شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آلمان#قطر#منطقه‌ای

قطر می‌خواهد گاز مخزن مشترک با ایران را به آلمان بفروشد/ باید مراقب حلقه فشار منطقه‌ای علیه ایران بود

 قطر می‌خواهد گاز مخزن مشترک با ایران را به آلمان بفروشد/ باید مراقب حلقه فشار منطقه‌ای علیه ایران بود

قرن نو نوشت: کارشناس مسائل بین‌المللی و اقتصادی گفت: اخیرا شاهد تشکیل حلقه قدرتی علیه ایران هستیم که باید برای شکستن آن برنامه‎‌ریزی کرد.

علی بیگدلی با اعلام این مطلب افزود: در این حلقه از ترکیه، مصر،عربستان، امارات، اردن و اسرائیل حضور دارند و هدف این حلقه نیز فشار بر ایران است.
وی هشدار داد: اگر ایران نتواند خود را با موقعیت منطقه‌ای و بین‌المللی تطبیق دهد قطعا در این حلقه بیشتر گرفتار خواهیم شد و مناسبات ما حتی با کشورهای منطقه و همسایه از آنچه اکنون است، ضعیف‌تر خواهد شد.

تحریم روسیه فضا را بر ایران سخت می‎‌کند؟

عضو هیات علمی دانشگاه در پاسخ به این سئوال که آیا تحریم روسیه ، موقعیت را برای ایران سخت می‎‌کند و موجب ورود روسیه به بازارهایی می‌شود که ایران با سختی در اختیار گرفته است؟ گفت: با توجه به اینکه روسیه تحت تحریم‌های بسیار شدید آمریکا و اروپا قرار گرفته؛ طبیعی است که دست به چنین کارهایی بزند و در عمل تنها منافع ملی خود را مد نظر قرار می‌دهد.

ضرورت تغییر استراتژی‌های منطقه‌ای و جهانی برای کسب منافع ملی

این استاد دانشگاه تاکید کرد: کارشناسان نسبت به اینکه تمام تخم‌مرغ‌های تجارت خارجی را در سبد تجارت و ارتباط با روسیه و چین بگذاریم، انتقاد کرده و نسبت به این مساله هشدار داده‌اند، اما متاسفانه این موضوع از سوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است.

بیگدلی افزود: تا زمانی که نوع نگاه و نوع داوری خود را نسبت به دنیا تغییر ندهیم و ادامه‌دهنده استراتژی‌های منطقه‌ای سال‌های گذشته باشیم، حتم بدانید وضعیت بهتر از این نخواهد شد.

وی در توضیح این مطلب افزود: دقت کنید در مساله امضای برجام هم با برزخ مواجه شده‌ایم و متاسفانه از سیاست واحد، روشن و مستقل استفاده نمی‌کنیم و این موارد سبب شده تا از دایره تجارت و مبادلات منطقه‌ای و جهانی کنار گذاشته شویم.

ترانزیت کالاهای روسی از ایران؟

این استاد دانشگاه به مباحث جدیدی که در ماه‌های اخیر مطرح شده است اشاره کرد و گفت: سخنانی که به هیچ نتیجه ای نمی‎ رسند حاصلی جز سردرگمی ندارند. می‎‌گویند کالاهای روسی از ایران ترانزیت شود، اما باید دید به کدام مقصد؟
او ادامه داد: شیخ نشینان خلیج‌فارس برای دریافت و خرید کالای روسی اعلام آمادگی نکرده ‎اند و همین امر خود نشان می‌دهد که نمی‌توان روی این دست حرف‌ها حساب باز کرد.

راه بازپس‌گیری بازارهای صادراتی در جهان

این کارشناس مسائل بین‌المللی و اقتصادی در پاسخ به این سوال که اگر برجام به نتیجه برسد و موضوع FATF حل و مشکلات سوئیفت برطرف شود، آیا می‌توان انتظار داشت ایران بتواند بازارهایی که اکنون به سایر رقبا واگذار کرده است را دوباره بازپس‌گیرد؛ بیان کرد: اگر همه این موارد رفع شود، مدتی زمان نیاز است تا ایران بتواند بازارهای خود را بازپس گیرد.
وی ادامه داد: نکته مهم در این میان ریسک است، باید مدتی سپری شود تا ریسک ایران کاهش یابد و خریداران اطمینان یابند مسیر خرید نفت دوباره متوقف نمی‎‌شود. به هر حال وقتی نفت را به کشوری می‌فروشیم، سیستم تصفیه پالایشگاه این کشور لازم است با میزان گوگرد نفت ما تنظیم شود . در این میان طبیعی است که کشورها به سرعت این هزینه را نقبل نکنند و شاید فروش ارزان‎‌تر نفت راهی باشد برای هموار شدن این مسیر.
وی تاکید کرد: در این میان لازم است ایران یا گزینه فروش ارزان‎‌تر نفت خود را مد نظر قرار دهد یا حتی دست به خرید و فروش کالاهای پایاپای بزند، به عنوان مثال این کار را با چین انجام داده‌ایم و این کشور در ازای پول نفت ایران که احتمالا پایین تر از قیمت‎‌های جهانی است، به ایران کالا می‌دهد.

استفاده از گاز ایران در قرارداد گازی قطر و آلمان

بیگدلی درباره تهدید مهمتری‌ هشدار داد و اظهار کرد: مشکلات ما در این زمینه محدود به روسیه نمی‌شود و باید گفت قرارداد گازی میان قطر و آلمان یکی دیگر از موارد تهدید کننده منافع ملی ما محسوب می‌شود. وی تاکید کرد: انعقاد این قرارداد بیشتر حق ما بود اما متاسفانه نتوانستیم از این پتانسیل استفاده کنیم .
بیگدلی ادامه داد: در حالی هر روز بازارهای خود را از دست می‌دهیم که قطر از مخزن گازی مشترک با ما به آلمان گاز می‌فروشد و این احتمال هست که در آینده این گاز را به سایر کشورهای اروپایی نیز بفروشد.

۲۲۳۲۲۷