شهر خبر

رایزنی وزرای خارجه عربستان و روسیه در ریاض

رایزنی وزرای خارجه عربستان و روسیه در ریاض

خبرگزاری رسمی عربستان از دیدار و رایزنی وزیر امور خارجه روسیه با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود در ریاض خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی از  «سرگی لاوروف» همتای روس خود استقبال کرد و به وی  اطمینان داد که عربستان سعودی برای انجام تلاش‌های لازم برای کمک به راه‌حل سیاسی بحران اوکراین، آمادگی دارد.

فیصل بن فرحان همچنین بر موضع عربستان بر اساس قوانین بین‌المللی و حمایت این کشور از تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به بحران و دستیابی به امنیت و ثبات تاکید کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که بن فرحان از لاوروف و هیئت همراهش در دفتر وزارت خارجه در ریاض استقبال کرد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری ، دو طرف روابط دوجانبه دو کشور و راه‌های ارتقای آن را مورد بررسی قرار دادند و در مورد آخرین تحولات منطقه و جهان و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه روسیه نیز به نوبه خود اعلام کرد  که غرب در تلاش است تا «تمام کشورهای دیگر را تحت لوای خود آماده  کند» و از اوضاع در اوکراین و اطراف آن به عنوان بهانه استفاده می‌کند.

لاوروف در دیدار با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، افزود: جهانی چندقطبی در حال شکل گیری است، کشورهای غربی در تلاش هستند تا از این روند جلوگیری کنند و  برای جمع کردن سایر کشورها در زیر پرچم‌های خود  از وضعیت اوکراین و اطراف آن سوء  استفاده می‌کنند.

 وزیر امور خارجه روسیه پیش از این سه شنبه برای یک سفر رسمی به عربستان سعودی از بحرین وارد ریاض شد.

لاوروف به بحرین رفت و در آنجا مورد استقبال «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه و ولیعهدش سلمان بن حمد قرار گرفت و همچنین با «عبد اللطیف الزیانی» همتای خود در مورد تعدادی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و زمینه‌های همکاری دوجانبه بین دو کشور گفت‌وگو کرد.

از دیگر برنامه‌های لاوروف دیدار دوجانبه با عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امورخارجه امارات و احمد ناصر الصباح همتای کویتی‌اش خواهد بود.

آمریکا، کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین وضع کرده بودند، اما  کشورهای حوزه خلیج فارس از مشارکت در این تحریم‌ها اجتناب کردند.

انتهای پیام/