شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#عراق#کردستان#کردستان عراق

عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان عراق فاش کرد؛

اهداف پنهان ترکیه در عراق با تاسیس بزرگترین پایگاه نظامی

اهداف پنهان ترکیه در عراق با تاسیس بزرگترین پایگاه نظامی

یکی از اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق به اهداف پنهان ترکیه در عراق از طریق تاسیس بزرگترین پایگاه نظامی در کوه بعشیقه اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، غیاث السورجی یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد: نیروهای اشغالگر ترکیه به اقدامات توسعه طلبانه خود از طریق ایجاد مراکز و پایگاههای نظامی در مناطق مختلف شمال عراق ادامه می دهند.

وی افزود: ترکیه از اوضاع سیاسی آشفته عراق برای توسعه نفوذ خود در اقلیم کردستان عراق بهره برداری می کند به ویژه که دولت مرکزی عراق و اقلیم در اشغالگری نظامی علنی ترکیه، سکوت مشکوکی دارند.

السورجی تاکید کرد: دولت ترکیه از اوضاع سیاسی داخلی عراق و دودستگی های موجود و کشمکش های سیاسی میان گروههای سیاسی و احزاب عراقی برای توسعه دامنه حضور خود در اقلیم استفاده می کند.

وی گفت: ترکیه همه قوانین و عرف بین المللی و نیز اصل حسن همجواری را زیرپا گذاشته است. ترکیه اهداف و طرحهای دراز مدت را از طریق اشغال اراضی عراق دنبال می کند و هدف سیطره نظامی بر موصل است. پایگاههای ترکیه محدود به مناطق مرزی اقلیم کردستان نیست بلکه در داخل عراق و کوه جبل بعشیقه در ۱۳ کیلومتری از موصل بزرگترین پایگاه خود را دایر کرده است و نیات مشخص و برنامه طولانی مدت آنکارا تسلط بر موصل است.

السورجی از دولت مرکزی خواست که حامی مرزهای عراق از شمال تا جنوب آن باشد. دولت مرکزی مسئول ادامه رخنه و حضور نظامی ترکیه در داخل عراق به دلیل موضع ضعیفش در برابر حملات ترکیه و مساحتی که در داخل عراق تحت کنترل دارد، است. طبق قانون اساسی دولت مرکزی مسئول امنیت مرزهای عراق است.

گفتنی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قبلاً از ادامه عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق خبر داده بود.