به گزارش اکوایران؛ بنا به گزارش منتشر شده از مرکز آمار ایران از شاخص های بازار کار در سال 1400، بالاترین نرخ بیکاری در میان استان های کشور با نرخ نزدیک به 16 درصد به استان هرمزگان تعلق دارد. استان خراسان رضوی نیز در جایگاه کمترین نرخ بیکاری استانی در سال گذشته قرار گرفته است. بررسی ها نشان می دهد در میان استان های مهم کشور از نظر اشتغال زایی و تولید، استان اصفهان بالاترین نرخ های بیکاری را در سال گذشته به ثبت رسانده است.

کاهش نرخ بیکاری در 1400

نرخ بیکاری عبارت است از درصد بیکاران حاضر در جمعیت فعال اقتصادی نسبت به کل جمعیت فعال اقتصادی، به عبارت دیگر نرخ بیکاری درصد کل بیکاران کشور نیست بلکه درصد بیکارانی است که حداکثر در یک ماه گذشته دنبال کار گشته اند. بنابراین کسانی که شغلی ندارند و تلاشی در یک ماه گذشته برای پیدا کردن شغل انجام نداده اند، جز جمعیت بیکار محاسبه نمی شوند.

نرخ بیکاری از 9.6 در سال 99 به 9.2 در سال 1400 کاهش یافته است. کل جمعیت بیکار در کشور در سال گذشته 2 میلیون و 374 هزار نفر برآورد شده است که نسبت به سال 99 حدود 100 هزار نفر کاهش داشته است.

photo_2022-05-30_11-05-23

هرمزگان؛ بیکار ترین استان کشور

نرخ بیکاری استان هرمزگان در سال 1400 حدود 15.8 درصد به ثبت رسیده است، این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری در میان تمامی استان های کشور است. نرخ بیکاری این استان نسبت به سال 99 بالغ بر 2 درصد افازیش یافته است. در جایگاه بعدی بالاترین نرخ بیکاری استانی نیز استان کرمانشاه با نرخ 14.9درصد قرار دارد. جایگاه سوم با نرخ بیکاری 12.6 درصدی به استان خوزستان تعلق دارد. بررسی ها نشان می دهد بیکاری در دو استان کرمانشاه و هرمزگان اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر استان ها دارد. همین امر ایجاب می کند در مورد وضعیت اشتغال در این دو استان فکری اساسی شود.

کمترین بیکاری در اختیار خراسان رضوی

می توان گفت با اختلاف نسبتا مناسبی استان خراسان رضوی با نرخ 6.6 درصد، کمترین نرخ بیکاری به ثبت رسیده در سال 1400 را در میان استان های کشور دارد. با وجود نرخ بیکاری پایین در این استان، آمار ها نشان می دهد نرخ بیکاری در خراسان رضوی در سال گذشته نسبت به سال 99 افزایش داشته است. در جایگاه بعدی نیز استان مازندران با نرخ 7 درصد بیکاری قرار دارد. جایگاه سوم کمترین نرخ بیکاری استانی نیز به طور مشترک با نرخ 7.1 درصدی به استان های همدان و سمنان تعلق دارد.

اصفهان صدر نشین بیکاری استان های مهم

بین چهار استان با اهمیت کشور از نظر حجم اشتغال زایی و تولید( تهران، تبریز، اصفهان و مشهد)، استان اصفهان در سال گذشته در تمامی فصول نرخ بیکاری بالاتری را داشته است. استان خراسان رضوی نیز در تمامی فصول نرخ بیکاری کمتری را نسبت به سه استان دیگر به ثبت رسانده است. همچنین نرخ بیکاری فصلی در استان تهران پس از تابستان 1400 روندی نزولی به خود گرفته است و در زمستان به 6 درصد رسیده است. بر خلاف استان تهران، استان آذربایجان شرقی در زمستان با افزایش در نرخ بیکاری مواجه بوده است و بیکاری این استان رقم 9.1 درصد را به ثبت رسانده است. 

photo_2022-05-30_11-05-14