شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت#اصولگرا#تحریم#وزارت#رئیسی

ناراحتی روزنامه اصولگرا از تعامل ایران با جهان/ آقای رئیسی؛ سیاست کشور در مواجهه با جهان خارج چیست؟

ناراحتی روزنامه اصولگرا از تعامل ایران با جهان/ آقای رئیسی؛ سیاست کشور در مواجهه با جهان خارج چیست؟

روزنامه جوان نوشت:حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی روز گذشته در سرمقاله ارگان این حزب، به بهانه احیای وزارت بازرگانی و مردمی‌سازی یارانه‌ها، تلویحاً دولت رئیسی را متهم کرده است که به جای «احیای برجام» و «تعامل با دنیا» قرار است بر اساس تحریم با دنیا رفتار کند.

مرعشی در این یادداشت نوشته است: «دولت آقای رئیسی قبل از هر موضوعی در حوزه ارز ترجیحی باید به این سؤال پاسخ بدهد که سیاست کشور در مواجهه با جهان خارج چیست؟ یعنی ما می‌خواهیم فرمان دکتر روحانی را پیش ببریم و با دنیا از در تعامل دربیاییم و برجام را احیا کنیم و با کشورهای منطقه و کشورهای صنعتی دنیا حتی خود امریکا در درجه بندی از گفت و همکاری متقابل قرار بگیریم یا می‌خواهیم مسیر مستقل و راه خود را ادامه بدهیم و بگوییم هرچه باداباد!»
دبیرکل حزب اصلاح طلب کارگزاران اضافه کرده: «اگر راهبرد ما تعامل با جهان است، می‌توانیم سیاست‌های باز اقتصادی را دنبال کنیم و به خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌های دولت و کاهش هزینه‌های جاری فکر کنیم. اما اگر قرار است با دنیا بر اساس تحریم رفتار کنیم، باید به جیره بندی کالابرگ و دسترسی محدود به منابع مسدود فکر کنیم.»

مرعشی در حالی از فرمان دکتر روحانی برای تعامل با دنیا سخن می‌گوید که برجام نافرجام حاصل شعارهای پرطمطراق رئیس دولت برآمده از اصلاحات برای بازسازی روابط ایران با جهان بود. برجامی که به عقیده، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی وقت دولت روحانی «تقریباً هیچ» بود و عملاً با بی عملی و بدعهدی طرف‌های غربی به دره سقوط کرد. او البته توضیح نمی‌دهد که نقش جمهوری اسلامی ایران در وضعیت کنونی برجام که دولت امریکا به صورت یکجانبه از آن خارج شد و همه تحریم‌ها علیه ایران را بازآفرینی کرد، چه بوده است؟ مگر نه این است که آقای رئیسی در اولین نشست خبری خود پس از تصدی ریاست جمهوری، تعامل با دنیا (خصوصاً همسایگان) را بر اساس احترام متقابل و در چارچوب منافع ملی مبنای سیاست خارجی خود اعلام کرد؟ مگر نه این است که وزیر امورخارجه دو روز پیش در همایش «سیاست خارجی متوازن در مکتب امام خمینی (ره)» تصریح کرد: «دولت قبلی در ایران برجام را پذیرفت، ولی دولت جدید هیچ وقت نگفت ما برجام را نمی‌پذیریم و درباره توافق جدید صحبت کنیم». به تعبیر وزیر امورخارجه «ما باید در عمل شاهد تغییر رفتار امریکا باشیم» یا باید منتظر حاکم شدن گروه شورشی در کاخ سفید (همان‌ها که برجام را آتش زدند) باشیم؟
بنابراین دبیرکل حزب سازندگی به جای فرافکنی از ناکارآمدی دولت برآمده از اصلاحات که به بهانه برجام و تعامل با دنیا سرنوشت کشور را به معاهده‌ای پیوند زد که با یک امضا از اعتبار افتاد، علاوه بر مشورت کارشناسی با مسئولان اقتصادی دولت قبل در اظهار نظرهای برجامی، از رفتار هوشمندانه و از سر عزت دولت سیزدهم که حاضر نشده است، امور کشور را به زلف برجام گره بزند، تشکر کند.
آقای مرعشی، تبعات ناشی از حذف ارز ترجیحی که اکنون دامنگیر دولت رئیسی شده، دستپخت معاون اول دولتی است که عضو شورای مرکزی حزب متبوع شماست.

23302