شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#واشنگتن#بایدن

داستان روابط محرمانه ریاض و تل‌آویو به روایت رسانه عبری

داستان روابط محرمانه ریاض و تل‌آویو به روایت رسانه عبری

در قالب هماهنگی‌های انجام گرفته بین ریاض و واشنگتن برای سفر بایدن به عربستان سعودی، مسئله (علنی شدن) نزدیکی روابط بین ریاض و تل‌آویو هم در حال بررسی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، باراک راوید تحلیل‌گر سیاسی پایگاه عبری زبان واللا نیوز در این رابطه اعلام کرد: در گفتگوی تلفنی اخیر انجام گرفته بین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با همتای سعودی خود، فیصل بن فرحان علاوه بر برنامه‌های آماده سازی برای سفر جو بایدن به عربستان مسئله وساطت آمریکا بین عربستان سعودی و اسرائیل هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم خبر داد، تل‌آویو سرگرم رایزنی با ایالات متحده و کشورهای شورای همکاری است تا نحوه عادی سازی روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی را مورد بررسی قرار بگیرد.

گرچه او این روند را کند پیش بینی کرد اما پیش از این رسانه‌های عبری زبان از سفر ده‌ها نفر از تاجران اسرائیلی به عربستان طی ماه‌های اخیر برای امضای قراردادهای تجاری و بازرگانی با طرف‌های سعودی پرده برداشت بودند.

به گفته این رسانه‌ها، تاجران اسرائیلی با گذرنامه اسرائیلی خود به عربستان سعودی سفر کرده و قرادادهایی در زمینه کشاورزی و سایبری با طرف‌های سعودی به امضا رساندند.

در این بین روزنامه یسرائیل هیوم با پرداختن به این روابط آن را گسترده، قدیمی و در عین حال محرمانه توصیف و در مقاله‌ای گزارش گونه به تاریخچه آن پرداخت.

به نوشته این روزنامه عبری زبان، گانتس وزیر جنگ اسرائیل در زمانی که رئیس ستاد ارتش بود، داگان، باردو و کوهن رؤسای متوالی موساد و بن شابات رئیس شورای امنیت (رژیم صهیونیستی) از جمله کسانی بودند که به شکل محرمانه به عربستان سعودی سفر و با مسئولین آن گفتگو و رایزنی کردند.

این رسانه صهیونیستی تاکید می‌کند، با توجه به تلاش‌های صورت گرفته توسط واشنگتن برای سازش و عادی ساز یروابط بین ریاض و تل‌آویو امکان انتشار نام برخی از شخصیت‌های امنیتی که طی سال‌های اخیر به عربستان سعودی سفر کرده اند، فراهم شده است.

نویسنده این گزارش دیرینه مراودات اسرائیلی‌ها را با ریاض به بیش از یک دهه گذشته مربوط می‌داند.

براساس این گزارش به استثنای سفر نوامبر 2020 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل که در  شهر نیوم در سواحل دریای سرخ انجام و خبر آن به رسانه‌ها راه پیدا کرد، تمام سفرها و ملاقات‌های دیگر مسئولین اسرائیلی کاملا محرمانه و اعلام نشده باقی ماندند.

در سفر بنیامین نتانیاهو یک هواپیما اختصاصی اجاره و در این دیدار علاوه بر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، مایک پامپئو وزیر خارجه وقت آمریکا نیز حضور داشتند.

در دیگر سفرهای محرمانه انجام گرفته نیز هواپیماهای اختصاص مسئولین عالی‌رتبه اسرائیلی را به عربستان منتقل کردند.

یکی از مهم‌‌ترین شخصیت‌های فعال در ترتیب دادن این ملاقات‌ها یوسی کوهن رئیس سابق موساد است، گرچه او تنها رئیس این سازمان نیست که به عربستان سفر کرده بلکه مائیر داگان و تامیر باردو اسلاف او نیز سفرهایی به ریاض داشته‌اند.

جلساتی نیز در رده‌های پایین تر و در سطح مسئولین شعبه‌های اطلاعاتی و نیز اداره مربوط به کشورهای فاقد روابط با اسرائیل در وزارت خارجه این رژیم هم برگزار شده است.

شماری از فرماندهان عالی‌رتبه ارتش اسرائیل نیز طی سال‌های گذشته به عربستان سفر کرده‌اند که بارزترین آنها بنی گانتس است که در زمان تصدی ریاست ستاد ارتش اسرائیل سفری به عربستان سعودی داشت.

یسرائیل هیوم در بخش دیگری از این مقاله تاکید می‌کند یکی از محورهای اصلی همکاری امنیتی بین اسرائیل و عربستان مسئله ایران و نگرانی‌های مشترک نسبت به آن است.

این رسانه عبری زبان نزدیک به جریان نتانیاهو همچنین تاکید کرد، در اواسط دهه گذشته اسرائیل به عربستان سعودی برای تعامل بهتر با چالش‌های گروه داعش کمک کرد اما عربستان تنها کشور بهره مند از این همکاری نبود بلکه دو کشور امارات متحده عربی و بحرین که اکنون در چارچوب توافق ابراهیم با اسرائیل رابطه برقرار کرده‌اند نیز از این کمک‌ها استفاده کردند.

این رسانه عبری زبان افزود: یکی دیگر از ابعاد همکاری ریاض با اسرائیل در زمینه جاسوسی از شهروندان و مخالفانش است که گفته می‌شود سعودی‌ها با کمک یوسی کوهن رئیس موساد از همکاری شرکت ان اس او و برنامه جاسوسی پگاسوس کمال بهره را برده و از این طریق موفق به ترور جمال خاشقجی در سال 2018 شد.

در پایان این مطلب نیز تاکید شده است، اسرائیل منافع زیادی در توسعه روابط خود با عربستان دنبال می‌کند، که مهمترین آنها در بعد امنیتی است و می‌تواند به مقابله با ایران کمک شایانی بکند.

این رسانه تاکید دارد: در سال‌های اخیر تعداد زیادی از دیدارهای مستقیم و غیر مستقیم بین شرکت‌های اسرائیلی و مسئولین سعودی رسمی و بخش خصوصی برگزار شده است، سعودی‌ها توجه زیادی به استفاده از ظرفیت‌های اسرائیل از خود نشان می‌دهند و این مسئله به ویژه در بخش امنیتی و فن‌آوری کشاورزی قابل ملاحظه است.

انتهای پیام/