شهر خبر

باید از تولید و صادرات حمایت شود تا اقتصاد توانایی پرداخت یارانه بیش‌تر داشته باشد

باید از تولید و صادرات حمایت شود تا اقتصاد توانایی پرداخت یارانه بیش‌تر داشته باشد

محمد صفائی گفت: باید از تولید حمایت شود تا اقتصاد کشور توانایی پرداخت بیش از این را داشته باشد.

«محمد صفائی»، نماینده مردم گناباد و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی در کشورهای همسایه بعد از حذف ارز ترجیحی گفت: ما در حوزه خوراکی‌ها یک تورم جهانی داریم و حدود 40 درصد گندم جهان را روسیه و اوکراین تولید می‌کند و به همین میزان خوراک دام و طیور در روسیه و اوکراین تولید می‌شود؛ لذا جنگ در این منطقه به طور طبیعی تورمی به همه کشورهای جهان تحمیل کرده و چیزی که امروز به عنوان جراحی اقتصادی در ایران انجام شد کار درست و شایسته‌ای بود و فقط در اجرا متاسفانه خوب اجرا نشد؛ هرچند افزایش قیمت در کشور‌های همسایه به دلیل نابودی قاچاق به واسطه حذف ارز ترجیحی است.

وی در رابطه با این که چرا در کشور مشکل اجرای قانون‌ها وجود دارد، اظهار داشت: در دولت دهم تدبیر خوبی صورت گرفت که در همه کشور جایگاه‌های سوخت و حتی در دورترین روستاها هم جایگاه سوخت نصب شد و بعد مصوبه اجرا شد که تبعات منفی نیز نداشت.

نماینده گناباد در مجلس ادامه داد: اگر وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی سامانه رفاه ایرانیان را تکمیل می‌کرد، با همکاری وزارت کشور مردم شیرینی اصلاح روند اقتصادی را احساس می‌کردند؛ اما بی‌تدبیری در این حوزه زیاد است و مردم آن احساس را ندارند. امیدواریم سریع‌تر دولت محترم این چالش‌های پیش رو را رفع کند.

صفائی در رابطه با گلایه مردم از ناکافی بودن یارانه‌ها گفت: باید از تولید حمایت شود تا اقتصاد کشور توانایی پرداخت بیش از این را داشته باشد و تا زمانی که تولید را حمایت نکنیم حذف ارز و امثال این هیچ اثر مثبتی نخواهد داشت.

وی در رابطه با ضعف نظارت در کشور و برنامه مجلسبرای نظارت بیش‌تر عنوان کرد: اهرم‌های نظارتی را دستگاه های نظارتی و اجرایی دارند اما متاسفانه از آن‌ها بهره کافی برده‌ نمی‌شود.  به طور مثال بحث فاسد شدن 50 هزار تن میوه شب عید را رسانه ملی نیز پخش کرد، اما هیچ دستگاه ناظری رسیدگی نکرد. 18 هزار تن میوه به دلیل سوء مدیریت تبدیل به زباله شد. این‌جا دستگاه‌های نظارتی‌ ما کم کاری دارند. 

نماینده گناباد در ارتباط با کمبود کالا و افزایش قیمت آن نیز خاطرنشان کرد: ما این یک فرصت است که تولید بیشتر کرده و تولید خود را صادر کنیم. با افزایش صادرات اقتصاد قوی خواهد شد. اکنون باید موانع کسب و کار و موانع تولید را از میان برداریم. اگر این قسمت را دولت مورد توجه قرار بدهد و موانع کسب و کار و تولید را بردارد، هم صادرات رونق می‌گیرد و هم مردم از واهب تولید بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام