شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام

فریدون مجلسی: امیدی به برجام نیست

یک دیپلمات پیشین ایران گفت : راه‌حل نهایی یعنی نزدیک شدن به مرحله نهایی، امری است که سال‌ها شعار آن داده شده و چیزی نیست غیر از نابودی اسرائیل و زد و خورد و پیروز شدن .

اعتمادآنلاین|

مذاکرات هسته‌ای که خوب پیش نمی‌رود، هیچ! آژانس هم گزارشی علیه ایران آماده کرده و به نظر می‌رسد در جلسه بعدی شورای حکام شاهد تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران باشیم که به گزارش رویترز پیش‌نویس آن هم آماده شده است. طرف غربی توپ را در زمین ایران انداخته و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توافق را به شرطی در دسترس می‌داند که ایران از مواضع حداکثری خود دست بردارد. مرغ ایران هم که یک پا بیشتر ندارد و همان حرف‌های قدیمی را مدام تکرار می‌کند! در این شرایط تحلیلگران امیدی به احیای برجام نداشته و روزهای سختی را پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش عصر ما، فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین کما فی سابق نسبت به ثمربخش بودن این مذاکرات ناامید است و معتقد است که در حال نزدیک شدن به مرحله نهایی هستیم.

او گفت: «نهادهایی که در ایران مساله هسته‌ای و مذاکرات را مدیریت می‌کنند، دارند کار را به سوی راه‌حل نهایی پیش می‌برند. همانطور که قبلا هم در همه مصاحبه‌ها گفته‌ام، هیچ امیدی به احیای برجام و متعارف شدن اوضاع ندارم. اکنون به نظرم آن گروه آرزومند جهاد و نابود کردن اسرائیل در حال نزدیک شدن به نقطه عملیاتی جدی‌تر هستند. این نقطه عملیاتی سال‌هاست که به صورت‌های مختلف شروع شده و الان دیگر در حال نزدیک شدن به مرحله جدی‌تر است».

وی افزود: «اسرائیلی‌ها هم اعلام کرده‌اند نقطه جنگ منحصر به خاک اسرائیل و پیرامون آن نخواهد بود و خیلی گستاخانه گفتند که اگر ضربه‌های به داخل خاکل اسرائیل وارد شود، پاسخ آن را به کشوری خواهند داد که تدارک آن ضربه را دیده باشد. در روزهای اخیر هم دیدیم که نخست وزیر اسرائیل دوباره به نمایش‌های تلویزیونی پرداخت و مدارکی را نشان داد که ادعا می‌کرد ایران از سال‌ها قبل مدارک را ربوده است و ... . در واقع زمینه درحال آماده شدن برای رسیدن به همان قطعنامه‌های تحریم‌کننده جدی ایران است».

مجلسی به تحولات جهانی اشاره کرد و گفت: «دنیا نیز در حال جنگ است. اروپا در جنگ جدی‌تری با حمایت از اوکراین مشغول است و نفت روسیه را هم تحت فشار گذاشته است. روسیه نیز فروش نفت را در آسیا جایگزین کرده و عملا از فروش نفت و حتی فولاد ایران جلوگیری شده و شرایط آشفته‌ای است. به هرحال در حال نزدیکی به مراحل نهایی هستیم و در این مرحله آن طرفی که امکانات بیشتر و قدرت‌های نظامی بیشتری دارد، طبیعتا پیروز میدان خواهد بود.»

او در توضیح منظور خود از راه‌حل نهایی، گفت: «راه‌حل نهایی اسمی است که هیلتر روی مساله یهود که با وجود آنها مخالف بود، گذاشت و منظور از راه‌حل نهایی دستگیری و اعزام آنها به کوره‌های آدم‌سوزی بود که به جنگ جهانی دوم و آن وقایع منجر شد. اکنون نیز راه‌حل نهایی یعنی نزدیک شدن به مرحله نهایی امری است که سال‌ها شعار آن داده شده و چیزی نیست غیر از نابودی اسرائیل و زد و خورد و پیروز شدن».

به باور مجلسی «ما لااقل در حاشیه این مرحله هستیم» و از همین رو تاکید کرد که «باید بدانیم که این رویکرد ضربات بسیاری وارد خواهد کرد. اینکه ما تصور کنیم فقط خواهیم زد و یک کیسه بوکس را نابود خواهیم کرد، درست نیست. طرف مقابل هم قطعا امکاناتی برای زدن دارد و قربانیان این رویکرد مردمی هستند که هیچ تمایلی به جنگ و کشتار و خون‌ریزی ندارند. مردم مایل به زندگی، رفاه و ... هستند و می‌خواهند مثل بقیه مردم دنیا زندگی کنند».