شهر خبر

خواباندن نوزاد روی شکم به این دلیل مهم ممنوع!

کدخبر: 499188
اقتصادنیوز: قرار دادن نوزادان به پشت برای خوابیدن می ‌تواند خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سیناپرس، بیدار شدن نوزادان در ساعات اولیه شب بسیار رایج است و والدین نوزادان اغلب از خواب کافی و مناسب، محروم هستند. در این میان نوع و نحوه خواباندن نوزاد در سلامت و پیشگیری از خطر مرگ ناگهانی وی بسیار مهم است.

 

معمولا دل درد یکی از شایعترین مشکلات نوزادان است که منجر به بیخوابی و بی قراری آن ها می شود و در این شرایط والدین با تجربه درمیابند که خواباندن نوزاد روی شکم باعث آرام شدن وی می شود. این کار می تواند خطرناک باشد و توصیه می شود اگر می خواهید نوزاد را روی شکم بخوابانید، وی را روی دستان خود نگه داشته و دستتان را روی شکمش قرار دهید و آهسته راه روید . در این شرایط صورت و سینه نوزاد آزاد بوده و مسیر تنفسی وی تنگ نمی شود.

متخصصین توصیه می کنند همواره نوزاد را به پشت بخوابانید، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که بسیاری از والدین ممکن است این قانون را زمانی که نوزاد در نیمه ‌شب با گریه از خواب بیدار می ‌شود فراموش کنند.

دکتر مرسین برایان، سرپرست این تیم مطالعاتی و  پزشک اطفال در دانشگاه واشنگتن و بیمارستان کودکان سیاتل در این رابطه می گوید: یافته ‌های ما نشان می ‌دهد که مراقبان ممکن است در نیمه ‌های شب زمانی که خسته هستند، تصمیم‌ های متفاوتی نسبت به زمانی که برای اولین بار نوزاد خود را می‌ خوابانند، می‌گیرند. زمانی که شما به عنوان مراقب می ‌خواهید بخوابید ، مهم است که کودک را در جای امن خود مانند تخت یا گهواره قرار دهید و همیشه در پشت او را به سمت زمین قرار دهید تا او را ایمن نگه دارید.

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که همه نوزادان سالم زیر یک سال، علاوه بر سایر اقدامات خواب ایمن از جمله استفاده از فضا و مکان جداگانه، به پشت بخوابند. اگر نوزاد تازه متولد شده نتواند در حالی که روی شکم می خوابد نفس بکشد، نمی تواند کاری برای رفع آن انجام دهد و ممکن است خفه شود. به همین دلیل است که قرار دادن نوزادان بر روی پشت آنها ایمن تر است.

نظرسنجی آنلاین از ۱۵۰۰ والدین نوزادان آمریکایی نشان داد که ۳۹ درصد از والدین گفتند که پس از بیدار شدن در شب، شیوه خواب کودک خود را تغییر داده‌ اند، و کمتر از نیمی از والدین پس از بیدار شدن در نیمه‌ شب به این شیوه‌ های خواب ایمن پایبند هستند.

برای این مطالعه، محققان شیوه‌های خواب نوزادان ۱ ساله یا کمتر را در هنگام اول خواب و بعد از بیداری شبانه مقایسه کردند. به طور خاص، ۴۲ درصد از والدین، نوزادان خود را در هر دو مقطع زمانی به پشت می‌ گذاشتند، در حالی که ۱۳ درصدی که در ابتدا نوزاد خود را به پشت می ‌گذاشتند، در هنگام بیدار شدن در نیمه‌ شب همین کار را انجام نمی‌دادند.

در خاتمه متخصصین توصیه می کنند روش های خواب ایمن نوزاد باید برای هر خوابی، چه هنگام چرت زدن و چه در طول شب، رعایت شود. وی تاکید کرد: این موضوع باید به همه افرادی که از نوزاد مراقبت می کنند اعم از پرستار کودک، پدربزرگ و مادربزرگ و کارکنان مهدکودک ها منتقل شود.

شرح کامل این گزارش این گزارش در آخرین شماره مجله تخصصی Pediatrics منتشر شد.