شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#سازمان ملل#پوتین#فرانسه

پیشنهاد مکرون به پوتین برای رفع محاصره بندر اودسا

پیشنهاد مکرون به پوتین برای رفع محاصره بندر اودسا

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد داده تا مساله رفع محاصره بندر اودسا را به سازمان ملل متحد ببرد تا اجازه داده شود صادرات غلات اوکراینی گیر کرده در آنجا انجام شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در جمع رسانه‌ها پس از نشست اتحادیه اروپا در بروکسل که ششمین بسته تحریم‌های اروپا علیه روسیه را بابت جنگ اوکراین تصویب کرد، ابراز امیدواری کرد که توافقی طی هفته‌های آتی با مسکو برای اجازه دادن به صادرات غلات اوکراین صورت بگیرد.

او یادآوری کرد که در آخرین تماس مشترک با ولادیمیر پوتین به همراه اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، به رهبر روسیه پیشنهاد شد تا "یک‌ رای‌گیری برای حل و فصل آن در سازمان ملل انجام شود تا چارچوب بسیار روشنی برای این عملیات به دست آید."

اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا نگران پیامدهای جدی جنگ اوکراین بر سر امنیت غذایی هستند.

چندین کشور آفریقایی وابسته به غلات غذایی از روسیه و اوکراین، از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا هر اقدامی را برای رفع انسداد ذخایر غلات و انتقال آنها به کشورهای نیازمند انجام دهد. حدود ۲۰ میلیون تن غلات در بندر اودسا در نزدیکی دریای سیاه که در حال حاضر تحت محاصره روسیه است، گیر کرده است.

مکرون گفت، اوکراین به یک تضمین امنیتی از جانب روسیه نیاز دارد تا به کشتی‌ها و کشتی‌های فله‌بر اجازه دهد غلات را بدون آنکه مورد حمله قرار گیرند، از اودسا منتقل کنند. او افزود، چارچوب سازمان ملل و ترکیه نقش مهمی در اجرای این عملیات در دریای سیاه خواهند داشت.

رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در تازه‌ترین مذاکراتشان در این خصوص به "نتایج مثبتی" رسیده‌اند.

جزایر اژه

مکرون همچنین از نخست‌وزیر یونان خواست تا "نگرانی‌های مشروع" درخصوص جزایر واقع در دریای اژه را مدنظر قرار دهد. بسیاری از مقامات ترکیه در اظهاراتی حاکمیت یونان بر سر این جزایر را زیر سوال برده‌اند.

رهبر فرانسه با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا به ویژه پاریس به حمایت از یونان ادامه خواهد داد، افزود: امروز هیچکس نمی‌تواند حاکمیت یک کشور عضو (اتحادیه اروپا) را به خطر بیندازد. این اظهارات باید هرچه سریعتر محکوم شود.

نخست‌وزیر یونان هم از اتحادیه اروپا خواست تا چنانچه تنش‌ها میان آنکارا و آتن ادامه یافت، ترکیه را محکوم کند. او به دنبال نشست رهبران اتحادیه اروپا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: اگر ترکیه بر این راهبرد غیرمنطقی و بی‌ثمر پافشاری ‌کند، من درخواست کردم که این موضوع در اجلاس سران اتحادیه اروپا در ژوئن مورد بحث و بررسی قرار گیرد. من در بیانیه پایانی خواستار بیانیه‌ای واضح و قطعی برای محکومیت این تحریک جدید، غیرضروری و بی‌فایده ترکیه شدم.

او همچنین استدلال کرد که یونان یکی از کشورهای پیشرو در کشتی‌رانی در اروپاست، بنابراین کشتی‌های یونانی می‌توانند نقش مهمی در تخلیه غلات متوقف شده اوکراینی ایفا کنند.

311311