شهر خبر

آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی سپاه به ۷۱۱ روستای گیلان

آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی سپاه به ۷۱۱ روستای گیلان

رشت - ایرنا - عملیات اجرایی آبرسانی به ۷۱۱ روستای استان گیلان در قالب پروژه های محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط قرارگاه خاتم الانبیاء ظهر امروز چهارشنبه با حضور مسئولان استانی آغاز شد.

به گزارش ایرنا، برای انجام این عملیات یک‌هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد که پیش‌بینی شد تا ظرف مدت ۳۰ ماه به طور کامل انجام شود.

طبق برنامه ریزی این پروژه به ۸۵ روستای فاقد آب آشامیدنی استان با جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر آبرسانی می‌شود و از طرف دیگر کمیّت و کیفیت آب شرب جمعیتی بیش از ۳۴۲ هزار نفر در ۶۲۶ روستای گیلان نیز در این پروژه ارتقا می‌یابد.

استاندار گیلان در این مراسم که بطور ویدئو کنفرانسی در سراسر استان برگزار شد با تأکید بر لزوم مدیریت جهادی و تلاش جمعی برای محرومیت‌زدایی از جای‌جای استان، گفت که لازمست زمینه بهره مندی ساکنان مناطق روستایی استان از آب شرب سالم و بهداشتی، هرچه سریعتر فراهم شود.

اسدالله عباسی با گرامیداشت ولادت حضرت معصومه (س) اظهار داشت: محرومیت زدایی و توسعه مناطق محروم از بزرگترین دغدغه های دولت مردمی سیزدهم است و رئیس جمهوری بر استمرار کار جهادی و توسعه پایدار در این مناطق تاکید دارد.

وی با اشاره به بارش میزان قابل توجه باران در گیلان افزود: روستاهای استان در بخش بهره مندی از آب شرب سالم، محرومیت هایی دارند و دچار فقر نسبی آب شرب به ویژه در مناطق روستایی است.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: با در نظر داشتن مهاجرت معکوس و توسعه بستر مناطق روستایی و افزایش جمعیت روستاها طی سال‌های اخیر، باید به تامین آب شرب سالم به‌عنوان یک نیاز اساسی اهتمام ویژه صورت گیرد.

عباسی با تاکید بر لزوم مدیریت جهادی و تلاش جمعی برای رفع محرومیت های استان به ویژه در حوزه آب گفت: سپاه آمادگی کامل برای رفع محرومیت آبی استان را دارد و لازمست در اجرای این مهم تمامی مدیران دستگاه های اجرایی ، فرمانداران و بخشداران تلاشی مضاعف داشته باشند.

وی به همه افراد مسئول که در اجرای وظایف خود کوتاهی و موجبات تاخیر روند آبرسانی در طرح مذکور را حتی برای یک‌روز ایجاد کنند، تذکر داد که با جدیت ، برخورد و از مسئولیت برکنار می شوند.

عباسی دستور داد: به منظور تسریع در اجرای این پروژه و نیز مدیریت یکپارچه برای بررسی و اقدام موثر و هماهنگ ، قرارگاهی متمرکز با حضور فرمانداران، شهرداران و مدیران دستگاه های مرتبط از سه شهرستان تالش ،آستانه اشرفیه و املش تشکیل شود.

استاندار گیلان به ورود آلاینده‌های متعدد، سموم و کودهای مختلف شیمیایی به سفره‌های زیرزمینی اشاره و اضافه کرد: دو رودخانه زرجوب و گوهررود از آلوده ترین رودخانه های ایران و جهان هستند که لازمست در جهت بهسازی و پاکسازی آنها گام هایی جدی و اثربخش برداشت.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین به موضوع پسماند در استان و اقدامات صورت گرفته و در حال انجام اشاره و بیان کرد: مدیریت پسماند، تعطیل‌بردار نیست از این‌رو تسطیح، بهسازی، سم‌پاشی و جلوگیری از تولید شیرابه در سراوان همچنان تداوم و سایت بازیافت زباله لاکان نیز وضعیت خوبی دارد.

وی از برنامه‌ریزی و تلاش برای مدیریت پسماند رشت و عقد قرارداد برای ساماندهی آن خبر داد و افزود: در تلاشیم تا مسئله پسماند که ابرچالش استان است، با همتی جمعی مدیریت و کام مردم استان شیرین شود.

استاندار گیلان همچنین به روند اجرای سد پلرود و بررسی مشکلات آن پرداخت و به دستگاه های اجرایی مرتبط دستور داد تا برای حل آن، اقدامات جهادی انجام دهند.

وی با بیان اینکه شرکت مهندسی سپاسد با عزم جدی و همتی مضاعف برای اجرای پروژه وارد میدان شده، گفت که مشکلات مربوط به طرح، با حفظ شانیت افراد، برخورد محترمانه و صیانت از حقوق ساکنان برطرف شد.

سردار محمد عبدالله‌پور فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این نشست با اشاره به پروژه آبرسانی به ۷۱۱ روستای استان با کمک سپاه و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: اکیپ سپاه برای انجام‌ عملیات آماده است و در برخی مناطق لوله‌ها تهیه و حفاری‌ها انجام شده و در سایر مناطق نیز با تأمین لوله آمادگی برای اجرای عملیات وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان نیز در این مراسم با اشاره به این مهم که در طول اجرای پروژه اگر روستای فاقد آب شرب سالم دیگری شناسایی شود به طرح آبرسانی اضافه خواهد شد، خاطرنشان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) بعنوان معین در شرق استان و بسیج سازندگی سپاه گیلان بعنوان معین دیگر طرح آبرسانی به روستاهای غرب گیلان انتخاب شده است.

مازیار علیپور بیان کرد: برای اجرای عملیات آبرسانی، مخزن در سایت روستای خرشتم در شرق گیلان ساخته می‌شود و سایت دوم نیز شهید خوش‌سیرت آستانه اشرفیه است که خط انتقال آب توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در این نقطه راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به سایت دیگر طرح عملیات آبرسانی در استان گیلان خاطرنشان ساخت: سایت سوم طرح عملیات آبرسانی به روستاهای گیلان، اجرای خط انتقال برای شهرستان تالش است.