شهرخبر

بلندترین و گران‌ترین آزادراه کشور، آماده بهره برداری است

آزادراه شیراز- اصفهان به عنوان بلندترین محور آزادراهی کشور و با طول 222 کیلومتری، آماده بهره برداری استت. این آزادراه در هفت قطعه طراحی شده و تعداد شش قطعه، یعنی چیزی در حدود 210 کیلومتر از آن به زودی افتتاح خواهد شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: درسال جاری، 4 یا 5 محور آزادراهی درصورت تأمین منابع مالی لازم، افتتاح خواهد شد. درصورت عملی شدن این تصمیم، طول آزاد‌راه های افتتاح شده به میزان 2.5 برابرنسبت به 10 سال اخیر افزایش خواهد یافت.  

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوراعلام کرد که تعداد 4 آزادراه که پیشرفت فیزیکی بیش از 75 درصد دارند، در سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید. با این حال، این محورها از نوع آزادراه‌های مشارکتی هستند و نیاز است که دولت و بخش خصوصی، تأمین مالی لازم را در این خصوص انجام دهد. در اینصورت به هدف خود یعنی، افتتاح بیش از 269 کیلومتر آزادراه دست پیدا خواهیم کرد؛ این به معنای رشد 2.5 برابری نسبت به ده سال گذشته است. 

خیرالله خادمی گفت: درحال حاضر آزادراه شیراز- اصفهان را می توان به عنوان بلندترین محور آزادراهی کشور در نظر گرفت که با طول 222 کیلومتری، آماده بهره برداری شده است. این آزادراه در هفت قطعه طراحی شده و شش قطعه، یعنی چیزی در حدود 210 کیلومتر از آن به زودی افتتاح خواهد شد؛ اما برای بهره برداری و تکمیل آن به 1500 تا 2000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

وی در ادامه میزان سهم سهامداران آزادراه شیراز- اصفهان را 50 - 50 اعلام کرد که شامل دولت و سرمایه‌گذار بخش خصوصی ( قرارگاه خاتم الاوصیا وزارت دفاع ) است. خادمی این پروژه را به دلیل اینکه مراحل آسفالت‌کاری اولیه کاملاً انجام شده و بلوک های نیوجرسی و علائم راهنمایی و رانندگی نیز تا 50 درصد نصب شده اند، قابل تحویل اعلام کرد. از این رو می توان پیشرفت فیزیکی این آزادراه مشارکتی را 93.7 درصد اعلام کرد.  

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: درسال جاری، 4 یا 5 محور آزادراهی درصورت تأمین منابع مالی لازم، افتتاح خواهد شد. درصورت عملی شدن این تصمیم، طول آزاد راه های افتتاح شده به میزان 2.5 برابر، نسبت به 10سال گذشته افزایش خواهد یافت.