شهر خبر

سوریه| از امضای یادداشت تفاهم میان تهران و دمشق تا رایزنی مقام روس با معاون وزیر خارجه سوریه

سوریه| از امضای یادداشت تفاهم میان تهران و دمشق تا رایزنی مقام روس با معاون وزیر خارجه سوریه

وزیر محیط زیست سوریه از امضای یادداشت تفاهم میان تهران و دمشق در زمینه حفاظت از محیط زیست و طبیعت و همچنین مبارزه با پدیده‌های طوفان گرد و غبار در منطقه خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یک یادداشت تفاهم در زمینه حفاظت از محیط زیست میان وزارت اداره محلی و محیط زیست  سوریه و سازمان محیط زیست ایران امضا شد.

خبرنگار سانا اعلام کرد: هدف از این یادداشت تفاهم تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه حفاظت از محیط زیست و طبیعت و همچنین مبارزه با پدیده‌های طوفان گرد و غبار در منطقه است.

«حسین مخلوف» وزیر اداره محلی و محیط زیست توضیح داد که این تفاهم نامه به تقویت همکاری‌ها در زمینه سمینارهای بین المللی، کنفرانس‌ها، نشست‌ها و تبادل تجربیات برای مبارزه با چالش‌های نوظهور محیطی ملی و بین المللی و طوفان های شن و گرد و غبار کمک می‌کند.

اتخاذ تدابیر پیشگیرانه به منظور کاهش طوفان‌های گرد و غبار، نظارت و کنترل بر مسئله کاهش منابع آب، بررسی پیامد‌های ناشی از گاز‌های صنعتی و حمل نقل بر محیط زیست و دستیابی به سازوکار‌های هشدار دهنده از جمله موارد همکاری در این یادداشت تفاهم است.

مخلوف خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم نامه کارگروه مشترکی تشکیل می‌شود که جلسات خود را به تناوب برگزار و هر دو سال یک بار چارچوب فعالیت‌ها را در قالب یک برنامه کاری تهیه می‌کند تا برای بررسی امکان ایجاد و حمایت از نهادها، تقویت سیستم ملی اطلاعات زیست محیطی، اجرای برنامه‌های علمی مشترک و توسعه پروژه‌های زیست محیطی بحث و تبادل نظر شود.

رایزنی معاون وزیر خارجه سوریه با مقام روس در مسکو

«ایمن سوسان»، معاون وزیر امور خارجه و مهاجران  در مسکو با سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه در خصوص آخرین تحولات سوریه، منطقه و جهان و راه های همکاری و هماهنگی مشترک گفتگو کرد.

کشور سوریه ,

دو طرف بر اهمیت افزایش همکاری ها، هماهنگی‌ها و حمایت‌های متقابل بین سوریه و روسیه در مجامع بین المللی در مورد موضوعات مختلف مورد علاقه مشترک تاکید کردند و همچنین مسائل مربوط به اوضاع سوریه و هماهنگی‌های دوجانبه در این زمینه را مورد بررسی قرار دادند.

سوسان بر حمایت کامل سوریه از حق روسیه برای دفاع از خود در برابر تحرکات خصمانه غرب علیه آن و پایان دادن به تلاش‌های غرب برای تسلط بر جهان تاکید کرد.

سوسان با اشاره به خطرات سیاست‌ های ترکیه در منطقه، بر ضرورت پایان دادن به این سیاست‌‌ها که آشکارا با مفاد حقوق بین‌الملل مغایرت دارد و تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات در منطقه است، تاکید کرد.

به نوبه خود، ورشینین قدردانی کشورش از موضع رهبری و مردم سوریه در قبال عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را ابراز کرد.

ورشینین بر ثبات موضع روسیه و تعهد به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید و خاطرنشان کرد که روسیه به کمک‌های خود برای تحکیم ثبات در سوریه و پیگیری مبارزه با تروریسم ادامه می دهد.

در این دیدار بر اهمیت تقویت همکاری‌ های دوجانبه در همه زمینه‌‌ها تاکید شد و خاطرنشان شد که نشست آتی کمیته مشترک سوریه و روسیه فرصتی مضاعف برای ارتقای این همکاری‌ها و گشودن افق‌های جدید فراهم خواهد کرد.

تاثیرات جنگ تروریستی و تحریم‌های ظالمانه بر بخش بهداشت سوریه

«حسن الغباش»، وزیر بهداشت سوریه  با دکتر «تدروس گبریسوس»، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، راه‌ های افزایش همکاری‌ ها در مورد تامین تجهیزات پزشکی و توسعه خدمات مراقبت‌های بهداشتی را بررسی کرد.

وزیر غباش در دیدار با غبریسوس در ژنو به چالش های پیش روی سوریه در نتیجه جنگ تروریستی و اقدامات قهری یک جانبه که اثرات بر بخش‌های مختلف حیاتی اقتصادی و خدماتی از جمله بخش بهداشت دارد، اشاره کرد.

وزیر الغباش تلاش‌ های انجام شده در کمپین واکسیناسیون علیه ویروس کرونا و چالش‌های پیش روی بخش بهداشت به‌ویژه بیماری همه‌گیر کووید-19 را با توجه به محاصره غیرانسانی تحمیل شده علیه مردم سوریه و همچنین آخرین تحولات در زمینه همه‌گیری جهانی و خطرات سلامتی در جهان بررسی کرد.

غباش به تشریح وضعیت سلامت در جولان اشغالی سوریه و رنج مردم آن از سیاست‌ها و اقدامات تبعیض آمیز رژیم صهیونیستی پرداخت که مانع برخورداری آنها از حقوق اولیه آنها از جمله حق سلامت می‌شود.

کشور سوریه ,

وزیر بهداشت سوریه همچنین بر اهمیت انجام مسئولیت‌های این سازمان در نظارت بر تخلفات رژیم صهیونیستی در اجرای قطعنامه‌های مربوطه مجمع جهانی بهداشت و اجرای تعهدات تحمیل شده توسط قوانین بین المللی بر مقامات اشغالگر اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر تاکید کرد.

به نوبه خود، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از تلاش‌های انجام شده توسط سوریه برای محافظت از شهروندان خود در مواجهه با بیماری همه گیر (کووید 19) قدردانی کرد و بر تعهد این سازمان به ادامه حمایت مورد نیاز سوریه برای تقویت بخش بهداشت و درمان و ارائه خدمات بهداشتی به شهروندان خود تاکید کرد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت به علاقه این سازمان به پیگیری وضعیت بهداشتی در سرزمین‌های اشغالی عربی در چارچوب وظایف خود و مصوبات مربوطه اشاره کرد.

انتهای پیام/