شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#میلیارد دلار#سرمایه گذاری

۱۲.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تکمیل طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو در افق چشم انداز ۱۴۰۴ مورد نیاز است

۱۲.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تکمیل طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو در افق چشم انداز ۱۴۰۴ مورد نیاز است

تهران- ایرنا- مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: این سازمان توسعه‌ای نیازمند ۱۲.۵ میلیارد دلار سرمایه برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های خود تا افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سمیه خلوصی» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری افزود: در ۲۰ سال گذشته سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بیش از ۲۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری به منظور اجرای طرح‌های توسعه ای در حوزه معدن و صنایع معدنی انجام داد.

وی بیان‌داشت: سال گذشته ۷۵۰ میلیون دلار از این طرح ها به بهره برداری رسید و در سال جاری نیز طرح های مختلف مس، فولاد، زیرساختی و نیروگاهی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار به بهره برداری خواهد رسید.

خلوصی، ارزش صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی درسال۱۴۰۰ را بیش از ۱۲ میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته ارزش فروش محصولات این بخش بیش از ۲۶ میلیارد دلار رسید.

وی، نیاز اکثر صنایع پایین دست کشور از جمله صنعت ساختمان، خودرو و لوازم خانگی به محصولات بخش معدن و صنایع معدنی را یادآور شد و اضافه‌کرد: فعال شدن هر معدن می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم، تا هفت برابر به ایجاد اشتغال غیرمستقیم بیانجامد.

مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو تصریح کرد: امروز شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی افزون بر ۳۸ درصد ارزش شرکت‌های بورسی را در اختیار دارند.

وی اظهار داشت: ایمیدرو تاکنون زمینه حضور بخش خصوصی را در طرح‌ها و پروژه‌ها به ارزش ۷.۲ میلیارد دلار فراهم کرده که ۲.۵ میلیون دلار آنها به بهره برداری رسیده که از آن جمله، سرب و روی مهدی آباد قابل ذکر است که امسال به بهره برداری خواهد رسید.

این مسوول ایمیدرو بیان‌داشت: در ۲۰ سال گذشته تولید شمش فولاد در کشور پنج برابر، مس ۲.۵ برابر و آلومینیوم ۳.۵ برابر رشد داشته است.

خلوصی همچنین با اشاره به اجرای طرح احیای معادن کوچک در سه سال گذشته، یادآور شد: در این مدت ۸۵۲ معدن کوچک احیا و فعال‌سازی شد و امسال نیز ۳۰ بسته سرمایه‌گذاری در منطقه معدن‌خیز کشور برای معادن تعریف شده است.

وی همچنین با اشاره به توسعه اکتشافات از سوی ایمیدرو خاطرنشان‌کرد: در ۱۰ سال گذشته شناسایی ذخایر معدنی در کشور بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است و برآورد می‌شود ارزش ظرفیت برجای معادن کشور ۱۳ میلیارد دلار افزایش یافته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری ایمیدرو همچنین از برنامه ریزی برای استفاده از فناوری‌های نسل ۴ در بخش معدن و صنایع معدنی خبر داد و گفت: سند استقرار این فناوری‌ها تا پایان تیرماه با مشارکت شرکت‌های بزرگ تدوین می‌شود و به همین منظور برنامه‌ای پنج‌ساله در حال طراحی است.