب به شورای حکام منتشر کرد که به PMDمعروف شد. این گزارش توصیفی از شرایط فعلی هسته ای ایران از یک سو و بیان نگرانی های آژانس از سویی دیگر بود. به بیانی صفر تاصد برنامه هسته ایران از همان اوایل سال 2000تا روز انتشار PMD در آن قید شده بود.

در مقدمه این گزارش آمده بود: «این گزارش مدیرکل به شورای حکام، در راستای نقشه راه برای روشن سازی مسائل گذشته و حال مربوط به برنامه هسته ای ایران (نقشه راه)، شامل ارزیابی نهایی تمامی موضوعات باقیمانده گذشته و حال، همانگونه که در گزارش مدیرکل در نوامبر سال 2011 میلادی آمده است، می‌باشد این ارزیابی بر اساس تمامی اطلاعات مرتبط با پادمان در دسترس آژانس، شامل اطلاعات ناشی از اجرای موافقتنامه پادمان در ایران، چارچوب همکاری، شامل نقشه راه، و برنامه اقدام مشترک (JPA) می‌باشد.»

یوکیو آمانو

بخش بزرگی از ادعاها و اسناد بنت در داخل PMD ذکر شده و این در حالیست که دیماه 94 که برجام اجرایی شد، شورای حکام با رای گیری از اعضا بسته شدن همیشگی پرونده PMD را تصویب کرد و این بدان معناست که تاریخ مصرف اسنادی که نفتالی بنت ارائه می دهد گذشته است.

همچنین بخش دیگری از این ادعاها نیز در چارچوب توافق مدالیته که پیش از تصویب برجام به تصویب رسید حل و فصل شد. توافق مدالیته به این شکل بود که آژانس ادعاهایی را درخصوص فعالیت های هسته ای ایران مطرح کرد که با مذاکرات انجام شده پاسخ منطقی و فنی به آنها داده شد.

بازی آژانس در سناریوچینی صهیونیست ها

آنچه مشخص است با یک سناریوی قدیمی مواجهیم. ترکیبی از بازی رسانه ای با اسناد فاقد وجاهت حقوقی و موضعگیری مقامات صهیونیست و در پایان ایجاد یک اجماع بین المللی برای فشاری جدید.

 رویترز یکشنبه به نقل از گزارش آژانس منتشر کرد که در آن  مدیرکل آژانس در این گزارش ادعا کرده که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده، ناکام بوده است. گروسی بر همین اساس نتیجه گیری کرده که «مسائل پادمانی مربوط به این سه مکان باقی مانده است.»

گروسی

ورای اینکه چرا و چگونه اطلاعات محرمانه تاسیسات هسته ای کشورها برخلاف تعهدات رسمی آژانس از سوی آژانس در اختیار رسانه ها قرار می گیرد، هماهنگی انتشار این گزارش با تحرکات صهیونیست ها جالب توجه است. البته این بی راه هم نیست که پروژه تعریف شده برای فشار به ایران به یک پیوست رسانه ای نیز نیاز دارد؛ حتی از مسیر بی قانونی.

 دوشنبه یعنی فردای انتشار این خبر توسط رویترز و یک هفته پس از ادعاهای وال استریت ژورنال رافائل گروسی مدیرکل آژانس با انتشار دو گزارش درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به اعضای شورای حکام ادعاهایی را مطرح کرد که رنگ و بوی همان اسناد فاقد وجاهت نفتالی بنت را دارد..

پایان تعامل

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند 1400 در پی سفر رافائل گروسی به تهران توافق کرده بودند تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی ظرف مدت حداکثر سه ماه حل و فصل شود. یعنی تا همین روزهای خرمادماه 1401 و در قالب چیزی مثل همان مدالیته ای که ذکر شد.

رایزنی‌های فشرده ای صورت گرفت و سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی یک بیانیه مشترک درمورد سرعت بخشیدن و تقویت همکاری‌ها و گفت وگوهای بین خود برای حل و فصل موضوعات صادر کردند.

در این بیانیه آمده است که «سازمان انرژی اتمی حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰( ۲۰مارس ۲۰۲۲ ) توضیحات کتبی مرتبط با آن دسته از سوالات مطرح شده توسط آژانس در خصوص موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان مربوطه به آژانس ارائه خواهد کرد.»

«همچنین ظرف دو هفته پس از دریافت توضیحات کتبیِ سازمان و اسناد پشتیبان مرتبط با آن، آژانس این اطلاعات را مرور کرده و هر سوالی در مورد این اطلاعات دریافت شده را به سازمان ارائه می‌کند.»

بر اساس این بیانیه، «ظرف یک هفته پس از ارائه اطلاعات به سازمان توسط آژانس در خصوص هر سوال دیگر در مورد این اطلاعات، آژانس و سازمان برای بررسی سوالات در تهران تشکیل جلسه خواهند داد. برای هر مکان جلسات جداگانه ای برگزار خواهد شد.»

طبق بیانیه یادشده قرار شد که گروسی نتیجه‌گیری خود را پیش از برگزاری شورای حکام در خرداد ۱۴۰۱(ژوئن ۲۰۲۲ )گزارش کند. گزارش گروسی همین چیزی است که نه بطور رسمی بلکه از طریق رسانه ها بیرون آمد و بعد شخص گروسی دوشنبه شب آن را علنی کرد.

محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان های بین المللی در وین می‌گوید که «جمهوری اسلامی ایران به‌رغم اینکه از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطروحه علیه کشورمان بر اساس اطلاعات ساختگی است که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته، برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده از طریق اعلام آمادگی برای تعامل مستدل و فنی با آژانس تلاش کرد تا ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی، با هدف حل و فصل نهایی این ادعاها، با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسئولین ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته، توضیحات و مستندات فنی  لازم را در خصوص ادعاهای مطروحه شده در اختیار آژانس قرار دهد.»

غالبی ضمن تاکید بر اینکه «گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری‌های گسترده ایران با آژانس نیست»، گفت: جمع‌بندی گزارش عینا همان مطالبی است که مدیرکل حتی پیش از پایان مراحل پیش بینی شده در بیانیه مشترک، در پارلمان اروپا  قبل از برگزاری دور سوم مذاکرات فنی ارائه کرد. این گزارش متاسفانه با کنار گذاشتن استدلالات مبسوط، مستدل و فنی مطرح شده از سوی طرف ایرانی  و نامعتبر خواندن غیر منصفانه آنها، همچنان بر مفروضات از پیش تعیین شده آژانس تکیه نموده و بر این اساس جمع بندی یکطرفه خود را ارائه می‌دهد.

خلاصه اینکه سه ماه بین مقامات آژانس و ایران گفت و گوی فنی انجام گرفته ولی در نهایت آژانس گزارش های ادعایی صهیونیست‌ها را مبنای عمل خود قرار داده است و حاضر نیست بگوید کدام بخش از توضیحات فنی مقامات ایرانی نتوانسته آژانس را قانع کند.

سناریوی هدف؛ گامبی بزرگ برای فرار از منگنه وین

حال با همه توصیفات فوق، عصر چهارشننبه رویترز مدعی شد آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان قطعنامه پیشنهادی با موضوع برنامه هسته‌ای ایران را به شورای حکام آژانس ارائه دادند.

برپایه این خبر آمریکا و تروئیکای اروپایی مدعی شده‌اند حل‌ نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیداشده در سایت‌های اعلام‌نشده، به‌شدت مایه نگرانی است.

مذاکرات وین

اروپا از ماهها پیش در مذاکراتی که با ایران داشت، سعی می کرد با نمایندگی از آمریکایی ها، توافقی را رقم بزند که در نهایت منتج به منافع ملی مردم ایران یعنی رفع تحریم ها نباشد ولی با یک منطق مذاکراتی از سوی ایران مواجه شد و آن اینکه «چه تضمینی وجود دارد که بازگشت ایران برابر با عمل آمریکا و اروپا به تعهدات تحرمی شان در قالب برجام باشند؟»

به بیانی دیگر آمریکایی ها حاضر نشدند که تضمینی عملی و عینی برای عمل به تعهدات خود بدهند و همین به چالشی پیش روی توافقی خوب بدل شد.

اکنون در این شطرنج سیاسی، از آمریکا و اروپا، با یک «گامبی تاکتیکی» تعامل چندین ماهه آژانس با ایران را که یکی از امیدبخش ترین بخش پرونده هسته ای بود، قربانی می کنند تا با ارجاع دوباره پرونده ایران به شورای حکام و به موازات آن تلاش برای تصویب قطعنامه ای جدید، مقامات ایرانی را برای انجام یک «توافق بد» برای ایران ترغیب کنند. بازی خطرناکی که در نهایت فقط زمان و سرمایه تعاملات را برای توافقی همه جانبه از بین می برد.

انتهای پیام