شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست

چرا بوم گردی همیشه برای محیط زیست مفید نیست؟

بازدیدهای توریستی نمی‌تواند بدون تاثیر باشد. بسته به عجله ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. با وجود ایدئولوژی‌های مربوط به فلسفه سفر کم‌تأثیر، بیشتر حجم گردشگران، احتمال اختلال در اکولوژی را افزایش می‌دهد.

چرا بوم گردی همیشه برای محیط زیست مفید نیست؟

به گزارش سلام نو، اکوتوریسم امروزه یک صنعت رو به رشد ۶۰۰ میلیارد دلاری است که با سرعتی سریع در حال گسترش و توسعه گردشگری پایدار است. اما تا چه حد به هدف خود عمل می‌کند؟ آیا اکوتوریسم واقعا برای محیط زیست مفید است یا صرفا در یک اصطلاح نظری خلاصه شده است؟

زمان ارزیابی اثرات منفی اکوتوریسم قبل از جبران ناپذیر شدن آسیب فرا رسیده است. به گفته یکی از نویسندگان، دانیل بلومستاین، رئیس اکولوژی و زیست شناسی تکاملی در UCLA، اکوتوریست‌ها از نظر تئوری در تلاش برای حفظ تنوع زیستی هستند، اما ناآگاهانه بیش از آنکه فایده داشته باشند، ضرر می‌کنند.

بازدیدهای توریستی نمی‌تواند بدون تاثیر باشد. بسته به عجله ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. با وجود ایدئولوژی‌های مربوط به فلسفه سفر کم‌تأثیر، بیشتر حجم گردشگران، احتمال اختلال در اکولوژی را افزایش می‌دهد. تأثیرات زیست‌محیطی اکوتوریسم ممکن است از مزایایی که از گردشگران به جوامع محلی سرازیر می‌شود، مضرتر باشد.

شکار یکی از اثرات منفی اکوتوریسم:

چرا بوم گردی همیشه برای محیط زیست مفید نیست؟

این یک درک سخت از نظر کاهش سریع حیات وحش بوده است! ماجراهای بوش آفریقا را در نظر بگیرید. به نام اکوتوریسم، تسهیل‌گران بازی‌هایی را برای جمع‌آوری غنائم باارزشی مانند سر گاومیش‌ها و شیرهای کیپ، شاخ کرگدن، عاج فیل و پوست پلنگ برگزار می‌کنند که اتاق نشیمن گردشگران ثروتمند را زینت می‌دهد.

گوشت شترمرغ وحشی تبدیل به وسایل جشن روی میز ناهار خوری می‌شود. این یک حمله مستقیم به جمعیت حیات وحش است که بخش مهمی از محیط را تشکیل می‌دهد. اکوتوریسم با چنین فعالیت‌هایی که توسط خود گردشگران انجام می‌شود لکه دار می‌شود.

تأثیر اکوتوریسم بر رفتار حیوانات

افزایش تردد گردشگران در پناهگاه‌های حیات وحش تأثیر نامطلوبی بر خلق و خوی حیوانات دارد. آنها شروع به رفتار بسیار عجیب و غریب می‌کنند که نشان دهنده نارضایتی است. در دو مطالعه جداگانه در آفریقا، مشخص شد که حضور و غیاب گردشگران تأثیر متفاوتی بر واکنش حیوانات دارد.

مطالعات انجام شده نشان داد که افزایش تعداد گردشگران باعث ایجاد سطح استرس در شیرها می‌شود. اگر شیرها نیاز به مقابله دائمی با استرس داشته باشند، در برابر بیماری‌ها آسیب پذیر می‌شوند.

اکوتوریسم در رابطه با طرح "نجات حیوانات" در واقع طنزی است که در آن تورگردانان غیراخلاقی کمترین اهمیت را برای رفاه حیوانات دارند. در اکسپدیشن‌های تماشای نهنگ، آنها شما را تا جایی که ممکن است به لویاتان‌ها نزدیک می‌کنند، بدون توجه به این که احتمال انتقال بیماری‌های انسانی از گردشگران به نهنگ‌ها وجود دارد.

توسعه اکوتوریسم بر اساس تقاضای گردشگران

چرا بوم گردی همیشه برای محیط زیست مفید نیست؟

مضرات اکوتوریسم از جنون گردشگران سرچشمه می‌گیرد. این گردشگران هستند که در ایجاد مشکلات رایج اکوتوریسم نقش اساسی دارند. گاهی خواسته‌های ما خیالی است. انتظارات ما در نظر نمی‌گیرند که آیا آنها برای گیاهان و جانوران محلی مفید هستند یا خیر.

ما اپراتورهای تور خود را ترغیب می‌کنیم تا در سفرهای اقیانوسی به نهنگ‌ها و دلفین‌ها نزدیک شوند. چقدر می‌توانیم به غرور شیرها در یک سافاری آفریقایی نزدیک شویم؟  آیا ژست گرفتن برای عکس گرفتن یا لمس حیوان وحشی از یک محوطه امن عالی نیست؟

اثرات منفی اکوتوریسم ناشی از چنین فعالیت‌هایی است که اغلب عمدا نادیده گرفته می‌شوند. اگر امیال وحشیانه ما به حیوان فشار روحی یا جسمی وارد می‌کند، اهمیتی نمی‌دهیم که احتمال انتقال بیماری را به حال خود رها کند!

اکوتوریسم متمایل به سودجویی

چرا بوم گردی همیشه برای محیط زیست مفید نیست؟

اثرات منفی اکوتوریسم گاهی زمانی مشهود است که تجربه دست اول سفر با یک آژانس مسافرتی را داشته باشید. آنچه در ابتدا توسط آژانس مسافرتی وعده داده شده است اغلب رد می‌شود. اکوتوریسم به یک ترفند بازاریابی تبدیل شده است که در آن کسب درآمد از درآمد حاصل از گردشگران انگیزه اصلی آن است.

حتی بخش کوچکی از آن با جوامع محلی به اشتراک گذاشته نمی‌شود. ماسای مارا در شرق آفریقا یک مکان گردشگری حماسی حیات‌وحش است. مهاجرت افسانه‌ای گله‌های گورخر و وحشی یکی از جاذبه‌های گردشگری است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، جوامع محلی از این امر سودی نمی‌برند.

گسترش اکوتوریسم در اینجا منجر به رشد هتل‌ها و سایر زیرساخت‌ها شده است که سکونتگاه‌های محلی را بیشتر به مرز فلاکت سوق می‌دهد. رقابت سختی برای زمین، منابع آب و غذا بین گردشگران و مردم محلی وجود دارد. مردم ماسایی در حال از دست دادن زمین‌های چرای دام و زمین‌های کشاورزی خود با سرعتی سریع هستند.

چرا بوم گردی همیشه برای محیط زیست مفید نیست؟

  تاثیر سفر بر محیط زیست

اثرات زیست محیطی اکوتوریسم به اندازه کافی شدید است که باعث اختلال در اکولوژی می‌شود. پروازها منجر به آلودگی محیط زیست می‌شود. فرودگاه‌های راه اندازی شده در حیات‌وحش باعث از بین رفتن زیستگاه حیوانات می‌شود.

حتی آسمان هم در امان نیست. عبور هواپیماها از مسیر با پرندگان باعث آسیب به ماشین و پرنده می شود.  اتومبیل‌ها و قایق‌ها گازهای گلخانه‌ای دارند که منجر به تخریب محیط‌زیست می‌شود.