شهر خبر

تفاوت روانشناسی زرد با روانشناسی علمی در چیست که حالمان را بدتر می کند؟

تفاوت روانشناسی زرد با روانشناسی علمی در چیست که حالمان را بدتر می کند؟

روانشناسان نقش مهمی در بهبود سلامتی روان برعهده دارند اما امروزه برخی از روانشناس نماها با برگزاری کلاس ها، کارگاه ها و سمینارهای گوناگون برای خود دکان باز کرده اند و با مطرح کردن مباحث زرد، سلامت روان افراد را نشانه گرفته‌اند.

به گزارش بهداشت نیوز، در حال حاضر دنیای مجازی نیز از هجوم سمینارهای بی‌ محتوا و غیرکارشناسی شده این افراد و همچنین تبلیغات اغواکننده آنها در امان نیست. مباحث غیرعلمی و غیرتخصصی این روانشناس نماها در این فضای گسترده اجتماعی می تواند به سلامت عموم جامعه آسیب برساند و هویت روانشناسی را خدشه دار کند.

بنابر گفته محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در فضای مجازی خدمات روانشناسی و مشاوره ارائه می ‌دهند؛ افرادی که بیش از نیمی از آنها مجوز نداشته یا روانشناس نیستند و ارائه محتوای آنها می تواند به سلامت روان جامعه آسیب برساند.

دکتر پروانه صفایی مقدم، متخصص روانشناسی بالینی نیز در این خصوص گفت: امروزه برخی از افراد در فضای مجازی با ارائه محتوای زرد و انگیزشی، راه هایی برای کسب موفقیت و ایجاد تغییرات نگرش وهمچنین متقاعد ساختن افراد دیگر ارائه می دهند. محتوای آنها باعث می شود که افراد احساس کنند شاه کلیدی برای کسب موفقیت و احساس خوب بدست آورده اند، در حالی که محتوای آموزشی آنها به صورت مقطعی عملکرد دارد.

این عضو سازمان نظام روانشناسی به تفاوت های روان شناسی زرد و علمی پرداخت و افزود: روانشناسان زرد اظهار می کنند که افراد می توانند تمام مشکلات خودشان را حذف کنند، فقط کافی است که بخواهند اما روان شناسی علمی می گوید ابتدا باید ریشه یک مساله پیدا شود تا بتوانیم آن را برطرف کنیم. فقط داشتن باور مثبت کافی نیست و ما نمی توانیم همه مشکلات زندگی مان را برطرف کنیم زیرا رفع بعضی از آنها اصلا دست ما نیست.

این عضو سازمان علوم شناختی اظهارداشت: همچنین روانشناسان زرد می گویند که ما می توانیم دیگران را تغییر دهیم و کاری انجام دهیم که آنها مطابق میل ما رفتار کنند اما روانشناسان علمی معتقدند افراد ابتدا باید خودشان را تغییر دهند تا بتوانند در دیگران نیز نفوذ پیدا کنند.

صفایی مقدم بیان کرد: روان شناسان علمی می گوید انسان ها تا خودشان نخواهند، نمی توانند در آنها تغییر ایجاد کنیم. یک ضرب المثل چینی است که می گوید، اسب را می توان به زور تا دم چشمه برد اما نمی توان به زور به او آب داد یعنی تا زمانی که انسان نخواهد تغییر در خودش ایجاد کند، ما به زور نمی توانیم در او تغییر نگرشی به وجود بیاوریم.

وی خاطرنشان کرد: معمولا روانشناسان زرد به افراد می گویند، فقط به فکر خودشان باشند و گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند تا بتوانند مسابقه زندگی را ببرند. آنها تصور می کنند زندگی یک مسابقه یا جنگ است که باید برد و باخت داشته باشد. آنها عنوان می کنند برای اینکه ثابت کنیم آدم بزرگی هستیم و از جایگاه خوبی برخوردارداریم باید موفق شویم، در حالی که ما نباید خودمان را به دیگران اثبات کنیم.

به گفته وی، اگر ما کاری را انجام می دهیم، فقط به این دلیل است که بتوانیم شکوفا شویم و به  خلاقیت و نوآوری برسیم. همچنین حال خودمان را خوب کنیم و تغییری در زندگی خودمان ایجاد کنیم.

این متخصص روانشناسی بالینی تصریح کرد: روانشناسان زرد می گویند، اگر کسی ما را دوست ندارد به خاطر این است که ما یک نقصی داریم. اگر ما آن نقص را جبران کنیم، دیگران ما را دوست خواهند داشت. در صورتی که روانشناسی علمی می گوید، شما نمی توانید کاری انجام دهید که همه شما را دوست داشته باشند زیرا نگاه هرکسی به زیبایی تعریف خاصی دارد. شما نمی توانید برای هر کسی زیبا باشید. ممکن است زیبایی از نظر فردی داشتن صدای قشنگ یا داشتن نگرشی خوب به زندگی باشد اما از نظر فردی دیگر زیبایی در چهره زیبا خلاصه شود.

وی در پایان گفت: هرفردی استاندارد خاصی برای خودش دارد اما روانشناسی زرد برای همه آدم ها یک نسخه می پیچید. در حالی که روانشناسی علمی می گوید، هر انسانی شرایط خاص خودش را دارد و باید برای هر فردی نسخه مربوط به خودش را پیچید.
منبع: سیناپرس