شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#لوازم خانگی

گسترش نیوز در گفت و گو با دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی:

عوارض غیر قابل جبران در راه بازار لوازم خانگی / گرانی تنها راه چاره است

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی اظهار داشت: درحال‌حاضر بازار در رکود است. افزایش نرخ معنی خاصی برای واحد‌های تولیدی ندارد چون فروش خوبی ندارند.

اقتصاد عوارض غیر قابل جبران در راه بازار لوازم خانگی / گرانی تنها راه چاره است

بر اساس اعلام فروشندگان لوازم خانگی، لیست قیمت‌های جدید از سوی برخی از تولیدکنندگان ارسال شده و آنها باید براساس قیمت های جدید محصولات را به فروش برسانند. از سوی دیگر هنوز خبری از اعلام رسمی افزایش نرخ توسط وزارت صمت شنیده نشده است.

گسترش نیوز در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست انجمن لوازم خانگی به منظور افزایش قیمت به گفت و گو با عباس هاشمی، لوازم خانگی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی پرداخت.

هاشمی - صنایع لوازم خانگی

هاشمی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر گرانی لوازم خانگی اظهارکرد: ما به دنبال افزایش نرخ نیستیم بلکه به دنبال تعدیل آن هستیم. با توجه به وظیفه انجمن به عنوان یک سازمان مردم نهاد و حمایت از ۲۵۰ عضو خود که تولیدکننده هستند، مباحث را به وزارت صمت منعکس کردیم. در این درخواست پارامترهایی در جداول ارائه شد و در نهایت خواستار تعدیل نرخ شدیم.

عوارض غیر قابل جبرانی در راه است؟

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه افزود: جداول و مستندات به وزارت صمت ارسال شده است و متاسفانه تا کنون به دلایل مختلف و اجتماعی پاسخ روشنی به ما داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در جامعه شاهد افزایش نرخ همه کالاها هستیم، افزود: تولیدکنندگان مجبورند به هر شکلی که شده با توجه به افزایش نهاده‌های تولید برای ادامه فعالیت درخواست افزایش نرخ داشته باشند. در غیر این صورت باید منتظر عوارض غیر قابل جبرانی برای واحد‌های صنعتی باشیم. نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده از این افزایش قیمت‌ها خوشحال نیست.

تنها چاره باقی مانده

هاشمی گفت: باید شرایط به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند به نسبت تولید خرید کنند. اینگونه گردش اقتصادی کشور و معیشت مردم خوب است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با توجه به اینکه یکسری شاخص‌های کلان اقتصادی مانند افزایش دستمزد و هزینه حمل‌ونقل از بیرون تحمیل شده است، اظهارکرد: دولت باید مسائل کلان را در نظر بگیرد. اگر دولت با قیمت‌گذاری دستوری و افزایش نرخ نهاده‌های تولید بخواهد تولیدکننده را تحت فشار بگذارد. بدون شک آسیب جدی تری به تولید و مصرف‌کننده خواهد زد.

وی با اشاره به اینکه در صورت مقاومت نسبت به افزایش نرخ قطعا میزان تولید کاهش می‌یابد، افزود: میزان عرضه و تقاضا باید در تناسب باشد. واحد تولیدی چاره‌ای جز افزایش نرخ ندارد زیرا نمی‌تواند این هزینه‌ها را متحمل شود.

افزایش نرخ معنی خاصی برای واحد‌های تولیدی ندارد

هاشمی همچنین پیشنهادی در این خصوص به دولت داد و افزود: دولت باید برنامه‌های اقتصادی مرتبی مانند ارائه کارت‌های مختلف برای خرید داشته باشد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در خصوص وضعیت فعلی بازار نیز گفت: درحال‌حاضر بازار در رکود است. افزایش نرخ معنی خاصی برای واحد‌های تولیدی ندارد چون فروش خوبی ندارند. این را فراموش نکنید که تولیدکننده را نباید در مقابل مصرف‌کننده قرار داد. در نتیجه برای ادامه فعالیت واحد تولیدی این کار لازم است.

رکود سنگین!

هاشمی درصد مطلوب برای تعدیل قیمت‌ها را با توجه به شرایط فعلی اعلام کرد و افزود: با توجه به نرخ نهاده‌های تولید و سایر هزینه‌ها میانگین افزایش نرخ حداقل باید حدود ۲۰ درصد در مرحله اول صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بازار در رکود سنگینی به سر میبرد، بیان کرد: علاوه بر شرایط موجود، سیاست‌های سرکوب قیمتی نیز باعث سردرگمی تولیدکننده می‌شود. این موضوع به حدی رسیده است که بسیاری از واحدهای تولیدی ما شدیدا به درگیر موضوع تعدیل نیرو هستند.

حضور برندهای خارجی در بازار

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در خصوص حضور برندهای خارجی در بازار لوازم خانگی، گفت: برندهای خارجی به صورت رسمی نمی‌توانند در بازار حضور داشته باشند. به دلیل عدم واردات و تحریم فعلا به راحتی در بازار تهیه نمی‌شوند و با چالش هایی همراه است.

وی همچنین در خصوص همکاری برخی برندهای خارجی با داخلی اظهارکرد: برندهایی که موجود است بخشی از آن ثبت شده و با رضایت طرفین خارجی پس از بازرسی روند تولید داخل با آن شرکت قرارداد همکاری انعقاد می‌کنند تا با نام آن برند به تولید بپردازند.

پای برندهای داخلی در بازار سفت شده است

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در پایان پیرامون میزان خرید مردم بین برندهای خارجی یا داخلی گفت: به طور فرهنگی در کشور با توجه به سوابق برندهای خارجی مردم علاقمند به خرید برند خارجی هستند.اما درحال‌حاضر این موضوع تغییر کرده و همراه با آن افزایش کیفیت، تنوع، خدمات پس از فروش و تبلیغات مناسب در برند‌های داخلی باعث شده به آرامی جا پای خود را در بازار سفت کنند. اما این موضوع به کار بیشتری نیاز دارد و باید صد در صد با شعار مشتری مداری حرکت کنیم. درحال‌حاضر سهم بسیار بالای خرید را لوازم خانگی‌های تولید داخل دارند. بنابراین اگر معتقد به مشتری مداری، افزایش کیفیت، توسعه خدمات داشته باشیم و حاکمیت نیز حمایت خوبی داشته باشد قطعا این وضعیت بهتر نیز خواهد شد.